عیار ایمان افراد با امتحانات الهی سنجیده می‌شود/ حکم ولایی شامل همه افراد جامعه می‌شود

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه سه‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به امتحانات الهی، گفت: همه مراحل زندگی بشر توأم با امتحان است و همین آزمون‌ها عیار ایمان او را مشخص می‌کنند. جهاد نوعی امتحان الهی […]

mesbah-6آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه سه‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به امتحانات الهی، گفت: همه مراحل زندگی بشر توأم با امتحان است و همین آزمون‌ها عیار ایمان او را مشخص می‌کنند.
جهاد نوعی امتحان الهی برای سنجش اخلاص افراد است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان این‌که جهاد از جمله آزمون‌های الهی است، افزود: خداوند می‌فرماید «جهاد را بر شما واجب کردیم تا شما را مورد امتحان قرار دهیم و آنچه در قلب‌هایتان است محک بخورد و میزان اخلاص‌تان سنجیده شود».
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که ممکن است اهل ایمان در جنگ‌ها شکست بخورند اما از آزمایش الهی سربلند بیرون بیایند، اظهار داشت: مهم آن است که مسلمانان ثابت کنند در راه خداوند تا چه حد حاضر هستند از همه دارایی‌های خود بگذرند.
جهاد عیار انسان را در مواجهه با مشکلات به خوبی می‌سنجد
وی ادامه داد: منافقان از جمله افرادی هستند که هرگاه احساس شکست داشته باشند و نشانه‌های آن را ببینند جبهه را خالی می‌کنند، اما چنانچه لشکر پیروز شود برای تقسیم غنایم سر می‌رسند و ادعای دوستی می‌کنند، این جهاد است که عیار انسان را در مواجهه با مشکلات به خوبی می‌سنجد.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیاتی که می‌فرماید گمان نکنید ما شما را بدون حساب و کتاب به بهشت خواهیم برد، خاطرنشان کرد: در حقیقت انسان باید به دفعات مورد آزمایش قرار گیرد تا لایق پاداش الهی شود.
عمل به تکلیف الهی، پیروی از فرمان خداوند با جان و دل است
وی تصریح کرد: عمل به تکلیف الهی به معنای لزوم پیروزی در زندگی یا جهاد نیست و آنچه مهم است این‌که انسان فرمان خداوند را با جان و دل بپذیرد و تکلیفش را انجام دهد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انتخابات را از دیگر صحنه‌هایی برشمرد که وقتی امر به شرکت در آن می‌شود انسان باید آن را بپذیرد و افزود: رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر شرکت در انتخابات تأکید کرده‌اند و این یک وظیفه همگانی است که باید همه به ان عمل کنند.
وی ادامه داد: در این میان وقتی به کسی رأی داده باشیم که شعارهای انقلابی و دینی سر می‌دهد پیروز شده‌ایم، زیرا در میان کسانی که شعارهای مادی می‌دهند باید یک فرد با این ویژگی‌ها وجود داشته باشد تا همگان بدانند ارزش‌های الهی در میان ملت وجود دارد و رأی به او نشان‌دهنده همین زنده بودن ارزش‌هاست.
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که حتما نباید به کسی که احتمال رأی‌آوردنش بیشتر است رأی بدهیم گفت: این امر باید ثابت شود که آخرت را نمی‌توان فدای دنیا کرد.
وی ابراز داشت: این رأی نشان می‌دهد که از اسلام و انقلاب خسته نشده‌ایم و همواره به دنبال افرادی می‌گردیم که این اصول را احیا کنند و تمام وجودشان را برای ارزش‌های اسلامی و دینی می‌خواهند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این جمله امام خمینی(ره) که ما مأمور به انجام تکلیف هستیم، تصریح کرد: اصل بر این است که هر کار اخلاقی باید همراه با نتیجه باشد اما چون آدمی از پایان حتمی کار و آنچه حکمت خداست اطلاع ندارد لازم نیست حتما نتیجه مورد نظر حاصل شود.
وی بیان داشت: حضرت ابراهیم(ع) هم وقتی بر اساس تکلیف خویش به سر بریدن فرزندش اقدام کرد از حکمت کار بی‌اطلاع بود، ولی این عمل را بنا به دستور خداوند انجام داد.
همه مردم حتی مراجع تقلید باید به حکم ولایی ولی فقیه التزام داشته باشند
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر عمل به دستورات ولی فقیه در عصر غیبت گفت: ایشان همواره تأکید کرده‌اند که همه مردم در انتخابات شرکت کنند و فرد اصلح را برگزینند و این یک حکم ولایی است و شامل همگان حتی سایر مراجع تقلید هم می‌شود اما این‌که نتیجه نهایی انتخابات چه خواهد شد در اختیار ما نخواهد بود.
مشکلات ما در مقابل مشکلات بزرگان دینی ارزش اندیشیدن هم ندارد
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مشکلاتی که بزرگان دین در زندگی خویش تحمل کرده‌اند، افزود: زمانی که مقایسه‌ای میان مصائب بزرگان دین و مشکلات خود داشته باشیم آنگاه در می‌یابیم که مسائل ما در مقابل آنها حتی ارزش اندیشیدن هم ندارد و این کار بر میزان تحمل سختی‌ها خواهد افزود.

وی با بیان این‌که آنچه امام حسین(ع) و یارانش در کربلا تحمل کردند فراتر از حد تصور ما است و هیچ غصه‌ای را در جهان نمی‌توان با آن مقایسه کرد، اظهار داشت: اگر همه مصیبت‌های عالم را جمع کنیم باز لحظه‌ای از عصر عاشورا را نمی‌توانیم درک کنیم.