شما موظف هستید…

 حجت‌الاسلام محمد ناصر رفیعی،‌ استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت حسینیه آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)، درست سخن گفتن را سبب افزایش ثروت، رشد رزق، طولانی شدن عمر، محبوب شدن فرد در نزد خانواده و بهشتی شدن […]

rafei حجت‌الاسلام محمد ناصر رفیعی،‌ استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت حسینیه آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)، درست سخن گفتن را سبب افزایش ثروت، رشد رزق، طولانی شدن عمر، محبوب شدن فرد در نزد خانواده و بهشتی شدن دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی گفت: سخن باید براساس مهارت‌های گفتاری بیان شود که قرآن کریم استوار بودن، بیان سخن همراه با ادب، اعتماد آفرینی، بیان خطاهای دیگران به صورت کنایه و مثبت‌نگری را از مهم‌ترین مهارت‌های گفتاری بیان می‌کند.

خطیب توانای کشور با تأکید بر این‌که سخن گفته شد باید همراه مستند باشد، خاطرنشان کرد: در روایتی آمده «اگر پنجاه نفر بگویند که فلانی فلان کار را انجام داد، ولی خود فرد آن سخن را تکذیب کند سخن خود فرد را گوش داده و نسبت به سخن پنجاه نفر ترتیب اثر ندهید»، البته معصوم(ع) نمی‌خواهند بگویند که پنجاه نفر دروغ می‌گویند.

گاهی بیان یک لطیفه در کشور سبب ایجاد یک قائله می‌شود

وی افزود: ادب نیز دومین مهارت سخن گفتن است، قرآن کریم در این باره می‌فرماید «اگر فردی به دلایلی به دیگران کمک مالی نمی‌تواند بکند ولی برای آن‌ها دعا می‌کند ارزش کار او بیشتر از کار فردی است که به دیگران پول می‌دهد ولی بر آن‌‌ها منت می‌گذارد».

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فرد باید در هنگام عصبانیت، برخورد با جاهلان، حساسیت‌های، تحریک شدن افراد و نزاع سکوت کند، بیان داشت: نزاع لفظی سبب درگیری و دعوا می‌شود، گاهی یک حرکت جاهلانه سری را به باد می‌دهد، در سخنرانی باید نسبت به اقوام و قبایل توجه کرد، گاهی در کشور چه قائل‌های به سبب رسم یک کاریکاتو، بیان یک جک و لطیف رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: مثبت نگری نیز از مهارت‌های زندگی بوده که در برخورد با دیگران، امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، متأسفانه در برخی مواقع به سبب مشکلی که پدر یا برادر خانواده دارند برای دخترهای آن خانواده خواستگار نمی‌آید و اگر هم می‌آید بر می‌گردد.

استاد حوزه یادآور شد: یکی از دلایلی که سبب دوری جوانان از خانواده‌ها می‌شود عدم مثبت‌نگری است، در روایت و اسلام نیز تأکید شده افراد نباید به یک‌دیگر سوء‌ظن داشته باشند بلکه باید با یک‌دیگر ورابط خوبی داشته باشند.

توصیه مهم مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام رفیعی

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به سیاست کشور مبنی بر افزایش جمعیت و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این باره، تأکید کرد: ازدواج سبب دوام خانواده و رشد فرد می‌شود، مقام معظم رهبری شب دوازدهم محرم که در خدمتشان بودم به بنده فرمودند «شما موظف هستید برای اولاددار شدن بگویید، فرزندان ما باید بیشتر شوند، نسل باید نسل با برکت شود».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که اهل‌بیت(ع) نسبت به تقیه و حفظ زبان از بیان هر سخنی تأکید کردند، اظهار داشت: سخن چینی نیز از کارهای بسیار زشت است که افراد به ویژه سیاسیون باید حواسشان نسبت به این موضوع باشد، چرا که مکالمات و مطالب شنود می‌شود و از این مجلس به آن مجلس منتقل می‌شود.

وی اعتماد آفرینی و بیان خطاهای‌ دیگران به صورت کنایه را از دیگر عوامل بیان مهارت‌های سخنی برشمرد و بیان داشت: بسیاری از گرفتاری‌های افراد در دادگاه‌ها و سوءظن‌ها که گاهی سبب از هم پاشیدن خانواده‌ها می‌شود به سبب عدم اعتماد است.

فرد نباید هر تحلیلی را گوش دهد

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خطاهای دیگران نباید به صورت مستقیم بیان شود بلکه از کنایه استفاده شود، امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرمایند «با هر فردی نشست و برخاست نداشته و به هر سخنی گوش ندهید»، فرد نباید هر موسیقی و تحلیل را گوش داده و به هر شبکه‌ای همانند کلمه نگاه کند.

وی ادامه داد: برخی از افراد نسبت به عرفان‌های کاذب علاقه داشته و متأسفانه برخی از کتاب‌های که درباره عرفان‌های کاذب است پرفروش‌ترین کتاب‌ها هستند، عرفان واقعی در نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است، متخصص باید پاسخ‌گویی مسائل دینی باشد نه هر فردی.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان با تأکید بر تواضع خاطرنشان کرد: فرد نباید جای دیگران را اشغال کند، یکی از نشانه‌های تواضع این است که فرد در هر جای مجلس که جا هست، بنشیند.