شرح صدر عامل جلوگیری از فساد در جامعه می‎شود

حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز پس از نماز ظهر و عصر در جلسات اخلاقی ماه مبارک رمضان که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، گفت: اگر فساد اخلاقی یک جامعه را بگیرد، آن جامعه تباه می‌شود و سعه صدر عامل جلوگیری از تباهی جامعه است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، […]

mazaheriحضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز پس از نماز ظهر و عصر در جلسات اخلاقی ماه مبارک رمضان که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، گفت: اگر فساد اخلاقی یک جامعه را بگیرد، آن جامعه تباه می‌شود و سعه صدر عامل جلوگیری از تباهی جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وی بیان کرد: چرا باید اقتصاد ناسالم و فقر داشته باشیم، امام علی(ع) در پنج سال حکومت خود فقر را از بین برد، سه جنگ پیش آوردند، اما اقتصاد اسلام را اجرا کردند و یک زندگی منهای فقر را به وجود آوردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که بازار جامعه اسلامی کنونی سالم نیست، افزود: بازاری‌های قدیم تک نرخی کار می‌کردند، بازار یعنی شخصیت جامعه اسلامی، هر کسی برای خودش یک نرخی درست کرده است.

وی افزود: خداوند به حضرت موسی(ع) سفارش می‌کند که با فرعون با محبت صحبت بکن، زیرا خداوند دوست دارد که فرعون آدم شود، لذا پیامبر خدا را برای فرعون می‌فرستد و سفارش فرعون را هم به پیامبر(ص) می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که حضرت موسی(ع) با زحمت فراوان توانست فرعون را پیدا کند و با او رو به رو شود،‌ اظهار کرد: اما متأسفانه فرعون، دل، قلب و وجدان اخلاقی نداشت و از حضرت موسی(ع) پیروی نکرد.

وی ادامه داد: حضرت موسی(ع) با این همه علم لدنی، با علم حضرت شعیب(ع) که او را تربیت اخلاقی کرده و ۱۲ سال زیر نظر او بوده است و بلد است از خداوند چه بخواهد، ‌امکانات بسیاری بخواهد و آن شرح صدر است که بتواند تحمل مصائب برای خداوند کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که قرآن دلیل شرح صدر خواستن موسی از خداوند را ذکر کرده است، ابراز کرد: «رَبِّ ٱشْرَحْ لِى صَدْرِى وَیَسِّرْ لِىٓ أَمْرِى» حضرت موسی(ع) با شرح صدر توانست فرعون با آن قدرتمندی و مغروری را مغلوب خود کند، زیرا شرح صدر داشت.

وی گفت: تبلیغ زبان گویا و زبان نافذ می‌خواهد، حضرت موسی(ع) با یک عصا در برابر فرعون پیروز شد و با یک ذلتی دشمن را عقب زد،‌ با یک عزتی جای دشمن نشست و بالاخره توانست دین خدا را به واسطه سعه صدر عزت ببخشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که این قلب محل عطوفت‌ها و نفس لوامه است، اظهار کرد: این قلب با اراده قوی، اطمینان صد در صد،‌ عمل کردن به وظیفه،‌ سعه صدر به مراحل بالای وجودی می‌رسد.

وی بیان کرد: حضرت زینب(س) در مجلس زینب قدرت قلب خود را نشان داد، هنگامی که ابن زیاد گفت دیدی که خداوند با شما چه کرد، ابن زیاد به آن مغروری که جلسه گرفته بود برای جشن و شماتت حضرت زینب مواجه با جواب حضرت زینب(س) شد که فرمود «ما رأیت إلا جمیلا»

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: آدمی که شرح صدر نداشته باشد در مشکلات خود را گم می‌کردند و همه چیز را از دست می‌دهد حتی به جایی می‌رسد که دینش را از دست می‌دهد و شروع می‌کند به شکایت از خداوند و توهین به این مقام بلند اما حضرت زینب(س) تحمل و بردباری دارد.

وی در توصیف مقام حضرت زینب(س) تصریح کرد: حضرت زینب(س) آن جا که باید پرستاری بکند، پرستاری بچه‌ها را می‌کرد، آن جا که باید تبلیغ امامت بکند، تبلیغ امامت می‌کرد، آن جا که باید مانند امام سجاد(ع) را دل‌داری بکند، دل‌داری می‌داد و آن جا که باید سخن بگوید، سخن می‌گفت و آن جا که باید جهاد می‌کرد به پیش می‌آمد و جهاد می‌کرد.

رییس حوزه علمیه ادامه داد: بیشتر مردم در مشکلات خودشان را گم می‌کنند، چون شرح صدر ندارند، وقتی خود را گم کرد هم دنیا و هم آخرتش را می‌دهد، زنان باید با چادر و با شخصیت باشند تا خودشان را حفظ کنند،‌ برای این‌که چادر علامت شخصیت زن و سعه صدر اوست.