فاصله گرفتن از روحانیت و مرجعیت در سیاست یک تهدید است

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که بصیرت لازم برای حماسه آفریدن را دارند، همچنین توجه کنند که انبیا و اولیا در زندگی خود حماسه آفریدند. وی با […]

mandegari-1حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که بصیرت لازم برای حماسه آفریدن را دارند، همچنین توجه کنند که انبیا و اولیا در زندگی خود حماسه آفریدند.
وی با بیان این‌که پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) خود نخستین حماسه‌آفرینان بودند، بیان کرد: امام خمینی(ره) در ادامه حرکت انبیا و اولیا در تاریخ ایران اسلامی و در پی علمای مجاهد دیگر حماسه آفریدند.
عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: در طول تاریخ اهل‌بیت(ع) حماسه حسینی، حماسه فاطمی آفریدند و امیدواریم که به زودی با ظهور حضرت مهدی(عج) شاهد آفرینش حماسه مهدوی باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی گفت: حماسه یک حرکت حداقلی نیست، بلکه یک حرکت حداکثری است،‌ خدا از این مفهوم به نام جهاد نام برده و در جایی گفته است که «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما»، حماسه‌سازان یک جریان آفریدند.
حضور روحانیان و مبلغان برای پاک کردن عرصه سیاست لازم است
حجت‌الاسلام ماندگاری اظهار کرد: امروز باید در عرصه سیاست و اقتصاد برای پاک کردن این دو عرصه از آلودگی‌ها جریان‌ساز باشیم و این امر با جهاد ممکن است، ‌امروز سیاست و اقتصاد ما کاملا اسلامی نیست و آلودگی‌هایی در این زمینه دیده می‌شود.
وی ابراز کرد: فاطمه زهرا(س) با حرکت جهادی آمد تا آلودگی‌هایی که در جریان سقیفه پیش آمده بود پاک کند، امام حسین(ع) آمد تا با خون خود آلودگی‌های عرصه سیاست را پاک کند، امروز همه مردم به ویژه علما باید برای پاک‌سازی عرصه سیاست وارد شوند.
عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این‌که اگر امروز نخبگان و خواص مانند مبلغان و علما خود را از عرصه سیاست کنار بکشند، تأثیراتی منفی در عرصه سیاست کشور به جای خواهد ماند، خاطرنشان کرد: امروز همچنان گفته می‌شود سیاست پدر و مادر ندارد، این امر نشان می‌دهد که سیاست ما هنوز تطهیر و پاک نشده است، ما برای تطهیر سیاست انقلاب کردیم.
وی گفت: سیاست ما عین دیانت ما است، در سیاست اسلامی حرام و حلال وجود دارد، در سیاست اسلامی حقه‌بازی و کلک وجود ندارد، سیاست اسلامی ما پدر و مادر دارد، اما امروز دیده می‌شود که برخی از کسانی که می‌خواهند به پست برسند از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند.
حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که کسی نباید با دروغ و حیله به پست و مقام برسد، اظهار کرد: افراد نباید با ظاهر‌سازی و شعارهای دروغ به پست و مقام برسند، یکی از نگرانی‌های ما در عرصه سیاست فاصله گرفتن سیاست از اخلاق، مرجعیت و روحانیت است.
تنها کسانی می‌توانند به ادعای خدمت‌گزاری به مردم عمل کنند که اهل دین باشند
وی گفت: برخی به قدرت می‌رسند و پس از به قدرت رسیدن دیگر به سراغ بزرگان دینی نمی‌آیند و راه خود را پیش می‌روند،‌ رجایی افتخار می‌کرد که اهل توسل، نماز شب، روضه و مانند آن است.
عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا ابراز کرد: امروز گاه گفته می‌شود که برخی از مسؤولان هرچند اندک حتی به نماز خود نیز مقید نیستند و این امر خطر محسوب می‌شود، نباید سیاست‌مداران بتوانند با روش‌های مادی به قدرت برسند.
وی با اشاره به این‌که ما در عرصه سیاست کسانی می‌خواهیم که دین‌پذیر و ولایت‌پذیر باشند، ادامه داد: برخی به دروغ ادعای خدمت کردن به مردم را می‌کنند اما باید توجه داشت تنها کسانی می‌توانند به این ادعا عمل کنند که اهل دین باشند.
حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: یکی از آسیب‌های عرصه سیاست حزب‌بازی است، باید توجه داشت که تنها یک حزب از سوی قرآن معرفی شده است و آن حزب‌الله است، این حزب‌بازی‌ها در عرصه سیاست سبب باج‌دهی بعد از رسیدن به پست می‌شود.
وی با بیان این‌که متأسفانه امروز دروغ در عرصه سیاست بسیار رواج دارد، افزود: امروز کارهای نکرده را برای مردم گزارش می‌دهند، بعضی از پروژه‌ها را دو سه بار افتتاح می‌کنند،‌ نباید برای نگاه داشتن مردم و رأی‌های آنان دروغ گفت.
آسیب مهم عرصه اقتصاد ربا و نزول است
عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آسیب‌های عرصه اقتصاد گفت: اقتصاد در مکتب اسلام هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای کسب آخرت و خدمت به مردم است، امروز نگاه غیردینی به اقتصاد رایج شده است.
وی گفت: دنیا برای دنیا فساد است، اما دنیا برای آخرت صلاح برای من و شما است،‌ جهاد اقتصادی یعنی این‌که همه مردم تلاش کنند برای تولید ملی و تولید ثروت و هر چه این امر تحقق یابد، مایه آبروی جامعه اسلامی است اما باید توجه داشت خود تولیدکنندگان از حداقل‌ترین امکانات استفاده کنند.
حجت‌الاسلام ماندگاری بیان کرد: کمک به محرومان و ایجاد اشتغال از ارکان دیگر جهاد اقتصادی است، یعنی همه دارند تولید می‌کنند اما هیچ کس جزو مترفین و مسرفین نمی‌شود، اسراف، تبذیر و تجمل‌گرایی آسیب دیگر عرصه اقتصاد است.
وی ادامه داد: آسیب دیگر عرصه اقتصاد ربا و نزول است، ربا و نزول در جامعه غوغا می‌کند، بانک‌ها اگر به قراردادهای شرعی عمل نکنند پولی که می‌دهند و می‌گیرند نزول و ربا محسوب می‌شود، دیرکرد گرفتن از وام‌ها را بیشتر علما مورد اشکال دانسته‌اند.

عضو هیأت مدیره موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این‌که خلق حماسه مستلزم حضور تمام مردم به ویژه مراجع، روحانیت و مبلغان است، گفت: در دفاع مقدس و در انقلاب اسلامی همه آمدند و در این راه همه توان خود را به کار بگیرند و در این راه از هیچ چیز نترسند تا خلق حماسه تحقق یابد.