مدیریت کلان در جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر از آمریکا است

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد برجسته حوزه و دانشگاه شب گذشته در چهارمین جلسه از دوره آموزشی سوژه یابی سخن محرم و صفر که در مرکز تخصصی طلاب قم برگزار شد، با بیان این‌که انتخاب موضوع برای سخن کار شایسته‌ای است، گفت: تنها افرادی همچون امام خمینی(ره) و آیت‌الله بهجت که خود موضوعیت دارند نیاز به […]

panahian-8حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد برجسته حوزه و دانشگاه شب گذشته در چهارمین جلسه از دوره آموزشی سوژه یابی سخن محرم و صفر که در مرکز تخصصی طلاب قم برگزار شد، با بیان این‌که انتخاب موضوع برای سخن کار شایسته‌ای است، گفت: تنها افرادی همچون امام خمینی(ره) و آیت‌الله بهجت که خود موضوعیت دارند نیاز به انتخاب موضوع ندارند و الا بقیه افراد بهتر است سوژه وموضوعی برای سخنرانی خود انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار رسا، وی با اشاره به انتخاب موضوع در دهه محرم افزود: بهترین موضوع در دهه محرم و یا در پنج روز فاطمیه و ۳۰ روز ماه رمضان و یا در دیگر ایام، انتخاب یک سوژه واحد است به صورتی که هر جلسه نسبت به جلسه قبل عمیق‌تر به آن پرداخته شود.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مطالبی همچون تقوا،صبر، مبارزه با حب‌الدنیا و مبارزه با حسادت از موضوعاتی هستند که اکثر مردم نسبت به آن آگاهی دارند و بارها شنیده‌اند و سبب خستگی افراد می‌شود ولی اگر موضوع سخنرانی به صورت خوب و جذاب انتخاب شود و دنبال هم بیاید، تبدیل به یک مستند جذاب شده و سازنده‌تر و مفیدتر از این خواهد بود که هر شب یک موضوع خاص و جذاب مطرح شود.

سخنرانی در محرم باید ارتباط عمیق با محرم و امام حسین(ع) داشته باشد

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که در انتخاب موضوع باید چند اصل را در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: یکی از اصول این است که باید توجه داشته باشیم که در محرم صحبت می‌کنیم و موضوعی انتخاب کنیم ارتباط عمیقی با خود محرم و امام حسین(ع) داشته باشد، پرداختن به موضوعات نماز، دعا و خانواده با محرم ارتباط دارد ولی نکات کلیدی نیست و می‌توان موضوعات کلیدی‌تری انتخاب کرد.

وی ادامه داد: حال که مردم برای امام حسین(ع) جمع شدند و عزاداری می‌کنند، بهتر است ما هم به عنوان یک سخنران از خود اباعبدالله(ع) و ابعاد قیام حضرت صحبت کنیم، چون اکثر مردم با اصل محرم و فلسفه عاشورا به حد کافی و مطلوب آشنا نیستند و پرداختن به موضوعات مختلف در محرم ابتدا نیاز به شناساندن فلسفه این ماه عزیز به مردم دارد.

در نظرگرفتن نیاز افراد جامعه در سخنرانی

این استاد برجسته حوزه با اشاره به این‌که در نظر گرفتن نیاز جامعه از دیگر اصول انتخاب موضوع و سوژه برای سخنرانی است، تصریح کرد: در سخنرانی باید نیاز افراد جامعه در نظر گرفته شود به عنوان مثال پرداختن به مسأله «شکر» از مواردی است که در مملکت اسلامی ما بسیار مورد نیاز است.

وی ابراز داشت: اگر ابعاد مسأله «شکر» را بررسی کنیم می‌بینیم که هر چه ابعاد زندگی افراد وسعت و گسترش پیدا کرده، شکرگذاری کمتر شده و ناشکری افزایش داشته است؛ افراد تا مرفح می‌شوند تعداد فرزندان خود را کاهش می‌دهند و یا همین‌که مشکلات اقتصادی آنها برطرف شده و وضعیت مالی خوبی پیدا می‌کنند به مسأله طلاق و عدم تفاهم در زندگی می‌رسند.

