مسؤولیت در جمهوری اسلامی ایران امتحان است نه امتیاز

حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با بیان این‌‌که امتحان نرخ قطعی فرد است، گفت: همه انسان‌ها در معرض امتحان‌های الهی بوده و آزمایش‌های الهی استثنا بردار نیست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: برخی از مردم پذیرنده امتحان […]

mandegari-1حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با بیان این‌‌که امتحان نرخ قطعی فرد است، گفت: همه انسان‌ها در معرض امتحان‌های الهی بوده و آزمایش‌های الهی استثنا بردار نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: برخی از مردم پذیرنده امتحان بوده و به دنبال راهکار و آیین‌نامه هستند، ولی گروه دیگر در صدد فرار از امتحان‌های زندگی هستند که در واقع به خود آسیب می‌زنند و بهترین‌ها در برخورد با امتحان‌‌ها صابران هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که توجه به خدا در سختی‌ها فرد را آرام می‌کند، اظهار داشت: کسانی که از درجات بالای برخوردار هستند در امتحان‌ها افزون‌بر صبر، شاکر نیز هستند، کسانی که امتحان را زیبا می‌بینند تشکر می‌کنند.

ثروتمندی نشانگر محبوبیت فرد نیست

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که امتحان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: گاهی خدا با دادن نعمت‌ فرد را امتحان می‌کند، معمولا افراد نعمت را امتیاز می‌دانند تا امتحان، نعمت به ویژه نعمت مادی علامت امتیاز نیست بلکه علامت امتحان است.

وی تصریح کرد: ممکن است نتیجه امتحان با نعمت کافر شدن فرد باشد، نباید تصور کرد کسانی که خدا به آن‌ها نعمت‌های مادی بیشتری داده بندگان اصلی او هستند، در نعمت‌های مادی درجه یک و دو نداریم، برخی با دو چشم شاکر و برخی با دو چشم کافر هستند.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا دومین و سومین نوع امتحان الهی را ندادن و یا گرفتن داده‌ و نعمت دانست و بیان داشت: گاهی ندادن‌ها امتحان است، ورشکستی، از دست دادن جوان، نابود شدن خانه و دیگر مسائل امتحان است و هر یک از این امتحان‌ها راز دارد.

وی یادآور شد: هر نعمتی مسؤولیت و شرح وظایفی دارد، چرا که نعمت‌ها امانات هستند، ما تنها مالک اعمال خود بوده و مالک نعمت‌های مادی نیستیم، ما امانتدار و صندوقدار هستیم و انجام مسؤولیت امتحان نعمت است.

مهم‌ترین نعمت ولایت است

استاد حوزه و دانشگاه نعمت ولایت را مهم‌ترین نعمت الهی برای انسان‌ها دانست و بیان داشت: تمام نعمت‌ها یک طرف و نعمت ولایت طرف دیگر، نعمت ولایت همانند نور است، اگر نور نباشد زیبایی‌ها قابل دیدن و استفاده نیست، نعمت ولایت همانند چشم در بدن است و اگر این چشم نباشد فرد نمی‌تواند جای را ببیند، ولایت نور است، امتحان نعمت فهم مسؤولیت است.

وی گفت: هر فردی بخواهد مسؤولیت نعمت‌ها را بفهمد باید از ولایت استفاده کند، وگرنه کور بوده و در تاریکی از نعمت‌ها استفاده می‌کند، نعمت ولایت نور است برای دیدن  دیگر نعمت‌های، اگر فرد با نعمت ولایت به نعمت‌ها نگاه نکرده و استفاده نکند در برخورد با نعمت‌ها نابینا است.

مسؤولیت در جمهوری اسلامی امتحان است نه امتیاز

حجت‌الاسلام ماندگاری تأکید کرد: ثروت، جمال، قدرت و شهرت نیز نعمت محسوب می‌شود، ولی آیا آمار کسانی که با همین نعمت‌ها جهنمی شدن بیشتر است یا بهشتی؟ یعنی فرد نعمت دارد ولی راه استفاده از آن را نمی‌دانند.

وی بیان داشت: اگر فرد با ثروت، جمال، شهرت و قدرت که نعمت به شمار می‌آیند مست شود او کافر به این نعمت است نه شاکر،‌ چرا که از این نعمت‌ها درست استفاده نکرده است، هر فردی نعمت‌اش بیشتر باشد تکلیف‌اش نیز بیشتر است، امتحان و مسؤولیت نبی‌اکرم(ص) از امتحان و مسؤولیت همه افراد سخت‌تر بود، خدا با هیچ فردی شوخی ندارد.

عضو هیأت رییسه نعمت جوانی و زیبایی را را امتحان‌های الهی خواند و اظهار داشت: برخی‌ها با نعمت زیبایی برای خود آتش جهنم می‌خرند، مسؤولان بدانند مسؤولیت در جمهوری اسلامی ایران امتیاز نیست بلکه امتحان است، شهید بهشتی می‌گفت «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت».

وی تأکید کرد: این پست‌ها برای بازی، پزدادن، دنیا بازی، رفیق بازی و اقوام بازی نیست، بلکه مسؤولیتی است که براساس خون شهدا به افراد واگذار شده و افراد باید با این مس‍ؤولیت‌ها به مردم خدمت کنند، مسؤولیت در جمهوری اسلامی امتیاز نیست، تنها برای انجام خدمت است، در قیامت مو را از ماست بیرون می‌کشند.

اقتدا به مراجع در عصر غیبت بهترین راه شناخت مسؤولیت است

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که منبر امام حسین(ع) نیز امتیاز محسوب نمی‌شود، بلکه امتحان است، اظهار داشت: هر موقعیت، شهرت، ثروت و جمالی امتحان است، مسؤولیت این نعمت را باید از قرآن و عترت پرسید، همه نعمت‌ها برای خدا است.

وی افزود: اسراف، فخر فروشی، تجملگرایی و اسراف از مشکلات برخی از افراد ثروت‌مندان است، هیچ نعمتی از دایره سؤال خارج نیست بلکه در قیامت تمام نعمت‌های کوچک و بزرگ مورد سؤال قرار می‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید مسؤولیت خود را در هر نعمتی درست انجام دهید باید به اهل‌بیت(ع) اقتدا کنید و در عصر غیبت امام زمان(عج) نیز به دنبال علما، ولایت، مرجعیت و روحانیت باشید، خدا در روز قیامت می‌پرسد «آیا برای استفاده هر نعمتی از راهنمایی ولایت استفاده کردی یا خیر؟»، هر فرد از ولایت و علما بهره نگیرد زندگی او همانند کلاف سر در گم بوده و در محشر نیز کور وارد می‌شود.