شرمندگی از ارتکاب گناه، نشانه رحمت خدا به بنده است

حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر جبران عصیان و سرافکندگی از امتحان خدا گفت: شرمندگی از ارتکاب گناه، در ذهن ماندن آن عمل و عذرخواهی […]

mandegari-1حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر جبران عصیان و سرافکندگی از امتحان خدا گفت: شرمندگی از ارتکاب گناه، در ذهن ماندن آن عمل و عذرخواهی از خدا نشانه نگاه رحمت خداوند به بنده عاصی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی در ادامه با بیان این‌که خداوند به راحتی از کسی روی‌گردان نمی‌شود، افزود: تا زمانی که موتور اصلی وجود بنده از حیز انتفاع خارج نشود، خدا نسبت به آن بنده روی‌گردان نمی‌شود؛ تا زمانی که جسم و قلب کودکی سالم است، صرف کثیف بودن لباس سبب ناامید شدن والدین از آن کودک نمی‌شود.

خداوند از دوستدار امام حسین ناامید نمی‌شود

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» اظهار داشت: همان‌طور که معلم به سبب کثیف بودن دفتر دانش‌آموز، از تلاش، عافیت عقلی و استعداد آن دانش‌آموز ناامید نمی‌شود، خداوند هم از انسانی که با گناه، دفتر اعمال خود را کثیف کرده ناامید نمی‌شود؛ نشانه سالم بودن قلب انسان محبت وی به اهل‌بیت(ع) و عزادار شدن در ایامی همچون عاشورا، اربعین و فاطمیه است.

وی تصریح کرد: ظاهر اتومبیلی که کثیف یا دچار ضربه شده، سبب اسقاط آن خودرو نمی‌شود اما ماشینی که موتور آن خراب می‌شود به محل اتومبیل‌های اسقاطی منتقل می‌شود؛ گناه قلب انسان را کثیف می‌کند اما موتور دل را خراب نکرده و خدای را روی‌گردان نمی‌کند در صورتی که کفر و عدم محبت به اهل‌بیت(ع) قلب را خراب کرده و انسان را از نظر لطف خداوند و عاقبت‌بخیری خارج می‌کند.

طعنه به امتحان دیگران سبب ابتلا به آن امتحان است

حجت‌الاسلام ماندگاری در ادامه در مذمت طعنه زدن به امتحان‌های الهی بندگان گفت: بسیاری از افرادی که به سالم بیرون آمدن دیگران از امتحان‌های الهی طعنه زده و ادعای توانایی نسبت به آن امتحان را کردند، خدا آنان را در مشابه آن امتحان قرار داد و دیری نگذشت که سرافکنده بیرون آمدند.

وی تأکید کرد: کسی که در امتحان الهی قرار گرفته و سرافکنده بیرون می‌آید، نباید از رحمت الهی ناامید شود بلکه باید بداند که خدا دوستدار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را دوست داشته و آن شخص را عاقبت به خیر می‌کند؛ اما شخصی که نمی‌خواهد قلب کثیفی داشته باشد باید روزانه استغفار کند تا برای پاک‌سازی دچار چکش خوری برزخ نشود.

دوستدار امام حسین که مرتکب گناه است، در برزخ پاکیزه می‌شود

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا ابراز داشت: دوستدار امام حسین به جهنم نمی‌رود اما اگر پرونده کثیفی داشته باشد، نیاز به چکش کاری دارد؛ هیچ گاه نباید ادعا کرد که امتحانات الهی ساده بوده و به راحتی می‌توان از آن پیروز خارج شد اما اگر در امتحان الهی رفوزه شدیم باید به رحمت خدا و نجات اخروی امیدوار بود چرا که دوستدار امام حسین مادامی که این حضرت را دوست بدارد، عاقبت به خیر خواهد بود.

وی در ادامه برنامه با بیان این‌که امتحان فقر آسوده‌تر از امتحان ثروتمندی است، گفت: در روایت آمده، از دری که فقر وارد شود، از در دیگر ایمان خارج می‌شود اما این روایت دلیل نمی‌شود که ثروت این‌چنین نباشد بلکه خداوند متعال در قرآن تأکید کرده است مراقب باشید تا بیع و تجارت شما را از ذکر خداوند غافل نکند.

امتحان ثروت سخت‌تر از امتحان فقر است

حجت‌الاسلام ماندگاری تصریح کرد: با نظر به جامعه امروزی و این‌که تعداد فقرای مؤمن بیشتر است یا ثروتمندان از تعداد بیشتری انسان مؤمن برخوردارند، می‌توان به این نتیجه رسید که امتحان‌هایی همچون تفاخر، اسراف،‌ بخل، تجمل و ناامید کردن دیگران از امتحان‌های سخت ثروتمندان است که کمتر نصیب قشر فقیر جامعه می‌شود.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر این‌که پدر و مادر انسان، پدر و مادر همسر و استاد زندگی حکم والدین را برای آدمیزاد دارند، اظهار داشت: کسی که قصد خیرات دادن و کمک به مستمندان است، نباید از نزدیکان خود غافل باشد و همانا والدین نزدیک‌ترین افراد به انسان بوده و بر گردن ما حق دارند؛ بنابراین باید در رفع حاجات آنان همت کرد.

آموزش فرزندان در کمک به فقرا / اختیار دادن به همسر در خیرات دادن

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» خاطرنشان کرد: همچنین کسی که قصد کمک کردن به فقرا و مستمندان دارد، بهتر است در جلوی چشم فرزندان خود کمک کند و حتی آنان را در خیرات دادن یاری دهد تا این فرهنگ برای آنان نهادینه شود؛ همچنین باید همسر خویش را نیز در کمک به مستمندان شریک کرده و مقداری از خیرات را در اختیار وی گذاشته و با اجازه تمام به او اختیار خیرات دادن دهد.

وی همچنین ضرب‌المثل «چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است» را مخالف تعلیمات اسلامی دانست و گفت: حضرت زهرا(س) که خود مفسر دین هستند،‌ سه شبانه‌روز غذای خود را یتیم داده و گرسنه خوابیدند؛ در شرایط مساوی انفاق برای نزدیکان بهتر است اما اگر شخصی نیازمندتر باشد باید کمک به آن شخص را اولویت داد.