مسأله هسته ای حل شود غرب پرونده دیگری باز می کند/ تحریم دشمن تنها با اتکا به درون بی اثر می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم گره نزدن مشکلات کشور به مذاکرات،افزون‌بر خلاف واقع و نتیجه بخش نبودن، عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی را از مهم‌ترین آفات گره زدن مشکلات به مذاکرات دانست. وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، […]

rajabiحجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم گره نزدن مشکلات کشور به مذاکرات،افزون‌بر خلاف واقع و نتیجه بخش نبودن، عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی را از مهم‌ترین آفات گره زدن مشکلات به مذاکرات دانست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت:اگر ما مشکلات را به مذاکرات گره بزنیم، نخست یک تصویر نادرستی از واقعیت‌ را ارائه می‌دهیم، چرا که واقعیت این است که مشکلات ما به گونه‌ای نیست که تنها راه حل آن مذاکرات باشد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری تأکید کردند، با اتکا به نیروهای درونی به خوبی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم؛ از سوی دیگر این‌‌گونه نیست که اگر مذاکرات به سرانجام برسد، مشکلاتی که کشورهای جهانی برای ما می‌آفریند حل شده و مطرح نشود.

بدون اقتصاد مقاومتی مشکلات حل نمی‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که بدون برنامه‌ریزی برای توان داخلی نمی‌توان مشکلات را حل کرد،‌ بیان داشت: اگر اقتصاد مقاومتی و سایر مؤلفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند را به کار نگیریم، مشکلات حل نمی‌شود، چرا که کشورهای جهانی با عنوان‌های مختلفی مشکلات جدیدی را مطرح خواهند کرد.

وی یادآور شد: همان‌گونه که خودشان صریحا گفتند، اگر تحریم هسته‌ای نیز حل شود، تحریم‌های به اصطلاح آن‌ها حقوق بشری و غیره باز خواهد ماند، با این وجود حتی مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ای برسد، دشمنان بازهم با عنوان‌های دیگر همین تحریم‌ها را بر ما تحمیل خواهند کرد.

چگونه می‌توان به کسانی که تعهدهای خود را زیر پا می‌گذارند اعتماد کرد؟

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که واقعیت به گونه‌ای نیست که بتوان گفت مشکلات ما بر مذاکرات پیوند خورده است، اظهار داشت: اگر وانمود کنیم که مشکلات ما وابسته به مذاکرات است، طرف مقابل احساس می‌کند که برگ برنده در دست او بوده و حل مشکلات ما در گرو آن‌ها است، از این‌رو بر زیاده خواهی خود، دست بالا گرفتن در مذاکرات و از موضع قدرت سخن گفتن ادامه خواهد داد.

وی اظهار داشت: همچنین تجربه نشان داده که هیچ اعتمادی به طرف مقابل و استکبار جهانی در مسأله مذاکرات نیست، اگر تجربه قبلی را نداشتیم، شاید فکر می‌کردیم که با این مذاکرات بتوان مشکلات را حل کرد، ولی با توجه به سابقه ای که درباره مسأله هسته‌ای داریم، به رغم عمل به تهعدات مان، طرف مقام به تعهدات‌ خود عمل نکرده و این نشان می‌دهد که مشکلات ما نباید به مذاکرات پیوند بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی تصریح کرد: ‌پیوند زدن مشکلات به مذاکرات به معنای این است که مدت‌ها وقت خود را صرف مذاکرات کنیم، در حالی که مشخص نیست در پایان آیا اندکی از مشکلات ما حل خواهد شد یا خیر؟

