فقدان رهبر یکی از مشکلات کشورهای اسلامی است/ اخذ دیرکرد حرام است

آیت الله حسین نوری همدانی قبل از ظهر شنبه در دیدار با مدیرعامل و معاونین موسسه مالی و اعتباری کوثر که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه اسلام به تمام ابعاد زندگی انسان توجه دارد بیان کرد: اگر بر اساس تعالیم اسلامی گام برداشته شود قطعا می توان جامعه […]

hamedani-4آیت الله حسین نوری همدانی قبل از ظهر شنبه در دیدار با مدیرعامل و معاونین موسسه مالی و اعتباری کوثر که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه اسلام به تمام ابعاد زندگی انسان توجه دارد بیان کرد: اگر بر اساس تعالیم اسلامی گام برداشته شود قطعا می توان جامعه ای مقتدر و عزتمند تشکیل داد.

به گزارش خبرنگار مهر، وی با بیان اینکه توجه به بعد سیاسی می تواند فرهنگی می تواند در تعلیم و تربیت تاثیرگذاری فراوانی داشته باشد، گفت: تقویت بعد نظامی نیز موجب می شود که بتوانیم در برابر دشمنان اسلام ایستادگی کرد.

این مرجع تقلید ابراز کرد: توجه به بعد اقتصادی و زندگی معیشتی مسلمانان باید به گونه ای باشد که در جامعه مسلمانان فقر و بیکاری وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه فقر یکی از مصیبت های جامعه بشری است، ادامه داد: در اسلام فقر به معنای اینکه انسان ها از لحاظ امرار معاش در تنگنا باشد وجود ندارد و این یک عارضه ای است که در جامعه امروز به وجود آمده است.

نوری همدانی ضمن بیان حدیثی از حضرت علی (ع) با این عنوان که فقر، مرگ بزرگ است، ابراز داشت: فقر حتی موجب تضعیف جایگاه اجتماعی فقیر شده و مردم نیز برای وی احترام قائل نیستند.

سپرده های مردم در بخش تولید هزینه شود

وی در ادامه به دیدار خود با برخی از وزرا و سران اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از گفته های آنان که در دیدارهایشان مطرح است این است که پولهای زیادی در بانکها قرار دارد که اگر اینها در بخش های تولید و صنعت سرمایه گذاری شود نه تنها تولید فراوانی انجام می گیرد که می تواند مبحث اشتغال را نیز تا حدودی رفع کند.

استاد درس خارج فقه حوزه ادامه داد: باید تلاش کرد تا این سرمایه های مردم با برنامه ریزی مناسب در بخش تولید و صنعت صرف شود.

نوری همدانی ابراز کرد: باید آنچنان در بعد اقتصادی توانمند باشیم که بتوان در برابر تحریم ها ایستادگی کرد و این تحریم ها تاثیرگذار نباشد.

وی به مشکلات کنونی برخی از کشورهای اروپایی و کشورهایی عربی عنوان کرد:‌ مشکل کشورهای اروپایی در این است که ثروت در دست عده ای وجود دارد که این افراد با قرار دادن پولهای خود در بانکها هر روز بر ثروت خود می افزایند و همین امر موجب راهپیمایی و تظاهرات های مردمی می شود. اما در کشورهای عربی که بیداری اسلامی در آنها رخ داده است بزرگترین مشکل آنان عدم داشتن رهبری اسلامی است.

وی ادامه داد: کشورهایی همچون مصر و لیبی و تونس قیام مردم بخاطر اسلام و ارزش های دینی بود اما با مرور زمان در این انقلاب ها انحراف ایجاد کردند و جلوی حرکت اسلامی مردم را گرفتند که این به دلیل عدم وجود رهبر بود.

این مرجع تقلید در ادامه به مسئله ربا و اخذ دیرکرد اشاره کرد و عنوان کرد: اخذ دیرکرد ربا، حرام و رقت بار است.