محرم فرصتی برای ایجاد رابطه عاطفی و عملی با سیدالشهدا است/ نباید عزاداری‌ها بهانه به دست دشمن دهد

حضرت آیت‌الله مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم اصفهان برگزار می‌شود، گفت: چند روز قبل یک بی‌ادبی در یک روزنامه بی‌ادبی گفت، اصلا پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را منصوب به خلافت نکرد و این‌ها را شیعیان از خود درست کردند، این‌ها ایجاد شبهه است که توسط […]

mazaheri2حضرت آیت‌الله مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم اصفهان برگزار می‌شود، گفت: چند روز قبل یک بی‌ادبی در یک روزنامه بی‌ادبی گفت، اصلا پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را منصوب به خلافت نکرد و این‌ها را شیعیان از خود درست کردند، این‌ها ایجاد شبهه است که توسط دشمن در میان دانشگاه و جوانان رواج یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وی با اشاره به آغاز محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) افزود: شیعه زنده به این عزاداری‌ها است، آن قدر که ائمه(ع) درباره عزاداری‌ها تأکید کرده‌اند و تشکیل جلسه داده‌اند، به چیز دیگری این قدر اهمیت نداده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که اگر این عزاداری‌ها نبود، دیگر تشیع نبود، خاطرنشان کرد: آمرزش گناهان یکی از تأثیرات این عزاداری‌ها است، در روایت مختلفی می‌خوانیم اگر کسی وارد جلسه امام حسین(ع) شود و عزاداری کند، همه گناهان او آمرزیده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که باید توجه داشته باشیم که نباید عزاداری‌هایمان بهانه به دست دشمن دهد، ابراز کرد: عزاداری‌ها به صورت سنتی برگزار شود و همان روشی که ائمه طاهرین(ع) و مراجع تقلید دارند را باید به کار ببریم، و نباید در عزاداری‌ها تندی و افراطی‌گری کنیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که بهانه به دست دشمن بیفتد.

حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر این که باید به عزاداری امام حسین(ع) توجه کرد، گفت: اصل عزاداری مانند سینه‌زدن، منبر رفتن و گریه کردن بر اباعبدالله از مصادیق عزاداری است، افراطی‌گری همیشه بد است و در زمان ما بدتر است، به این دلیل که دشمن دنبال آن است که از ما سوژه‌ای بگیرد و آن را علیه تشیع به کار ببندد.

وی بیان کرد: در روایات عزاداری برای امام حسین(ع) را بالاتر از حج و عمره و افضل همه اعمال دانسته‌اند، در روایات آمده است که ثواب این عزاداری‌ها ثواب زیارت اباعبدالله الحسین است  و مانند این است که فرد خدا را در عرش زیارت کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: شرط لازم از برخورداری از فایده‌های جلسه عزاداری برقراری رابطه عاطفی با امام حسین(ع) است، کسی که به همان اندازه که عشق به حسین(ع) و عشق به شعارها دارد، باید عشق به رابطه با امام حسین(ع) داشته باشد.

 معنای شیعه بودن برقراری رابطه عملی با امام حسین است

وی با اشاره به این‌که اگر کسی وارد جلسه عزاداری شد و از گناه خود پشیمان شد و یک رابطه عاطفی و عملی با امام حسین(ع) پیدا کرد، توبه او محقق شده است، اظهار کرد: بالاتر از ثواب توبه در اسلام نداریم، توبه از هر حج و عمره‌ای حتی از زیارت اباعبدالله برتر است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: اگر جوانی در دهه محرم عزاداری کند، به شرطی که همان اندازه که عشق به حسین دارد، با حسین رابطه عملی پیدا کند، بالاترین ثواب را می‌یابد و گناه هم هر چه فراوان پروردگار عالم برای این عزاداری او را می‌بخشد.

وی گفت: در دهه محرم انسان می‌تواند افزون بر عشقی که به امام حسین(ع) دارد، با ایشان یک رابطه عملی پیدا کند و معنای شیعه بودن همین است، در عزاداری‌ها می‌فهمیم که امام حسین(ع) برای دین همه چیزش را در راه خداوند داد، پس ما هم باید راجع به مردم و دین ایثار گذشت و فداکاری داشته باشیم.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که امام حسین(ع) به کربلا آمد تا تشیع را زنده کند و شرکت‌کننده در مجلس عزاداری باید از این مطلب استفاده کند، ابراز کرد: انسان با رابطه عملی با امام حسین(ع) می‌تواند مایه آمرزش گناهان خود را فراهم کند.

