ضرورت تغییر سیستم تعلیم و تربیت در مدارس

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه امروز در یادواره یک هزار شهید فرهنگی و دانش آموز استان قم که در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، بر ضرورت مطالعه و درس گیری از وصیت نامه شهیدان تأکید کرد و گفت:‌ خاطرات شهیدان در انسان تحول ایجاد می‌کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان […]

panahian-6حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه امروز در یادواره یک هزار شهید فرهنگی و دانش آموز استان قم که در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، بر ضرورت مطالعه و درس گیری از وصیت نامه شهیدان تأکید کرد و گفت:‌ خاطرات شهیدان در انسان تحول ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان این‌که هر سال ورودی‌های دانشگاه‌ها مذهبی‌تر از سال‌های گذشته است،‌ ابراز کرد: این امر نشان دهنده نقش مؤثر آموزش و پرورش در تربیت صحیح دانش آموزان است.

خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به این‌که آموزش و پرورش باید به دانش آموزان شخصیت بدهد، اظهار کرد: زمانی که دانش آموز چهارده ساله شد انسان بالغ و مسؤولی می‌شود؛ نظام آموزش و پرورش باید در خود تحول ایجاد کند تا یک دانش آموز دبیرستانی خیال نکند با دوران ابتدایی فرقی نکرده است.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار دانش آموزان در صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: مملکت ما را دانش‌ آموزان نجات دادند و به طور قطع می‌توان گفت انقلاب را نیز دانش آموزان به پیروزی رساندند.

وی ادامه داد: شاه زمانی که نتوانست در مقابل تظاهرات دانش آموزان کاری انجام دهد، شکست خورد؛‌ امام خمینی(ره) نیز بر نقش مؤثر دانش آموزان در جبهه‌ها صحه گذاشته و از آن‌ها تقدیر کردند.

خطیب برجسته حوزه علمیه بیان کرد: متأسفانه القائات و فضایی که امروز در نظام آموزش و پرورش وجود دارد یک دبیرستانی به درک درست نرسیده و خود را هنوز یک بچه می‌داند.

حجت‌الاسلام پناهیان تأکید کرد: دانش آموز دبیرستانی نباید منتظر این باشد که از طرف مدرسه یا آموزش و پرورش برای او برنامه ریزی کنند بلکه خودش باید برای مردم و جامعه برنامه ریزی کند.

وی با بیان این‌که دوران راهنمایی ما دوران تظاهرات انقلاب بود، خاطرنشان کرد: مدیر مدرسه ما ساواکی بود و بعد از انقلاب همین مدیر مدرسه در منطقه‌ای پستی داشت، ما دانش آموزان به این مسأله اعتراض و تحصن کردیم و شهید رجایی که وزیر آموزش و پرورش آن زمان بود پیگیر این مسأله شد.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که دانش آموزان در دوران دفاع مقدس درس آموز فرماندهان دفاع مقدس بودند، اظهار داشت: در عملیات نظامی اکثر نیروها دانش آموز بودند و به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند.

خطیب برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: زمانی که دانش آموزان دبیرستانی خود را بچه تلقی کنند نیازمند برنامه ریزی و مواظبت از سوی دیگران می‌شوند و به سراغ کارهای بیهوده می‌روند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که اکثر اوقات دانش آموزان خالی است بر ضرورت توجه و پر کردن اوقات فراغت آن‌ها تأکید کرد و گفت: درس خواندن برای دانش آموزان وقت گیر نیست و نظام آموزش و پرورش نمی‌تواند وقت آزاد دانش آموزان را پر کند.

وی بیان کرد: نظام آموزش و پرورشی را که غربی‌ها برای ما ترسیم کرده‌اند باید با اصول داخلی و ویژگی‌های اصیل انسانی و ارزشی مطابقت پیدا کند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: معلمان و مدیران مدارس باید به دانش آموزان احترام بگذارند تا دانش آموز خود را بزرگ تلقی کند.

خطیب برجسته حوزه علمیه با بیان این‌که آفات وقت‌های آزاد و احساس بی مسؤولیتی که در زندگی دانش آموزان وجود دارد باید از بین برود، اظهار کرد: هر زمانی که جامعه زمینه‌ای برای بهره گیری از فکر، قدرت، انرژی و ایمان دانش آموزان فراهم کرده به موفقیت‌ دست یافته‌ایم.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که نظام آموزش و پرورش را نباید به خاطر شغل طراحی کنیم، اظهار داشت: ما باید در نظام آموزشی انسان طراحی کنیم و نباید دختر و پسر را با توجه به این‌که اقتضائات روحی کاملاً متفاوت دارند به یک شیوه نگاه کنیم.

وی با تأکید بر این‌که زمان ورود به زندگی، مسؤولیت و روحیه دختر و پسر با هم متفاوت است، ابراز کرد: نباید در این زمینه از یک نوع قانون تبعیت کرد؛ تساوی همیشه عدالت نیست.

خطیب برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: متأسفانه کسی به اولیات اقتضائات انسان شناختی در نظام آموزش و پرورش توجه نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نظام آموزش و پرورش ما باید تغییر کند تا دانش آموز احساس مسؤولیت کند؛ وقتی مراقبت‌ها در دبیرستان به گونه‌ای بود که همه چیز با مراقبت‌ها پیش رفت دانش آموزی که از ایمان کافی برخوردار است زمان نماز بدون مراقبت و حضور و غیاب حضور پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: اما علی(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به جوانان می‌فرمایند؛ قبل از این‌که عقلت از کار بیفتد می‌خواهم با تو حرف بزنم، در حالی که امروز ما می‌گوییم جوان است و متوجه نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که نوجوانان و جوانان از قدرت فهم و احساس بسیار بالایی برخوردار هستند، گفت:‌ جوانان و نوجوانان نباید این قدرت فهم خود را رها کرده و به بازی‌های رایانه‌ای و کارهای بیهوده بپردازند.