ظاهر شهر قم باید متناسب با جایگاه و موقعیت آن باشد

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام آتش‌زر، رییس شورای اسلامی شهر قم و برخی از اعضای شورا با بیان این‌که خداوند به برخی افراد توفیق خدمت‌رسانی به خلق را عنایت می‌کند، گفت: امام صادق(ع) فرمودند «بهترین عبادت آن است که انسان برای انجام خدمات توفیق پیدا کند». به […]

hamedani-9حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام آتش‌زر، رییس شورای اسلامی شهر قم و برخی از اعضای شورا با بیان این‌که خداوند به برخی افراد توفیق خدمت‌رسانی به خلق را عنایت می‌کند، گفت: امام صادق(ع) فرمودند «بهترین عبادت آن است که انسان برای انجام خدمات توفیق پیدا کند».
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: قم به لحاظ وجود حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و حوزه علمیه در آن جایگاهی خاص داشته و خاستگاه انقلاب است و خدمت در این شهر ثواب بیشتری دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه و قداست ویژه شهر قم، اظهار داشت: در روایات از هیچ شهری به اندازه شهر قم نام برده نشده، این در حالی است که از بیش از ۱۰۰ مرتبه در روایات اهل‌بیت(ع) شهر قم و اهمیت آن ذکر شده است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که چهره انقلابی و مذهبی قم باید حفظ و گسترش پیدا کند، خاطرنشان کرد: انسان وارد برخی از شهرها که می‌شود با تابلوهایی از بیانات اهل‌بیت(ع)، بزرگان، شهدا و مطالب دینی بسیار جذاب می‌شود که جا دارد این مسأله در شهر قم هم اجرایی شود.
وی تصریح کرد: جا دارد شهر قم نمادی از انقلابی بودن، ولایت‌مدار بودن و شهید پروری باشد، چون این شهر در طول انقلاب و دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم کشور کرده است و باید این نماد در شهر به صورت بارز مشاهده شود.
استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه خواستار نصب تابلوهایی از کلام اهل‌بیت(ع)، آیات قرآن و سخنی از شهدا و بزرگان در چهارراه‌ها و نقاط حساس و مهم شهر قم شد و افزود: این حرکت مردم را بیشتر با معارف دینی آشنا کرده و در زندگی روزمره آنان دارای تأثیرگذاری فراوانی است.
وی گفت: با استفاده از آیات و روایات بهتر می‌توان نکات دینی را به مردم آموزش داد و نیازی به نشان‌دادن برخی تصاویر برای پرداختن به یک مسأله نیست به عنوان مثال برخی از تصاویری که برای حجاب استفاده می‌شود بیشتر تهییج‌کننده و جذب‌کننده است تا این‌که بخواهد مطلب و مفهومی را به مخاطب القا کند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که گفتار و فرهنگ انبیا و اولیای الهی برای ما درس است و باید به آن عمل شود، بیان داشت: امام صادق(ع) فرمودند «مردم برای زندگی نیازمند سه چیز هستند که باید برای آنها فراهم شود امنیت، عدالت و فراوانی نعمت» و شورای شهر باید برای اجرای این کلام امام صادق(ع) تلاش کنند.
وی ادامه داد: امام صادق (ع) در کلام دیگری می‌فرمایند «مردم برای زندگی آسوده و امن در هر منطقه‌ای نیازمند به فقیه عالم و عادل، طبیب دانا و مدیر خیرخواه و مورد اعتماد هستند» و شورای شهر و شهرداری قم می‌توانند این نیاز را در مناطق مختلف شهر تأمین کنند.
این مرجع تقلید پرداختن به شهدا را امری ضروری دانست و ابراز داشت: تبلیغ سخنان شهدا، تعداد شهدا، تعداد شهدای زن و تعداد شهدای طلبه و روحانی در سطح شهر امری پسندیده و مورد نیاز است.
وی با بیان این‌که چهره شهر قم باید به کلی تغییر پیدا کند، افزود: امام صادق(ع) در کلامی فرمودند «اهل قم را از این جهت اهل قم می‌گویند که این‌ها با حضرت مهدی(عج) در قیام مشارکت کرده و در این راه استقامت زیادی از خود نشان می‌دهند».

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که باید همیشه رو به جلو حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: قم یک بودجه ویژه لازم دارد تا بتواند تغییر و تحول خوب پیدا کند و نیاز است شورای اسلامی این شهر کارها و فعالیت‌ها را با سرعت مناسب انجام دهند.