شیعه شدن افراد از تاثیرات رفتار یک رهبر است

آیت الله مصباح یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد به تشریح خصوصیان ولی فقیه به عنوان حاکم اسلامی پرداخته و علم به قانون را از ویزگی های حاکم اسلامی برشمرد. عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که […]

kosar-mesbah3آیت الله مصباح یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد به تشریح خصوصیان ولی فقیه به عنوان حاکم اسلامی پرداخته و علم به قانون را از ویزگی های حاکم اسلامی برشمرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که اولین خصویت کسی که میخواهد حکومت کند، علم به قانون بیش از دیگران است، اظهار داشت: حاکم باید دارای ملکه اخلاقی باشد که قانون را زیرپا نگذاشته و برای قانون تفسیر غلطی نکند، یعنی منافع شخصی خود را بر مصالح جامعه مقدم نداند؛ در وضع مدیریت کشور باید تجربه اش، فکر و رفتارش بهتر از دیگران باشد.

وی ضمن بیان مواردی از اوضاع حاکمان کشورهای غربی تصریح کرد: قانون ما اسلام است و کسی که می خواهد اسلام را پیاده کند، باید اعلم به دین و فقه اسلام باشد؛ این فرد باید متعهد به عمل بوده و تقوایش بیش از دیگران باشد.

آیت الله مصباح یزدی سومین شرط حاکم اسلامی را کارآمدی دانست و تصریح کرد: حاکم اسلامی باید با مدیریت قوی مسائل مردم را بهتر شناخته و به ان عمل نماید.

وی با اشاره به اغراض شخصی و نفسانی برخی در مقابله با ولایت فقیه خاطرنشان کرد: برخی ولایت فقیه را دیکتاتوری اخوندی می نامند؛ امام خمینی(ره) فرمودند؛ ولایت فقیه منتقی تر و عقلایی  ترین روش حکومتی است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مسائل دیگری چون خبرگان رهبری را سازو کار نحوه تشخیص مردم در شناخت ولی فقیه دانست  و یاداور شد: خبرگان مقامی ندارند که به ولی فقیه تفویض نمایند؛ خبرگان وجوب اطاعتی ندارند که خود وجوب اطاعت را به دیگران منتقل نمایند؛ وجوب اطاعت ولی فقیه را خداوند به وسیله ائمه معصومین اثبات کرده است.

وی با بیان این که کار خبرگان معرفی ولی فقیه است، گفت: نقش خبرگان در تعیین ولی فقیه معرفی بهترین است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به این که عده ای حکومت ولی فقیه را حکومت اقلیت و در مقابل دموکراسی می پندارند، تصریح کرد: باید روح تئوری ولایت فقیه در جامعه درست تبیین شود،  این که گفته می شود باید در رأس حکومت کسی باشد که قانون کشور را بهتر از دیگران می داند حسن است یا غیب؛ این دیکتاتوری و یا بهترین راه دموکراسی است.

وی با تاکید بر این که باید اصل تئوری ولایت فقیه باید بیشتر کار کنیم، اظهار داشت: متاسفانه بعد از شی و چند سال هنوز هم این مسئله آنچنان که باید و شاید درست تبیین نشده است؛ شاید بتوان گفت؛ برخی از جوانان و نوجوانان ما این مسئله را بهتر از برخی مسئولین کهنه کار بلد باشند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با بیان این که بسیاری از چیزهایی که باور می کنیم تابع استدلال های منطقی و فلسفی نیست؛ یادآور شد: در طی سفر به مالزی و دیدار از سنگاپور شخصی ما را برای صرف صبحانه به منزلشان دعوت نمود، در ضمن صرف صبحانه از نحوه آشنایی با ایران و انقلاب و حکومت ایران سوال کردم؛ ایشان پاسخ دادند من وهابی بوده و نسبت به شیعه بسیار بدبین بودم؛ ولی وقتی سخنرانی های امام خمینی(ره) پخش می شد و رفتار ایشان را مشاهده می کردیم در ته دل باور کردم؛ اگر اسلام واقعی وجود دارد این است؛ اکنون نیز عاشق امام خمینی شده  و شیعه هستم.

وی افزود: یعنی ایشان از رفتارها و فرمایشات امام خمینی(ره) به این نتیجه رسیده که مذهب ایشان حق است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با ذکر خاطره ای  از آیت الله تسخیری اظهار داشت: ایشان خدمات فراوانی در طول انقلاب انجام داده اند؛ ایشان در سفر به شمال آفریقا در اوایل انقلاب فرمودند؛ وقتی با مردم مواجه شده و از مذهب آنها سوال می کردیم؛ بسیاری از مردم می گفتند مذهب ما مذهب امام خمینی(ره) است.

وی افزود: این افراد می گفتند ما یقین داریم که مسلمان واقعی ایشان بوده و لذا مذهب ایشان را قبول داریم. باید با عمل دین، مذهب مکتب و را ترویج نماییم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که تاثیر عمل خیلی بیشتر از گفتار است، تصریح کرد: اگر کردار درست باشد مردم خیلی زودتر می پذیرند؛ بسیاری از شیعیانی که امروز در کشورهای مختلفی که شیعه شده اند عمدتا از رفتار اهل بیت(علیهم السلام) شیعه شده اند؛ این یکی از تاثیراتی است که رهبر دینی می تواند در جامعه داشته باشد.