مبتلایان به ضعف بصیرت طعمه‌های مناسبی برای شکارچیان هستند

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، استاد اخلاق و بنیان گذار مؤسسه امام خمینی(ره)، امروز ظهر در دیدار با دانشجویان دختر شرکت کننده در طرح ولایت کشوری به میزبانی دانشگاه شهرکرد گفت: جامعه انسانی از جهات زیادی شبیه به بدن انسان است؛ همان طور که بدن انسان از سلول های زیادی تشکیل شده جامعه نیز از […]

mesbah-4آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، استاد اخلاق و بنیان گذار مؤسسه امام خمینی(ره)، امروز ظهر در دیدار با دانشجویان دختر شرکت کننده در طرح ولایت کشوری به میزبانی دانشگاه شهرکرد گفت: جامعه انسانی از جهات زیادی شبیه به بدن انسان است؛ همان طور که بدن انسان از سلول های زیادی تشکیل شده جامعه نیز از گروه های زیادی تشکیل شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، وی افزود: در میان اعضای بدن انسان دو دستگاه نقش اساسی و عمده دارد که یکی قلب و دستگاه گردش خون است و دیگری مغز انسان و دستگاه عصبی است که در جامعه هم نهاد هایی نقش  این دو دستگاه را در بدن دارند.
بنیانگذار مؤسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: عمده نیاز های مادی جامعه مانند اقتصاد و امنیت توسط  دولت در جامعه تأمین می شود و دولت در جامعه به منزله قلب در بدن انسان است.
آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: فرهیختگان و نخبگان در جامعه به منزله دستگاه عصبی در بدن انسان هستند که نیازهای فکری، احساسی و عاطفی جامعه را تأمین می کنند و بیشترین نقش را در تأمین سعادت انسان دارند.
وی افزود: قشر فرهیخته جامعه شریف­ترین قشر هستند و اینها همان انبیا، ائمه و در عصر غیبت، وارثان پیامبر و ائمه یعنی علمای اسلام به عنوان فرهیختگان جامعه هستند.
بنیانگذار مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر ما نماز و نحوه خواندن آن و شکیات نماز و مسائل مربوط به آن را یاد بگیریم، خوب است اما مساله اصلی این است که اسلام را یاد نگرفته ایم و برای ورود به همه مباحث اسلام به صورت تخصصی نیازمند زمان زیادی هستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همه مسلمانان باید در یک حدی از اسلام را یاد بگیرند اما مراتب عالی تر معرفت به صورت تخصصی را باید افراد خاصی یاد بگیرند و این افراد در جامعه ما محدود و انگشت شمار هستند.
آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: بین عوام و افراد متخصص در اسلام که افراد کمی هستند، باید افراد دیگری به عنوان واسطه قرار بگیرند و خلأ موجود در این میان را با ساده سازی مفاهیم و انتقال به مردم عادی پر کنند.
وی در ادامه به نابسامانی های فرهنگی جامعه اشاره کرد و بیان داشت: نابسامانی های فرهنگی در جامعه به خاطر این است که ایده ها و تفکرات متخصصان امور فرهنگی به مردم عادی منتقل نمی شود.
بنیانگذار مؤسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: ما در جامعه امروز دانشمندان زیادی داریم که در علوم خاصی فرهیخته و صاحب علم هستند اما بصیرت کافی را نداشتند و از لحاظ سیاسی و دینی فرهیخته نبودند و این موجب به وجود آمدن فتنه ۸۸  شد.
آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: این افراد لقمه های مناسبی برای شکارچیان هستند و به جای خدمت رسانی به جامعه، بیشترین ضرر و زیان را به جامعه رساندند.
وی خاطرنشان کرد: اگر کار فرهنگی در جامعه را به صورت یک هرم تصور کنیم و فرهیختگان را در رأس هرم و مردم عادی را در قاعده هرم بدانیم، باید افرادی را در میانه هرم به عنوان واسطه در نظر بگیریم که ارتباط رأس و قاعده هرم را حفظ کنند؛ در غیر این صورت  بزرگ ترین آسیب و خطر برای جامعه به وجود می آید.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان برای سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب دعا کرد و دانشجویان خطابه های خود را به اطلاع وی رساندند.