نرسیدن به سبک زندگی اسلامی بیشتر از بی‌اعتنایی و عدم توجه افراد نشأت می‌گیرد

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که اصل سبک زندگی دارای اهمیت است، افزود: نیاز نیست افراد برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی همه موارد را در زندگی خود تغییر دهند، بلکه اگر افراد با همین درصد ایمانی که دارند اگر دقت بیشتری در زندگی کنند با اصلاح زیادی مواجه خواهند شد و نرسیدن به سبک زندگی اسلامی بیشتر از بی‌اعتنایی و عدم توجه افراد نشأت می‌گیرد.

وی گفت: عامل دیگری که نیاز است برای انتخاب سوژه سخنرانی در نظر گرفته شود، جذابیت موضوع است که اکثر افراد لازم است موضوع جذاب برای سخنرانی خود انتخاب کنند تا بتوانند مردم را جذب و راهنمایی کنند مگر افراد توانمندی که قادر به استخراج مطالب جذاب از یک موضوع هستند.

یک سخنران خوب باید جامعه‌شناس باشد

این خطیب برجسته جامعه‌شناسی را از نکات مهم دیگر در انتخاب سوژه در سخنرانی دانست و تصریح کرد: یک منبری موفق باید جامعه‌شناس باشد و با توجه به نیاز منطقه و جامعه سخنرانی کند یعنی ببیند چه موضوعی در محل تبلیغ بیشتر مورد نیاز و جذاب است و مردم دغدغه آن را دارند.

وی با بیان این‌که باید در سخنرانی از مطالب مهم و ضروری جامعه استفاده کرد و یا اگر مطالب اهمیت زیادی ندارد به موارد مهم مرتبط شود تا دربرگیری بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: در نظر گرفتن نیاز جامعه در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سخنرانی و مطرح‌کردن آن برای مردم مثل مسائلی همچون طلاق، حجاب و تکثیر نسل که امروزه نوعی معضل اجتماعی هستند، بسیار مهم است.

ولایت مهم‌ترین مفهوم در دین مبین اسلام است

حجت‌الاسلام پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسأله ولایت، خاطرنشان کرد: ولایت مهم‌ترین مفهوم در دین مبین اسلام است و از بسیاری موارد همچون نماز، زکات و روزه واجب‌تر و مهم‌تر است.

وی با بیان این‌که در محرم و عاشورا مفاهیم زیادی از قبیل عزت، امربه معروف و نهی از منکر، محبت، تحمل سختی‌ها، شجاعت و ولایت وجود دارد، افزود: یکی از اصول مهم عاشورا مسأله ولایت است و این مطلب اهمیت بیشتری را به خود اختصاص داده است و می‌توان گفت آنچنان که در عاشورا به مسأله ولایت پرداخته شد در جاهای دیگر پرداخته نشد.

عظمت شهدای کربلا به دلیل دفاع از ولایت بود

استاد برجسته حوزه و دانشگاه بیان داشت: علت افضلیت و عظمت شهدای کربلا نسبت به شهدای دیگر همین ولایت است، چون در کربلا یاران اباعبدالله(ع) در راه دفاع از ولایت و برای ولی خدا شهید شدند و این در حالی است که در جاهی دیگر افراد برای عمل به امر و دستور خداوند به شهادت رسیده‌اند.

وی با اشاره به مقام حضرت عباس(ع) در میان شهدا، تصریح کرد: حضرت عباس(ع) برای محبت به برادر در کربلا مقاومت نکرد بلکه برای پیروی از ولایت مقاومت کرد، گرچند محبت زیادی هم به برادر داشت، ولی همین امر سبب شد مقام حضرت عباس(ع) افضل از دیگر شهدای کربلا باشد چون همه چیز خود را برای ولایت داد و نه به خاطر محبت به امام.

ولایت طاغوت تصاعدی انسان را از نور به سمت ظلمت می‌برد

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه با بیان این‌که ولایت طاغوت تصاعدی انسان را از نور به سمت ظلمت می‌برد، گفت: کوفیان هم براساس آیه ۲۷۵ سوره بقره «وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» و حمایت از اولیاء طاغوت از نور به ظلمت کشیده شدند و امام حسین(ع) را به طریقی بسیار سخت به شهادت رساندند.