مرعوبین و خود باختگان در برابر نظام سلطه شعار ما می‌توانیم را قبول ندارند

وی افزود: یکی دیگر از آفات گره زدن مشکلات به مذاکرات این است که در درون هم مردم احساس می‌کنند، مشکلات به مذاکرات وابسته بوده و برای حل آن تلاشی نخواهند کرد، چرا که تنها راه‌حل مشکلات را مذاکرات تلقی می‌کند، از این‌رو می‌گویند باید مذاکرات صورت گیرد و راه‌ حل‌های دیگر نتیجه بخش نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مرعوب شدن و خود باختگی در برابر نظام استکبار را از دلایل بی‌توجهی و تردید برخی از مسؤولان نسبت به شعار ما می‌توانیم خواند و اظهار داشت: منشأ این کار بی اعتمادی است، این افراد فکر می‌کنند که نظام سلطه در موضع بسیار برتری بوده و ما نمی‌توانیم با چنین نظامی که در یک نقطه بسیاری برتر است برابر کنیم.

برخی از مسؤولان به اندازه مردم معمولی هم درک سیاسی ندارند

وی تصریح کرد: از سوی دیگر افرادی که شعار ما می‌توانیم را قبول ندارند، توان درونی خودمان را ضعیف ارزیابی می‌کنند، گاهی انسان شگفت زده می‌شود که مردم معمولی که نه دوران جنگ را دیده و نه اطلاعات وسیع نسبت به توانمندی‌ها دشمنان و خودمان دارند، می‌گویند، چطور این مسؤولان درک صحیحی از مسائل سیاسی و اجتماعی ندارند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: براساس اسناد وضعیت ما در جنگ تحمیلی در ابعاد مختلف نسبت به دشمن ضعیف بود، ولی با این وجود توانستیم در برابر کل جهان که پشتیبان صدام بود، بایستیم، در حالی که اکنون ضعفی نداشته و اقتدارمان از نظر سیاسی، علمی و نظامی به مراتب بالاتر از گذشته است.

وی ادامه داد: اکنون ما دارای ظرفیت‌های عظیمی بوده و به سبب جوانان متخصص در زمینه‌های مختلف رشد و پیشرفت بسیار چشم‌گیری را شاهد هستیم، پس چگونه نمی‌توانیم در برابر استکباری که در مقایسه با گذشته در موضع ضعیف‌تری قرار داشته و در سطح بین‌المللی اقتدار قبلی خود را از دست داده است، بایستیم؟!

ارزیابی برخی مسؤولان از توان و نیروی دشمن نادرست است

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با تأکید بر این‌که متأسفانه ارزیابی برخی از مسؤولان نسبت به توانمندی، نیروها و امکانات دشمن و خودمان یک ارزیابی غلط و نادرستی است، خاطرنشان کرد: این افراد به وعده‌ها و پشتوانه الهی که در قرآن و روایات بیان شده است، باور عمیق ندارند، خداوند متعال در قرآن می‌فرماید«کَم مِّن فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ مَعَ الصَّابِرِینَ، بسا گروهى اندک که بر گروهى بسیار، به اذن خدا پیروز شدند، و خداوند با شکیبایان است».

وی افزود: باید به مبانی دینی خود با قلب و جان معتقد باشیم، به تعبیر مقام معظم رهبری «به وعده‌های خدا خوشبین بوده و سنت‌های خدا را باور کنیم»؛ البته تصور ما این نیست که قدرت محدود ما می‌خواهد مشکلات را حل کند، بلکه علم، قدرت، آگاهی و توان مطلق الهی پشتوانه ما است، همان‌گونه که قرآن می‌فرماید «خدا بر کار خود چیره بوده و هیچ نیروی توان یاری برابر او را ندارد».

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌‌که اگر براساس فرهنگ دینی حرکت کنیم، همانا نیروی الهی پشتیوان ما بوده و می‌توانیم پیروز شویم، اظهار داشت: در ۳۰ سال انقلاب شاهد نمونه‌های فراوانی از پیروزی‌ها نظام و مردم در برابر دشمنان بودیم، آن هم پیروزی‌ها شگفت انگیز که براساس مسائل ظاهری امکان پذیر نبود.