شعار “لبیک‌یا‌حسین”ما روی میز است

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مطمئن باشید دعا برای پیروزی و موفقیت کشورمان اثر خواهد داشت، گفت: مذاکره کنندگان کشور در ژنو عاقلانه و مدبرانه سخن می‌گویند و با دعای خیر مردم با موفقیت به کشورمان خواهند برگشت. به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی قبل از ظهر شنبه در […]

javadi2یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مطمئن باشید دعا برای پیروزی و موفقیت کشورمان اثر خواهد داشت، گفت: مذاکره کنندگان کشور در ژنو عاقلانه و مدبرانه سخن می‌گویند و با دعای خیر مردم با موفقیت به کشورمان خواهند برگشت.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی قبل از ظهر شنبه در مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب مازندرانی که با حضور اساتید و فرهیختگان حوزه علمیه قم و مازندران در سالن دارالشفاء قم برگزار شد، اظهار داشت: همان طور که دیده می‌شود کفر و ایمان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و گروه مذاکره کنندگان نظام جمهوری اسلامی با رعایت فرمایش مقام معظم رهبری عاقلانه و مدبرانه صحبت می‌کنند و با موفقیت به کشورمان خواهند برگشت.
وی با بیان این که دعا کردن فقط برای شفای بیمار نیست، عنوان کرد: مطمئن باشید دعا برای پیروزی و موفقیت کشورمان اثر خواهد داشت و گروه مذاکره کشورمان با پیروزی برمی‌گردند.
استاد برجسته حوزه خطاب به اساتید و فرهیختگان عنوان کرد: بدانید هنگامی که مراجع بیان کرده‌اند که خودتان را دست کم نگیرید حرف درستی زده‌اند، هنگامی که نامی از عالمی برده شود مردم آنها را نمی‌شناسند  و شما هستید که دین را برای آنها عرضه کرده اید و انقلاب به برکت کار شما بود که به پیروزی رسید.
شعار “لبیک یا حسین” روی میز است
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: شما کاری کردید که مردم دیگر شعار “یا حسین غریب مادر” نگفته و به جای آن “لبیک یا حسین(ع)” بگویند و در محرم امسال دیده شد که در شهرهای کوچک و بزرگ این شعار به لبیک یا حسین(ع) تبدیل شد و این کار بزرگ را شما انجام دادید.
وی بیان کرد: هنگامی که مذاکره کنندگان هسته ای می‌گویند گزینه نهایی روی میز است ما نیز می‌گوییم “لبیک یا حسین” روی میز است و این فخر است و نباید آن را از دست داد.
این مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: کلیسا ابتدا تفتیش می‌کرد و در حال حاضر قرآن را می‌سوزاند و عمل آنها به این دلیل است که آن‌ها بی عقل کار کرده و خودشان را خاکستر کرده‌اند.
وی یادآور شد: امریکا دو جنگ جهانی را آغاز کرد و در پی آن نزدیک به ۷۰ میلیون نفر کشته شدند و ما ۷۲ قربانی در کربلا دادیم که کل جهان را فرا گرفته است و هنگامی که لبیک یا حسین(ع) می‌گوییم یعنی ۷۲ قربانی داده‌ایم که جهان را فراگرفته است.
وی خطاب به اساتید و فرهیختگان، با بیان این که نظم و مبانی فکری باید داشت تا بتوان شیخ الطائفه شد، عنوان کرد: درس و کارتان باید علمی باشد تا هر کدام از شما در شهرتان شیخ الطائفه باشید.
آیت الله جوادی عنوان کرد: ابن شهر آشوب مازندرانی ملقب به شیخ الطائفه ثانی است و این لقب به دلیل منظومه فکری مبرهن و جامعیت عقلی و نقلی این عالم است و نه دلیل تالیفاتش.
وی اضافه کرد: این عالم کلام خوبی نوشت و اصول و آیات و روایات را فهمید و شاعر زبردستی نیز بود و بنابراین منظومه فقهی از رابطه نقل بین خود و اصول اربعه درست کرد.
این مفسر قرآن کریم ابراز کرد: خبری واحد است که از تواتر نقل شود و دین را عمل به خبر واحد آسیب می‌رساند، این مشکل دارد و باید در این مورد بسیار کار کرد.
وی بیان کرد: ابن شهر آشوب مازندرانی عمر بابرکت داشتند و رابطه بین عصر خودش و اصول اربعه را تنظیم کرد؛ بسیاری ادعای متواتر دارند و در بحث از امام زمان(عج) حداقل هزار کتاب داریم و خیال می‌کنیم متواتر است.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: در گذشته شاگرد، صفحه به صفحه کتاب را در نزد استاد فرا می‌گرفت و اجازه داده می‌شد تا آن شاگرد آموخته‌های خود را نزد دیگری نقل کند تا رابطه بین کتب اربعه و اصول اربعه حفظ شود.
وی با بیان این که به برکت نظام اسلامی تفسیرهای زیادی در حوزه علمیه رواج شده، عنوان کرد: مبادا کسی خیال کند تفسیر را با مطالعه می‌توان انجام داد، قرآن راه اساسی آن توحید است و می‌گوید که اگر چیزی را نمی‌دانی نگو و نه آن را تکذیب و نه تصدیق کن و این فضای علم و برهان است.
رونمایی از ۱۴ اثر ابن شهر آشوب مازندرانی
در پایان این مراسم از ۱۴ اثر ابن شهر آشوب مازندرانی رونمایی شد و قطعه تصویری از مقام معظم رهبری در دیدار برگزار کنندگان این کنگره پخش شد.
در ابتدای این مراسم نیز گزارشی از افتتاحیه این کنگره که چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در شهر ساری برگزار شد، ارائه شد.