وی افزود: شهادت امام حسین(ع) در حادثه عاشورا از باب ولایت‌ و امامت حضرت چنین غوغایی در تاریخ به وجود آورد و هنوز هم بعد از قرن‌ها مورد توجه و با اهمیت است و الا نمونه‌های زیادی از سربریدن و اسیر گرفتن در تاریخ وجود دارد

آداب و فلسفه ولایتمداری باید برای مردم تبیین شود

استاد برجسته حوزه و دانشگاه ابراز داشت: هیچ موضوعی در دین ما به جذابیت موضوع ولایت نیست و پرداختن به آن یکی از مسائل مهم و مورد نیاز و جذاب است ولی باید توجه داشت که به صورت شعاری به این موضوع پرداخته نشود بلکه آداب و فلسفه ولایتمداری هم برای مردم تبیین شود.

وی با بیان این‌که اگر مفاهیم ولایت روشن شود به موازات مفهوم ولایت فقیه هم روشن می‌شود، تأکید کرد: پرداختن به مسأله ولایت فقیه به صورت مجزا نیاز نیست، بلکه با تبیین صحیح مسأله ولایت مردم خود به اهمیت مسأله ولایت فقیه در جامعه نیز پی خواهند برد.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به سیاست اجتماعی امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: سیاست اجتماعی از مواردی است که باید در همه حال به آن پرداخته شود، چون امام به این موارد توجه خاصی داشت و باید بدانیم که نمی‌توانیم مباحث محرم و عاشورا از مسائل، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جدا کنیم چون عاشورا بیانگر تمام این مسائل در حد بالا و کامل خود بود.

ضعف عنصر فرهنگی، کوفیان را به جنگ با امام حسین(ع) کشاند

وی ادامه داد: یکی از عواملی که سبب شد کوفیان به جنگ با اباعبدالله(ع) بروند، ضعف عنصر فرهنگی در کوفه بود به گونه‌ای که اب کرده بودند که مردم تا جایی که می‌توانند قرآن بخوانند ولی از اهل‌بیت(ع) چیزی نقل نشود و همین امر سبب شد بالا رفتن قرآن برای کوفیان امر مهمی به شمار آید ولی جنگ با امام(ع) و بالا رفتن سر امام بر نیزه اهمیت نداشته باشد که نشان از عدم «مودت فی القربی» در میان مردم کوفه بود.

راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در کوچه و خیابان تأثیر بیشتری در حفظ اسلام و فرهنگ عاشورا دارد

این خطیب برجسته با بیان این‌که باید در محرم بیشتر به راه‌اندازی دسته‌های عزاداری توجه صورت گیرد، گفت: برپایی دسته‌های عزاداری و راه افتادن در کوچه‌ها و خیابان‌ها امری عملی است و فقط شعار نیست و چون به صورت علنی انجام می‌شود تأثیر بیشتری در حفظ اسلام و فرهنگ عاشورا دارد.

وی اظهار داشت: انقلابی‌گری، ماندن در خط امام، پیروی از خط شهدا و رهبری در مسیر اسلام ناب یک واقع‌بینی است و نه یک آرمان‌رایی صرف و برای همین باید با بیان واقعیت‌ها به مردم و روشن‌کردن آنها نسبت به مسائل روز، انقلابی‌گری و پیروی از خط امام، شهدا و رهبری را در دل آنها زنده نگه داریم و نگذاریم با اسلام و انقلاب فاصله بگیرند.

مدیریت کلان در جمهوری اسلامی ایران قوی تر از مدیریت کلان در آمریکا است

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان با بیان این‌که آمریکا ۳۰ سال پیش قوی‌تر از حال حاضر بود و ایران در حال حاضر قوی‌تر از ۳۰ سال پیش است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد مدیریت کلان در جمهوری اسلامی ایران قوی تر از مدیریت کلان در آمریکا است و اگر این مطلب به وضوح برای مردم روشن شود، دیگر به ایجاد ارتباط با آمریکا و بهبود وضعیت اقتصادی از سوی آمریکا فکر نمی‌کنند.