سبک زندگی توحیدی زندگی را به رنگ خدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام حاج علی اکبری در برنامه یاد خدا که همه روزه از شبکه قرآن و سیما به روی آنتن می‌رود گفت: ما باید نگاه توحیدی به حقوق داشته باشیم، حقوق و وظایف از هر جهت انسان را احاطه کرده‌اند […]

aliakbari2به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام حاج علی اکبری در برنامه یاد خدا که همه روزه از شبکه قرآن و سیما به روی آنتن می‌رود گفت: ما باید نگاه توحیدی به حقوق داشته باشیم، حقوق و وظایف از هر جهت انسان را احاطه کرده‌اند اما اصل حقوق حق خداوند است و سایر حقوق شعبه‌هایی از حقوق پروردگارند.

وی با بیان این مطلب که بزرگترین حق خداوند در رساله حقوق امام سجاد(ع) این است که او را بپرستید افزود: در رساله حقوق امام سجاد(ع) ابتدا حق خداوند پس از آن حق النفس یعنی حق خود انسان بیان شده بعد از آن نیز هفت حق را به عنوان حقوق اعضاء و جوارح و ۵ حق را به عنوان حقوق افعال بر شمرده‌اند و سپس حقوق دیگران را بیان می‌فرماید.

 وی ادامه داد: حق اول و اولین حقوق، حق اختصاصی پروردگار است و آن حق این است که او را بپرستیم و به او شرک نورزیم انسان باید باورش شود که همه چیز دست خداست و خودش را در تصرف و در میان دست‌های خدا ببیندف همان طور که در بیان رهبر حکیم درباره سبک زندگی مطرح است سبک زندگی ناشی از جهان بینی است و اگر این جهان بینی و نگاه، توحیدی بشود زندگی رنگ خدایی می‌یابد و می‌شود به رنگ خدا و جلوه این رنگ در بندگی ظاهر خواهد شد.

وی افزود: مساله اول مساله بندگی است یعنی پرستش خداوند و مساله بعدی نیز شرک زدایی است، مخاطب رساله حقوق امام سجاد(ع) مومنان هستند که قرار است بندگی را، هم به صورت عمیق و هم به صورت فراخ به جا آورند.

این استاد حوزه تصریح کرد: توحید و منطق توحید و جلوه‌های بدیع و آثار شیرینش با بیان قرآن آن چنان زیبا توصیف شده که ما از گفتنش قاصریم و ما این زیبایی‌ها را درک نمی‌کنیم مگر این‌که با قرآن انس داشته باشیم. از جمله معارف قرآنی که صدرنشین است همین تصویر ممتاز و دلپذیری است که از پروردگار در دل انسان مومن قرار می‌دهد یعنی معرفتی که از پروردگار معرفی می‌کند بر معارف دیگر امتیاز دارد و به این طریق راه دلپذیری که پر از مناظر پرشکوه و جذاب است به انسان نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید به اصل توحید که هویت ما، کمال ما و جامعه ما وابسته به اوست بپردازیم اما متأسفانه در این مساله کوتاهی‌های زیادی داریم و هم از منظر شناخت کم گذاشته‌ایم و هم از عمل در صورتی که مسئله توحید باید جز بخش‌هایی که انسان دائما در زندگی‌اش به آن می‌پردازد باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که جلوه‌های قرآنی در اسماءالحسنی است عنوان کرد: اسم الله اسم جامع خداوند است که در ذیل این اسم یک فهرست طولانی و بسیار جذاب از اسماء الهی معرفی می‌شود، این اسماء باب معارف را به روی انسان باز می‌کند و این معارف نیز به شما کمک می‌کند تا ارتباط خودتان را در قلب و با شخصیت و با محیط پیرامونتان در رابطه با خداوند حفظ کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چون خداوند خالق است به همین سبب مالک نیز هست و این نگاه، نگاه توحیدی است و به انسان می‌آموزد که تدبیر و مهندسی زندگی انسان به دست خداوند است و وقتی که انسان به حاکمیت و ولایت خداوند اعتقاد و باور دینی داشته باشد جلوه‌های بندگی در زندگی‌اش آغاز می‌شود، زیباترین جلوه‌های بندگی نیز حالت رکوع و سجود است.