مسأله ولایت فقیه را هنوز درک نکرده ایم

حجت‌الاسلام و‌المسلمین راشد یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با اشاره به اهمیت حاکمیت دینی و رهبری اسلامی اظهار داشت: پیشوایی، امامت امت و رهبری خیلی مهم است، آن طوری که این مسئله در اسلام نقش دارد و حیات […]

kosar-rashed1حجت‌الاسلام و‌المسلمین راشد یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با اشاره به اهمیت حاکمیت دینی و رهبری اسلامی اظهار داشت: پیشوایی، امامت امت و رهبری خیلی مهم است، آن طوری که این مسئله در اسلام نقش دارد و حیات جامعه بستگی به آن دارد به آن توجه نکرده ایم.

ایشان خاطرنشان کرد: مسئله امامت بعد از پیغمبر به قدری مهم است، که نبی مکرم اسلام قصد داشتند این مسئله را در عرفات مطرح نمایند؛ عده ای مانع ایشان شدند. مجددا در منی می خواستند این مطلب را بگویند که بازهمان افراد شلوغ کرده و نگذاشتند این مسئله بیان شود.اما اگر امر ولایت مهم نبود، خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) این هشدار را نمی داد که اگر ابلاغ ولایت نکنی گویا اصلا رسالت را انجام نداده ای.

ایشان افزودند: مسأله ولایت فقیه را آن طور که در اسلام نقش داشته و حیات جامعه بسته به آن است درک نکرده ایم.

وی با تاکید بر این که باید چهار پایه اساسی هر انقلابی محکم باشد یادآور شد: اولین پایه هر حکومتی عنصر مردم است؛ مردم در انقلاب مهم بوده و قرآن کریم نیز به آن تأکید کرده و مردم را معزز و محترم می‌شمارد.

ایشان با اشاره به آیات آخر سوره مبارکه توبه خاطرنشان ساخت: با اینکه نبی مکرم اسلام در جنگ احد نامردمی‌ترین حرکت را از امتش مشاهده کرد و مردم به حرف ایشان گوش ندادند و محل را ترک کردند، ولی پیامبر اکرم مردم را از دست نمی‌دهند.

وی با بیان این که در این واقعه سینه پیغمبر از حرکت مردم تنگ شد، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه‌ ۱۵۹ سوره آل عمران به نبی مکرم اسلام می فرمایند؛ به سبب رحمت‌ و عنایات خداوند است که تو با مردم به نرمی رفتار می‌کنی؛ اگر تندخو و سنگ دل می‌بودی از گرد تو پراکنده می‌شدند.

وی با اشاره به ادامه این آیه مبارکه تصریح کرد: خداوند متعال تاکید به وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ می‌کند؛ پیغمبری که وحی را در دسترس خود دارد، چه احتیاجی به مشاوره ابوبکر و ابوذر دارد، مشاوره پیامبر  نشانگر احترام دین اسلام به مردم است.

این استاد حوزه  دومین عنصر انقلاب را عنصر رهبری دانست و خاطرنشان کرد: تاخر رتبه‌ای در بیان موجب این نیست که وزن این امر کمتر از اولین عنصر است و مسأله رهبری مهم ترین پایه هر انقلاب است.

وی با بیان این که در زمان کنونی، مردمی نیرومندتر و قوی‌تر از مردم فلسطین وجود ندارد، یادآور شد: امکان این که دنیا حریف اینها بشود نیست، برای این که چهار نسل است که در جنگ هستند؛ نه تنها نسل امروز فلسطین بلکه پدران آنها نیز متولد جنگ هستند. اما با این حال نمی‌توان به سادگی به این امر اذعان نمود که آنها موفق خواهند شد ؛ و مشخص نیست این نیروهای عظیم و امواج بزرگ، کاری بتوانند انجام دهند و به حقوق خود دست یابند؛ زیرا رهبری منسجمی ندارد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین راشدیزدی با تاکید بر این که سکاندار کشتی باید عاقل باشد، اظهار داشت: اگر در کشتی هزار دیوانه باشد و تنها ناخدای کشتی، عاقل باشد، کشتی به سلامت به مقصد خواهد رسید؛ اگر عکس این قضیه اتفاق بیفتد، و هزاران عاقل اختیار کشتی را به یک جاهل بدهند کشتی در همان ابتدای امر غرق خواهد شد.

وی اذعان داشت: هر رهبری ولو در محیط های کوچکتر باید سه مولفه ی” بداند، بخواهد و بتواند” را داشته باشدو تخصص، مدیریت و مکتبی بودن از لازمه‌های یک مدیر است. همانگونه که اگر کسی دانش شغلی نداشته باشد و یا نتواند خوب مدیریت کند و یا اینکه کار را برای خداوند متعال انجام ندهد به درد نخواهد خورد.

وی با تاکید بر این که مدیریتی بالاتر از مدیریت رهبری وجود ندارد، گفت:  باید مدیریت رهبری قوی بوده و دانش شغلی داشته باشد؛ مخصوصا در زمانی که اسلام به عنوان دین علم؛ نه دین علمی مطرح است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین راشدیزدی تشریح کرد: هرکسی بخواهد آخوند شود باید برود و علم این دین را فرا بگیرد؛ اولین کلمه دین اقرء یعنی بخوان است؛ اولین اسبابی که در دین آمده قلم است؛ کتاب و قلم آرم و نشان فرهنگی دین اسلام است و اگر کسی بخواهد برای این دین رهبری نماید باید خیلی بداند و عالم باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: خداوند متعال نعمت رهبری را بر ملت ایران تمام کرده است؛ هیچ شک و شبهه‌ای برای کسی باقی نیست؛ کسی که از مردم، با مردم و برای مردم است و در مسیر انقلاب در قلب مردم قرار گرفت.