فردی که بخواهد امنیت و آرامش جامعه را بهم بزند خدا آبروی او را می برد

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس خارج خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب در مسجد اعظم گفت: اگر موجودی بخواهد مجرای فیض باشد باید از موجودی که می‌خواهد به او فیض برساند بالاتر باشد، یک وقت یک نفر قاصد و کتاب‌رسان است او واسطه در رساندن جرم و علم […]

javadi2حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس خارج خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب در مسجد اعظم گفت: اگر موجودی بخواهد مجرای فیض باشد باید از موجودی که می‌خواهد به او فیض برساند بالاتر باشد، یک وقت یک نفر قاصد و کتاب‌رسان است او واسطه در رساندن جرم و علم است، او محتوای کتاب را نمی‌داند، بلکه این کتاب را دارد می‌رساند، اگر موجودی فیض الهی را بخواهد برساند چه فرشته و چه انسان باشد باید حتما از این فرشته بالاتر باشد، زیرا ممکن نیست کسی که نازل‌تر از مستفیض است مجرای فیض باشد و ما هرگز نمی‌توانیم واسطه فیض باشیم که به اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) فیض را برسانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: نقل حدیث تا قرن اول ممنوع بود، وجود مبارک پیامبر(ص) ۲۳ سال زعیم رسمی حوزه علمیه مکه و مدینه بود و آن روز هم مهم‌ترین حوزه حوزه علمیه مکه و مدینه بود و خداوند پیامبر(ص) را مفسر و مبین معرفی کرد، اما روایات از پیامبر(ص) کم است و سر آن این است که نقل حدیث را منع کرده بودند، پیامبر(ص) هر روز و هر شب درس تفسیر داشت، بعد از نزول آیات به تفسیر می‌پرداخت ۲۳ سال پیامبر(ص) «یتلون»، «یعلمهم» و «یزکیهم» را داشت؛ ما هر چه می‌چشیم از سقیفه می‌چشیم و این یک خسارت بزرگی است و هر چه جلوتر می‌رویم یا ابن‌عباس یا ابی‌بن‌کعب است، اما از زمان امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) حوزه علمیه اهل‌بیت(ع) باز می‌شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» ادامه داد: احترام به فرشته‌ها سبب شد که در «یصلون» ضمیر جمع آورده است و این نشان می‌دهد که گرچه فرشته‌ها ویژگی خاصی دارند اما شرف نبوت هم ایجاب کرده است که خداوند فرشته‌ها را در کنار خود حاضر کند و با هم صلوات بفرستد اما درباره مؤمنان «هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ»، که فرشتگان را از ذات اقدس اله جدا کرد و این نشان‌دهنده جایگاه ویژه پیامبر(ص) است.

حجاب را حفظ کنید تا اوباش به دنبال شما نیاید

وی با قرائت آیه «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا» خاطرنشان کرد: ایذای خدا به هتک حرمت احکام و شریعت اوست و ایذای پیامبر(ص) به اطاعت نکردن دستور پیامبر(ص) و بدرفتاری کردن و احترام نگاه نداشتن پیامبر(ص) است، یک بار خداوند می‌گوید رحمت نمی‌رسد، اما یک‌بار می‌گوید گذشته از این‌که از رحمت دور هستند به عذاب نزدیک هستند که درباره اذیت‌کنندگان پیامبر(ص) و خداوند هستند، در ادامه می‌فرماید و کسانى که مردان و زنان مؤمن را بى‏آنکه مرتکب عمل زشتى شده باشند آزار مى‏رسانند قطعا تهمت و گناهى آشکار به گردن گرفته‏اند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» اظهار کرد: خداوند می‌فرماید به زنان و بنات و مؤمنان بگو که حجاب خود را نگاه دارند، درست است که دیگران باید حرمت پیامبر(ص) را حفظ کنند اما باید زنان پیامبر(ص) نیز حفظ حجاب کنند، برای این‌که زنان عفیف مورد اذیت و آزار قرار نگیرند هم حجاب خود را حفظ کنند و هم خود را از خطر اوباش نگاه دارند، جلباب یا چادر است یا آن پوشش بزرگ است که خداوند می‌فرماید آن پوشش را بزرگ‌تر بگیرند تا آنان شناخته نشوند و کسی نتواند آنان را ببیند همین علامت حجاب آنان است و سبب می‌شود که اوباش به دنبال آنان نیفتد.

