شهدا با تأسی از فرهنگ عاشورا عامل به آیات الهی بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران عصر امروز در نخستین یادواره ۳۶ شهید قاری، حافظ و استادان قرآنی تبریز که در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: مراد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آرمان حضرت سیدالشهدا(ع) در قیام عاشورا بوده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، وی با بیان […]

kosar-sedighi1حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران عصر امروز در نخستین یادواره ۳۶ شهید قاری، حافظ و استادان قرآنی تبریز که در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: مراد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آرمان حضرت سیدالشهدا(ع) در قیام عاشورا بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، وی با بیان این‌که شهدا با تأسی از فرهنگ عاشورا عامل به آیات الهی بودند، خاطرنشان کرد: شهدا با عمل به آیات قرآنی عزت و شرف را به ارمغان آوردند و در نهایت به مرحله شهود رسیده و خداوند در وجود آنان متجلی شد؛ شهدا الگوهایی بی بدیل برای تمامی اعصار هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به تعابیر آیات قرآنی، احادیث و روایات وارده از ائمه اطهار(ع) در خصوص شهدا افزود: زمانی که نخستین قطره خون پاک شهید بر زمین چکیده می شود، تمام گناهان وی بخشیده شده و در حقیقت جلوه مطلق می شود، این نشان از اوج مقام شامخ شهدا است.

 امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که مفهوم جهاد و شهادت غیر آن چیزی است که دشمنان و رسانه های غربی از آن سخن می گویند، تصریح کرد: جهاد ارزشی متعالی در اسلام است که برای دفاع از کیان نظام اسلامی بر هر فرد مسلمان تحت شرایطی خاص واجب می شود.

وی اسلام را نیز دین جهاد، شهادت و تربیت معرفی کرد و گفت: جهاد و شهادت نشانی از جامعیت دین مبین اسلام و نگرش متعالی ارزش های الهی در سطوح مختلف فردی و اجتماعی است، جهاد در دفاع از آرمانی متعالی بر فرد مسلمان است، اما نگرش غرب نسبت به جنگ همواره اهدافی مادی بوده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه همگانی به مفاهیم عالی قرآن کریم شد و اظهار داشت: قرآن حقیقتی فراتر از الفاظی است که چاپ شده و ما آن را می بینیم و به زبان جاری می شود و یا قاریان آن را تلاوت می کنند، حقیقت قرآن در کلام اهل بیت رسول خدا(ص) تجلی یافته است.

 امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که تأسی از سیره و روش زندگی اهل بیت عصمت و طهارت موجب سعادت دنیا و آخرت خواهد بود، افزود: باید به مولای متقیان علی(ع) به عنوان کاتب وحی و حضرت زهرا(س) که خود قرآن ناطق است، عشق ورزیم و سبک زندگی خود را علوی و فاطمی کنیم.

 همچنین سردار کریمیان، فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان این‌که شهدا با معرفت و شناخت عمیق وارد جنگ تحمیلی شده و به فیض شهادت نایل آمدند، ابراز داشت: زنده نگاه داشتن یاد شهدا به نسل جوان و آینده وظیفه‌ای هماگانی است.

 وی با بیان این‌که شهدا با اعتقادی راستین و عمیق با خدای خود معامله کردند، خاطرنشان کرد: چون معامله شهیدان، معامله الهی بود، ماندگار شدند، به عبارت دیگر شهیدان با اطاعت از ولایت جهاد فی سبیل الله کردند و انقلاب را با خون خود حفظ کردند.

گفتنی است، در پایان این یادواره که با حضور خانواده های شهدا و ایثارگران همراه بود، از قرآن کریم با کتابت موسوی جزایری رونمایی شد، این اثر خطی، نخستین قرآنی است که پس قرن ها به خط کوفی نگاشته شده است.