وی رابطه عملی با امام حسین(ع) را همان بهشت و رهایی از جهنم برشمرد و گفت: رابطه عملی با امام حسین(ع) یعنی این که ایشان فرد را در روز قیامت تحت لوای خود قرار می‌دهد و او را مورد حمایت خود قرار می‌دهد، تا دیگران حساب و کتاب خود را انجام دهند.

عزاداری‌ها سبب حفظ تشیع شده است

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: عاقبت به خیری یکی دیگر از فایده‌های شرکت در مجالس عزاداری امام حسین(ع) است، عاقبت به خیری یعنی این که ذلت نیافتن بعد از عزت و بازنگشتن به گناه و سرافرازی هنگام مرگ برای انسان حاصل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که گاه دشمن و شیطان انسی و جنی شبهه در عزاداری‌ها می‌اندازند، ادامه داد: انسان با شرکت در عزاداری‌ها از این آسیب تا دم مرگ حفظ می‌ماند، با تشیع از این دنیا رفتن کار سختی است که شرکت در عزاداری‌ها این امر را محقق می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: اگر کسی شرکت در عزاداری‌ها داشته باشد، همچون یاران اباعبدالله می‌شود و سبب حفظ دین را فراهم می‌آورد، امام حسین(ع) به کربلا آمد تا تشیع را زنده کند، تشیع مرده بود و اثری از آن باقی نمانده بود.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) دیدند که اگر بخواهند تشیع را زنده کنند، باید خود را فدای این راه کنند، خودشان، اصحاب و اولادشان شهید شدند و تشیع زنده شد اما با آوردن زن و فرزندان و اسارت آن‌ها راه امام حسین(ع) را ادامه دادند.

استاد درس خارج حوزه علمیه شهادت، اسارت و عزاداری‌ها را مایه بقای تشیع دانست و اظهار کرد: شهادت از آن امام حسین(ع) و اصحابش، اسارت از آن زن و فرزندان ایشان و عزاداری سبب ادامه و حفظ تشیع شد، ائمه طاهرین(ع) در برپایی این عزاداری‌ها اصرار می‌ورزیدند.

بیش از ۵۰۰ رسانه علیه تشیع کار می‌کند

وی گفت: امام سجاد(ع) بسیار روضه می‌خواندند و این روضه‌ها غیرمستقیم بود، به همین دلیل هم امام سجاد(ع) را تبعید کردند و ایشان بادیه‌نشین شدند، اما بقیه ائمه(ع) به صورت مخفیانه جلسات عزاداری را برگزار می‌کردند.

حضرت آیت‌الله مظاهری تأکید کرد: عزاداری‌ها برای امام حسین(ع) به این دلیل اهمیت دارد که شهادت امام حسین(ع) سبب شد، تشیع زنده شود، پس از سقیقه‌بنی‌ساعده تشیع از نظر تعداد و کیفیت از بین رفت و سیدالشهدا گفت اگر من قیام نکنم باید فاتحه اسلام را خواند.

وی با تأکید بر این‌که یکی از کارهای عمده سلسله پهلوی این بود که روحانیت و مسجد و به ویژه عزاداری‌ها نباشد، ادامه داد: انگلیسی‌ها می‌دانستند اگر عزاداری، روحانیت، مسجد و محراب نباشد، تشیع خود به خود نابود می‌شود و براندازی نرم صورت می‌گیرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: دشمن توجه دارد که عزاداری‌ها را نابود کند، زمان ما زمان شبهه شده است، دشمن بر روی عزاداری‌ها و تشیع بسیار کار می‌کند و بیش از ۵۰۰ رسانه شبانه‌روز علیه تشیع فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که حضور در عزاداری‌ها سبب استجابت دعا می‌شود، گفت: در وضع فعلی باید درباره جمهوری اسلامی بسیار دعا کنیم تا دشمن به شاد نشویم، باید برای تقوین نظام دعا بکنیم و همان‌طور که برای حاجت‌های خودمان دعا می‌کنیم باید برای این نظام نیز دعا بکنیم.