لغزش خواص در انتخابات به کشور آسیب می‌رساند

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، دوشنبه شب در شب میلاد امام جواد(ع) در مراسم جشنی به همین مناسبت که در شبستان امام(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، به تبیین معنای باب‌الحوائج بودن امام جواد(ع) و شرح یکی از احادیث این امام همام پرداخت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با […]

mandegari-1حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، دوشنبه شب در شب میلاد امام جواد(ع) در مراسم جشنی به همین مناسبت که در شبستان امام(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، به تبیین معنای باب‌الحوائج بودن امام جواد(ع) و شرح یکی از احادیث این امام همام پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) مبنی بر این‌که استغفار کردن، همنشین خوب داشتن و صدقه بسیار سبب خشنودی خداوند می‌شود، گفت: برای گناهان خود و برای سایر افراد به ویژه برای مسؤولان باید استغفار کنیم.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با حساس خواندن اوضاع کنونی جامعه ابراز کرد: باید توجه داشت که مسؤولان معصوم نیستند و وقتی خطا کنند ضررش به همه جامعه بازمی‌گردد.

وی خطای خواص را در انتخابات را تأثیرگذار ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر مسؤولان به ویژه شاخص‌ها در شرایط حساس انتخابات خطا کنند، چون آدم‌های تأثیرگذاری هستند، خطای آنان هم بزرگ محسوب می‌شود.

حاجت آخرت در برابر دنیا ناچیز است

حجت‌الاسلام ماندگاری در ابتدای این مراسم خاطرنشان کرد: یکی از القاب زیبا و نورانی امام جواد(ع) باب الحوائج و یکی از اسامی خدای متعال قاضی الحاجات است، خداوند برای هر حاجتی در زندگی راهی را معلوم کرده است.

وی با تأکید بر این‌که ما گاه درباره حاجت‌های آخرتی خود بی‌توجه هستیم، ابراز کرد: انسان اگر در دنیا خانه نداشته باشد و اجاره‌نشین باشد، مهم نیست چون تمام می‌شود اما خانه آخرت در برابر دنیا موضوع کمی به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید هر کس حاجت دنیایی داشته باشد و برای آن تلاش کند، بخشی از آن را به او می‌دهیم، ادامه داد: خداوند در ادامه همان آیه می‌فرماید هر کس حاجت آخرتی داشته باشد به همت او برکت می‌دهیم.

وی با تأکید بر این نکته که خداوند عالم مادی را عالم اسباب قرار داده است و با بیان حدیثی در این موضوع اظهار کرد: خداوند برای هر حاجتی سببی خلق کرده است که با آن سبب و راه می‌توان به حاجت خود دست یافت.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: یکی از پیامبران خدا مریض شد و با خود گفت حالا که خداوند درد داده است، درمان را هم خود او می‌دهد، اما خدای به آن پیامبر(ص) وحی کرد که اگر تا روز قیامت همین‌طور بنشینی شفا نمی‌یابی.

وی ادامه داد: گران‌فروشی، دغل و دروغ راه پول‌دار شدن نیست، شاید چند صباحی انسان پول به دست آورد، اما این پول ماندگار نیست، خداوند برای محبوب شدن هم توصیه به ایمان و عمل صالح کرده است.

خداوند برای برآورده شدن حاجت‌های انسان کمک می‌کند

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: انسان در استفاده از اسباب برای برآوردن حاجات باید توجه داشته باشد که اگر انسان به سبب دست یافت، حتما حاجت او برآورده نمی‌شود و برآورده شدن حاجت نیاز به اذن الهی است به همین دلیل گاه آتش نمی‌سوزاند و چاقو نمی‌برد.

وی با اشاره به این‌که به دلیل کافی نبودن اسباب، توجه به خدا و گفتن بسم‌الله در هر کاری وارد شده است،  اظهار کرد: برخی تنها به اسباب بسنده کرده‌اند و توجه به خدا را در هر کاری فراموش کرده‌اند و آنان راه را اشتباه می‌روند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه بیان معنای قاضی‌الحاجات بودن خداوند گفت، خداوند در مسیر برآورده شدن حاجات اگر برای خدا و  در راه او تلاش کند، خداوند به او کمک می‌کند.

وی ادامه داد: کاسب و مدیر و کارمند باید توجه داشته باشند که خلاف دین در کار خود وارد نکنند، باید توجه داشته باشند که خداوند مسبب الاسباب و قاضی الحاجات است.

حجت‌الاسلام ماندگاری با قرائت آیه «و ابتغوا الیه الوسیله» خاطرنشان کرد: خداوند دستور داده است که برای برآورده شدن حاجات به درگاه خداوند از وسیله استفاده کنیم و باید بدانیم که بهترین وسایل اولیا و اهل‌بیت(ع) هستند.

بیشتر برای حل مشکلات سراغ اهل‌بیت می‌رویم

وی یکی از القاب امام جواد(ع) را باب‌الحوائج برشمرد و اظهار کرد: یکی از معانی باب‌الحوائج بودن این است که آدرس دست یافتن به حاجت خود را از آنان بپرسیم، اما ما غالبا مشکلات خودمان را پیش از آدرس گرفتن به آنان عرضه می‌کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: انسان اگر آدرس درست را از امام جواد(ع) و اهل‌بیت(ع) بپرسیم، هیچ وقت در چاه نمی‌افتیم، به عنوان مثال آدرس خوشبخت شدن دیر ازدواج کردن نیست، بلکه ازدواج به موقع و درست راه خوشبخت شدن است.

وی به بیان معنای دیگر باب‌الحوائج پرداخت و اظهار کرد: یکی دیگر از معانی باب‌الحوائج این است که اولیا و اهل‌بیت(ع) افراد را در رسیدن به مقاصد خود کمک می‌کنند و دست آنان را می‌گیرند از این رو در دعای توسل جمله «و قدمناک بین یدی حاجتنا» را به آنان گفته می‌شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری ابراز کرد: معنای دیگر باب‌الحوائج این است که اگر انسان از راه دور افتاد و به مقصد نرسید، آنان واسطه می‌شوند و انسان را به مقصد می‌رسانند و این امر با معانی دیگر متفاوت است.

وی اظهار کرد: دانشجو، طلبه، معلم، کاسب و کاندیداها برای موفقیت در کار خود نیز به سراغ ائمه(ع) به ویژه امام جواد(ع) بیایند، تا موفق بشوند، اما باید توجه داشت کسی که راه را عوضی برود به دلیل این‌که از آنان آدرس نگرفته باشد، شامل باب‌الحوائج بودن امام جواد(ع) نمی‌شود.