عبرت‌های عاشورا برای چهارمین بار منتشر شد

کتاب عبرت‌های عاشورا برای چهارمین بار از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) منتشر شد. به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج)، کتاب عبرت‌های عاشورا اثر محمد موسی نوری برای چهارمین بار از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) منتشر شد. نوشتار حاضر با هدف دستیابی به اهدافی هچون تبیین علمی و تاریخی […]

book-ebratکتاب عبرت‌های عاشورا برای چهارمین بار از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج)، کتاب عبرت‌های عاشورا اثر محمد موسی نوری برای چهارمین بار از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) منتشر شد.
نوشتار حاضر با هدف دستیابی به اهدافی هچون تبیین علمی و تاریخی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عبرت‌های عاشورا، آگاهی دادن به مؤمنان برای عبرت گرفتن از حادثه عاشورا و هشدار به خواص برای بهتر انجام دادن وظایف و جلوگیری از وقوع عاشورایی دیگر تدوین شده است.
در این نوشتار که براساس روش تحقیق تاریخی به صورت توصیفی تحلیلی نگارش یافته، سعی شده است حوادث عبرت‌آموزی که زمینه‌ساز پیدایش واقعه عاشورا شده‌اند، همچنین رخدادهای عبرت‌انگیز در خود حادثه عاشورا با تتبع در اسناد و مدارک دست اول تاریخی و با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
مجموعه حاضر متشکل از سه فصل است که فصل اول آن به بحث درباره کلیات و مفاهیم اختصاص یافته است؛ فصل دوم که بدنه اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهد به بررسی عواملی پرداخته که زمینه‌ساز حادثه عاشورا شده‌اند و فصل سوم به بررسی برخی از رخدادهای عبرت‌آموز در خود حادثه عاشورا اختصاص دارد.
پیشگفتار این کتاب با مقایسه اندکی بین سه برهه زمانی، یعنی پیش از بعثت، از بعثت تا رحلت و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا حادثه عاشورا، آورده است: «پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) با گذشت زمانی نه چندان طولانی، جامعه اسلامی به جایی رسید که عده‌ای دور هم جمع شدند و شریف‌ترین انسان روی زمین را با وضع فجیعی به شهادت رساندند».
عبرت مهم‌تر از درس، مفهوم‌شناسی واژه عبرت، تفاوت درس و عبرت، عبرت‌های عاشورا، چگونگی عبرت‌آموزی از حوادث تاریخی، قانونمندی حوادث تاریخی، ویژگی‌ سنن الهی، صورت‌های سنن تاریخی در قرآن، آیات دال بر قانونمندی جامعه و تاریخ و نمونه‌هایی از حوادث عبرت‌آموز در قرآن از جمله مطالب فصل اول این کتاب است.
فصل دم به زمینه‌ها و ریشه‌های سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی حادثه عاشورا می‌پردازد و انحراف از اصل ولایت، بازگشت به جاهلیت، تبدیل خلافت به پادشاهی، دنیاگرایی و رفاه‌طلبی، انحراف از سیاست‌های اقتصادی دوران پیامبر اکرم(ص)، حرکت‌های نابجای خواص، دین‌ستیزی و دگرگونی ارزش‌ها و باورها را از آن جمله برمی‌شمارد.
غدر و بی‌وفایی، حریم شکنی و قداست‌زدایی، فروختن دین به دنیا و فروختن دین به دنیا در جهان معاصر از جمله مطالب مهمی است که در فصل سوم این اثر با عنوان گونه‌هایی از عبرت‌اموزی در حادثه عاشورا به چشم می‌خورد.
در پایان این کتاب و در بخش تلخیص آن آمده است: «با توجه به قانومند بودن جامعه و تاریخ و تکرارپذیری حوادث تاریخی در شرایط مشابه، که آیات قرآن نیز مؤید آن است، می‌توان از حوادث تاریخی از جمله عاشورا عبرت آموخت».
این نوشته می‌افزاید: «پیش از وقوع حادثه عاشورا، رویدادهایی در جامعه اسلامی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی اتفاق افتاد که به تدریج زمینه را برای پیدایش حادثه تلخ عاشورا فراهم ساخت که از مهم‌ترین آنها انحراف از اصل ولایت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بود که زمینه‌ساز انحرافات بعدی شد».
گفتنی است، عبرت‌های عاشورا در قطع رقعی، ‌۲۳۷ صفحه، شمارگان ۵ هزار نسخه و به قیمت سی هزار ریال از سوی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) منتشر شده است.