قرآن سه نوع دستور تزکیه‌ای، فقهی و اخلاقی دارد

وی با اشاره به این‌که قرآن سه نوع دستور فقهی، تزکیه‌ای و امنیتی دارد، بیان کرد: در سوره نور فرمود هم زنان جلوی چشم‌های خود را بگیرند و هم مردان جلوی چشمان خود را بگیرند، این راه تزکیه است، یک بار می‌فرماید نگاه به نامحرم حرام است این حکم فقهی است و یک‌بار می‌گوید خود را با نگاه به نامحرم آلوده نکنید، این می‌شود تزکیه‌ای است، همچنین در سوره احزاب فرمود کسی که به نامحرم نگاه کند مریض است، این اخلاق و تزکیه است،‌اما در آیه محل بحث فرمود «ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ» این قسمت امنیتی است که بخشی به عهده خود انسان و بخشی به عهده نظام است‌.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: یک وقت کسی هست که مریض است اما مزاحم دیگری نیست و یک وقت کسی هست که مریض است اما مزاحم دیگری است، عصمت زن و ناموس زن حق‌الله است و یک حکم تکلیفی محض نیست بلکه حق‌الله هم هست زن نمی‌تواند راضی باشد که دیگری او را ببیند، یا شوهر نمی‌تواند راضی باشد که کسی همسر او را ببیند، این یک صبغه معنوی دارد. این روسری را بلندتر بگیرند که سر را بپوشاند و جیب یعنی گردن و سینه را بپوشاند و این زن شناخته نمی‌شود که چه کسی است و شناخته می‌شود که عفیف است.

سرنوشت انتشاردهندگان اخبار دروغ و لرزه‌دار در جامعه

وی با اشاره به آیه « لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَهِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا»، خاطرنشان کرد: اگر این منافقان دست از کارشان بر ندارند،‌ما قبلا جلوی آنان را می‌گرفتیم الان هم جلوی آنان را می‌گیریم، شما اگر بخواهید جامعه را بلرزانید، اجازه نمی‌دهیم، مرجف یعنی کسی که در جامعه لرزه ایجاد می‌کند، اخبار دروغ می‌گوید، تخریب می‌کند دیگران را به جان هم می‌اندازد، اخباری که ریشه و اصل ندارد لرزان است، مرجفون کسانی هستند که اخبار لرزان و تخریب‌های بی‌پایه را رواج می‌دهند، باید آنان دست بردارند، فرمود اگر دست برندارند من کاری می‌کنم که بساط آنان جمع شود، نمی‌توان که کشور را با اخبار لرزه‌دار اداره کرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیات «مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا سُنَّهَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ اللَّهِ تَبْدِیلًا» خاطرنشان کرد: خداوند در ادامه می‌فرماید این سنت من است و  تغییر نمی‌کند، دیگری نمی‌تواند تغییر دهد چون نمی‌تواند و من تغییر نمی‌دهم چون احسن‌السنن است، اگر کسی جامعه را از امنیت و آرامش و وحدت بیندازد خداوند آبروی او را می‌برد که این را تجربه کردیم، در ادامه می‌فرماید از رحمت ‏خدا دور گردیده و هر کجا یافته شوند گرفته و سخت کشته خواهند شد، این خشم الهی است این نظیر قبله بودن قدس نیست که یک روز این‌جا باشد و یک روز جای دیگر، بلکه این سنت الهی است با انبیای دیگر هم همین کار را کردیم، هر کس بخواهد  امنیت جامعه را امنیت نظام را به هم بزند خداوند به او مهلت نمی‌دهد.