علمای شیعه در طول تاریخ پیشگام مبارزه با ظلم و استکبار بوده اند

حضرت آیت ‏الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در بیست ­ونهمین برنامه از سلسله برنامه‏ های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به غیبت امام زمان(عج) اظهارداشت: در زمان غیبت حضرت تکلیف را روشن کرده و فرموده است: «و اماالحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات احادیثنا» مردم در این زمان باید […]

hamedani12حضرت آیت ‏الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در بیست ­ونهمین برنامه از سلسله برنامه‏ های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به غیبت امام زمان(عج) اظهارداشت: در زمان غیبت حضرت تکلیف را روشن کرده و فرموده است: «و اماالحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات احادیثنا» مردم در این زمان باید به علما رجوع کنند و علما رهبری و اداره جامعه را در دست بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان وظایف علما در طول تاریخ، تأکید کرد: علما با حضور در جامعه و برخورد متواضعانه و کریمانه به ارشاد و هدایت مردم پرداخته­ و در جهت حل کردن مشکلات مردم گام برداشته­اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به حضور علما در نمازهای جماعت، جمعه و اجتماعات دیگر اشاره ­کرد و گفت: حضرت فاطمه (س) با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر قدر علمای امت من در جهت راهنمایی و هدایت مردم کوشا باشند مقام و پاداش آنها در نزد خدا بیشتر است.

وی تأسیس مدارس دینی، تعلیم و تربیت و نشر معارف اسلام را از ویژگی علما برشمرد و ابرازداشت: علما با بیان معارف دین، نوشتن کتاب­های فراوان و تأسیس حوزه علمیه در نقاط مختلف دنیا، اسلام را تبلیغ کرده­اند.

این مرجع تقلید با اشاره به مبارزه علمای شیعه با ظالمان و مستکبران در طول تاریخ، تصریح ­کرد: علمای شیعه با تحمل زندان، تبعید و قرار گرفتن زیر تیغ جلادان در مقابل جباران تسلیم و خاضع نشدند و عزتمندانه ایستادگی کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: علامه امینی کتابی به نام «شهداءالفضیله» نوشته است و به صد و بیست و یک عالم اشاره کرده که از قرن پنجم به بعد قهرمان جهاد و علم بوده­اند و با پیشتازی در شهادت ایستادگی در برابر دشمن را به مردم نشان داده­اند.

وی شیخ فضل الله نوری و شهید مدرس را اسوه مبارزه با غرب­ گرایی عنوان­کرد و گفت: با مسلط شدن غرب گرایان بر امور کشور در زمان مشروطیت، قوانین اسلامی را از قانون اساسی و زندگی مردم حذف ­می­کردند که با مخالفت شیخ شهید و به دار آویختن او جریان غرب گرایی عقیم ماند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به غرب­گرایی رضاخان اشاره و اضافه­کرد: او که دست­نشانده و نوکر غرب بود مأموریت داشت روحانیت، دین و آثار اسلامی را از بین ببرد که عالمی همچون شهید مدرس در مقابلش قیام کرد.

وی نقش علما را در اسلام و فرهنگ دینی مردم مهم برشمرد و گفت: پیامبراکرم(ص) برای توجه دادن مردم به علما فرمودند: «من اکرم عالما اکرمنی» هرکسی عالم ربانی را اکرام کند و دوست بدارد مرا اکرام کرده و اقتدا به عالم در نماز مانند اقتدا به رسول خدا است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان با بیان روایتی از پیامبراکرم(ص) خاطرنشان­کرد: «کن عالما او متعلما او احب العلماء و لا تکن رابعا فتهلک» حضرت فرمودند: عالم یا متعلم و یا دوست عالم باشید و اگر با علما مخالفت کنید هلاک خواهید شد؛ ما نیز باید از علما پیروی کرده و زمینه را برای ظهور امام زمان(عج) فراهم کنیم.