صبر در مصیبت‌ یاری‌گر انسان در سیر و سلوک است

حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز در ادامه جلسات اخلاقی ماه مبارک رمضان که در مسجد حکیم برگزار شد، گفت: اگر کسی در مصائب خود را نبازد، مصیبت هر چه بزرگ‌تر باشد، پروردگار عالم به او تحمل می‌دهد و در سقوط‌ها دست فرد را می‌گیرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وی […]

slidermazaheriحضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز در ادامه جلسات اخلاقی ماه مبارک رمضان که در مسجد حکیم برگزار شد، گفت: اگر کسی در مصائب خود را نبازد، مصیبت هر چه بزرگ‌تر باشد، پروردگار عالم به او تحمل می‌دهد و در سقوط‌ها دست فرد را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وی افزود: از قرآن فهمیده می‌شود صبر در عبادت درجه بالایی دارد و مهم‌تر از آن صبر در اجتناب از گناهان است اما صبر در مصائب و سختی‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: پروردگار عالم به بندگان خود دو نوع لطف دارد، یکی لطف جلی و روشن، مانند نعمت‌هایی که به بندگان خود داده است، پروردگار عالم به بندگان نعمت‌هایی داده است که اگر بخواهند شماره کنند، قابل شمردن نیست.

الطاف خفیه الهی بالاتر از لطف‌های آشکار خداوند است

وی خاطرنشان کرد: پروردگار عالم نعمت ظاهری و باطنی مانند سلامتی و عقل به انسان داده است، خداوند هم به مؤمن و هم به فاسد و کافر لطف‌های روشن خود را دارد، قاعده لطف نیز این امر را تأیید می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری در تبیین معنای الطاف خفیه الهی بیان کرد: الطاف خفیه به حسب ظاهر، سختی، مشقت و بلا است اما در باطن وقتی آن را بشکافند، روشن می‌شود که نعمت و لطفی در همین سختی و مشقت نهفته است که مردم نمی‌توانند آن را درک کنند و درک آن ویژه خواص است.

وی ادامه داد: علمای علم اخلاق، الطاف خفیه را بالاتر از الطاف جلیه الهی می‌دانند، زیرا الطاف جلی تنها در دنیا است و پاداشی در آن نیست، اما در الطاف خفیه الهی پاداش نهفته است و فرد در یک آن می‌تواند به کلی مسیر خود را عوض کند و با ملائکه سر و کار داشته باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت:‌ هر کس به هر جا رسیده مفت و رایگان نرسیده است، خداوند به وسیله الطاف جلیه رایگان و مفت نعمت دریافت می‌کند، پس هر کس به هر جا رسیده است با الطاف خفیه رسیده است زیرا باید برای آن سختی و مشقت بکشد.

وی با بیان این‌که پروردگار عالم در الطاف جلی پاداش به کسی نمی‌دهد، اظهار کرد: خداوند در برابر الطاف خفیه الهی پاداش پنهان کرده است، مانند این‌که خداوند در روز قیامت به دلیل این‌که فردی را مبتلا به فقر کرده است به وی پاداش می‌دهد.

توصیه به مراقبت و تفکر درباره الطاف خفیه الهی

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: خداوند در الطاف خفیه خود مصلحت انسان را قرار داده است، در روایت هست که خداوند برای برخی افراد فقر را در نظر گرفته است، زیرا اگر پول‌دار شود از دین خدا و از خداوند فاصله می‌گیرد، گاه پول می‌آید اما دین انسان می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد اگر صحیح و سالم باشند کارشان به جایی می‌رسد که دچار آلودگی چشم و زبان هستند، خدا به همین دلیل بیماری و مریضی را بر آنان مقرر می‌کند و مصلحت این افراد را می‌خواهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه هنگام مرگ را هنگام فروافتادن پرده‌های غیب خواند و اظهار کرد: انسان باید با خود بنشیند و مراقبت کند و نعمت‌های خداوند مانند سلامتی، شیعه بودن را بشمرد و همچنین درباره الطاف خفیه الهی بیندیشد و به مصلحت الهی فکر کند.

وی گفت: خدای متعال جواد، رحمان و رحیم است، تمام کارهای خداوند صد در صد مطابق با حکمت است، اگر انسان این را قبول نداشته باشد، مسلمان نیست.

حضرت آیت‌الله مظاهری تأکید کرد که انسان در هنگام مصیبت مانند مصیبت فقر، بیماری، ناامنی مراقبت کند و بیندیشد که خداوند به حال او عالم است و به یقین صلاح فرد را خواسته است و در قرآن بارها خود را به صفت رحمان و رحیم خوانده است.

مشکلات فرد بی‌اعتقاد به خدا مشکل‌تر می‌شود

وی ادامه داد: در وضع فعلی مردم مشکلات بسیاری دارند، فقر،‌ بیکاری،‌ ازدواج نکردن جوانان و مریضی از نمونه مصیبت‌های این دوره است،‌ آن چیزی که نمی‌گذارد انسان از میدان به در برود تفکر در حکمت و مصلحت الهی و صبر است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که مشکل فردی که خداوند را نداشته باشد، مشکل‌تر خواهد شد، اظهار کرد: خداوند از هر پدر و مادر مهربان، مهربان‌تر است، از همه کس و همه چیز مهربان‌تر است، خدای متعال کارهای بدون دلیل و گتره‌ای انجام نمی‌دهد و این موضوعات به صبر انسان در مصائب و فهم این‌که مصائب الطاف خفیه الهی است، کمک می‌کند.

وی گفت: یکی از عالمان اخلاق در روز عید غدیر بچه‌اش در حوض افتاد و غرق شد، به زن‌ها گفتند که بلند بلند سر و صدا نکنید، بعد در مجلس عید حاضر شد و به دیگران گفت امروز خداوند به ما عیدی داده است اما زن‌ها نمی‌فهمند و بلند بلند گریه می‌کنند.

جضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: صبر در مصائب و فهمیدن حکمت الهی نیاز به سواد بسیار ندارد، بلکه نیازمند کمی فکر است تا انسان مطلب را متوجه شود، صبر و استقامت انسان را به درجات بلندمرتبه می‌رساند، صبر و استقامت سلمان و اباذر می‌سازد.

وی با اشاره به این‌که صبر و استقامت سبب پاداش در دنیا و آخرت می‌شود، بیان کرد: در سیر وسلوک انسان با صبر و استقامت در مصیبت‌ها پیش می‌رود و از آن به بعد دست عنایت خداوند بر سر انسان است و انسان سقوط ندارد و زندگی بدون خداوند تاریک و وحشتناک است.