مسجد را پایگاه حمایت از کالای ایرانی کنیم

به گزارش تریبون مستضعفین ماهنامه مسجد ما در گزارشی تحت عنوان «۲۵پیشنهاد عملی رسیده درباره کانون های مساجد و حمایت از تولید و مصرف کالاهای داخلی» به ارائه «راهکارهای حمایت از مصرف کالاهای داخلی» پرداخته است. این گزارش حاصل فراخوان ایده‌ای بوده که نشریه پیشتر منتشر کرده  به علاوه برخی ایده‌های دیگر. مسجد ما در […]

masjedبه گزارش تریبون مستضعفین ماهنامه مسجد ما در گزارشی تحت عنوان «۲۵پیشنهاد عملی رسیده درباره کانون های مساجد و حمایت از تولید و مصرف کالاهای داخلی» به ارائه «راهکارهای حمایت از مصرف کالاهای داخلی» پرداخته است. این گزارش حاصل فراخوان ایده‌ای بوده که نشریه پیشتر منتشر کرده  به علاوه برخی ایده‌های دیگر. مسجد ما در خصوص این راهکار‌ها نوشته است:

همه‌شان هم شدنی هستند و  هم موثر! شاید بگویید سال «حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی» گذشت، ولی همه ما خوب می دانیم که مساله باقی است و باید آستین‌ها را بالا زد؛ می شود کارهای زیادی کرد … همراه شویم و یکدل.

الف ) خود مسجد

  1. آدم های زیادی هستند که اصلا نمی دانند کدام کالا و جنس ایرانی است و کدام خارجی؟ حرفهایی هست که حتی سامسونگ که علیه ایران تبلیغ ساخته را هم ایرانی می دانند!!!؟ واقعیت چیست؟ اگر باور ندارید بپرسید تا ببینید که خیلی از مردم واقعا کالاهای ایرانی را نمی‌شناسند! می‌گویید نه، خود شما اسم دو تا تلویزیون که حداقل نصفش ایرانی باشد را نام ببرید! راستی نمی توانیم در این باره یک کار تحقیقی در کانون انجام بدهیم و بروشوری برای آگاه سازی مسجدی‌ها و عامه مردم محل تهیه کنیم؟!
  2. یک قسمت از تابلو اعلانات مسجد را اختصاص بدهید به معرفی کالاهای ایرانی و یا سایت هایی که کالاهای ایرانی را معرفی می کنند(مثل www.tolidemelli.com). به کلی گویی راجع به خرید کالاها اکتفا نکنید. الان عرصه مظلومیت کالاهای داخلی به گونه ایست که باید اسم برد و معرفی کرد. البته مواظب دغل بازی ها و  منفعت طلبی ها باشید.
  3. عملیاتی تر از این هم می شود وارد شد؛ فعال‌ترها این پیشنهادات را جدی تر بگیرند: یک تیم از بزرگترهای مسجد بروند پس از تحقیق، با چند تا فروشگاه که کالاهای داخلی را عرضه می‌کنند، قرارداد ببندند که اگر افراد معرفی شده‌ای از این ده تا مسجد آمدند، جنسشان را با ۵% تخفیف بیشتر بدهند. حتی می‌شود برای فروشگاه‌های فعال ایرانی فروش، در مراسمی تقدیر کرد. کاسب‌های مسجد فراموش نشوند. ترغیب شان کنید تا خریداران را به سمت کالاهای با کیفیت ایرانی سوق بدهند تا کم کم ذائقه‌ها جهت پیدا کند. حتی برخی مساجد که برای تهیه جهیزیه دختران کم بضاعت فعالیتی دارند، می‌توانند با هدیه کالای ایرانی کار خیرشان را مضاعف کنند. البته به این نکته کاملا توجه کنید که شائبه‌ ای پیش نیاید.
  4. مساجدی هستند که فقط چای ایرانی می خرند؛ شما هم به جمع آن‌ها بپیوندید. نذورات خارجی را هم نپذیرید. کانون های مساجد استان های تولید کننده چای ایرانی َ(به ویژه گیلانی‌ها) در این بین نقش مهمتری دارند. آیا نمی توان با همت کانون‌های استان گیلان و با استفاده از شبکه کانون های مساجد کشور چای ایرانی را حمایت کرد؟
  5. هدایای مسابقات مختلف متاسفانه خیلی وقت ها از تولیدات خارجی انتخاب می شود.برای کنترل این مساله تدبیر کنید. ایرانی بودن هدیه خودش باید تبلیغ بشود. برای هدایای سفرهای زیارتی هم باید فرهنگ سازی کرد، می شود همه را ایرانی تهیه کرد.
  6. استفاده دائمی از طرح های تبلیغی جذابی که خرید کالاهای ایرانی را تبلیغ می نمایند و غرور ملی ما را بیدار می سازند، در تریبون های مسجد و محل ضروری است مثلا از سایت «ایام» و … استفاده نمایید.

ب ) محله مسجد؛ شهر

  1. از زوج های جوان محل که همه کالاهای اساسی منزلشان را ایرانی خریده‌اند، تقدیر کنید. برای این برنامه  حتما در محله و حتی شهر تبلیغات کنید تا همه بدانند که چنین کارهایی تقدیر دارد؛خصوصا در جو اجتماعی که خرید جنس خارجی یک افتخار شده و بهانه کیفیت هم خیلی راحت توجیه کننده است!
  2. یک فراخوان خاطره بدهید و خاطرات سختی‌های خرید جنس ایرانی را جمع آوری کنید. یا اگر دوربین دارید، بروید با چند تا خانواده مصاحبه بگیریدو مستندی تهیه کنید برای سختی های حمایت از کالاهای کشور خودمان!
  3. دستگاه های دولتی و سازمان هایی که توصیه رهبری برای عدم خرید کالاهای خارجی را جدی نگرفته اند را به مردم معرفی کنید؛مثلا خبر توزیع کیف خارجی در فلان همایش دولتی را منتشر کنید. همین کار می‌تواند باعث حساسیت بیشتر متولیان در خریدهایشان بشود.
  4. در این سالها،مستندهاییتهیه شده که پیشرفت های کشورمان را در عرصه تولید نشان می دهد، یا خاطرات و زندگینامه آدمهایی که خودشان را وقف تولید و سازندگی کرده اند را به تصویر کشیده است. هر چند خیلی کمند، ولی هست. اینها را از سایت های مختلفی پیدا کنید و برای مسجدی‌ها پخش کنید یا به مردم محل هدیه بدهید نمونه‌هایی از آن‌ها را می‌توانید از  سایت های «برنامه ثریا»، «جشنواره فیلم عمار»، «گروه راز»، «گروه سفیر» یا «موسسه آرمان» بیابید.
  5. اگر تولید کننده های خوبی را در محله یا شهرتان می شناسید، حتما برای حمایت از آنها تلاش کنید. خصوصا اینکه کالای تولیدی آنها، مشابه خارجی هم در بازار داشته باشد.
  6. اگر کسانی خانه هایی بسازند که همه وسایل و مصالح بکار رفته در  آن، ایرانی باشد؛ افتتاح این خانه را به یک مراسم باشکوه تبدیل کنید. البته تحقیق صحت مساله برعهده شماست که باید از متخصصین هم کمک بگیرید.
  7. تراکت هایی را تهیه نماییدکه می شود در معابر عمومی(مثل نانوایی ها، ایستگاه های اتوبوس و …) نصب نمود. مثلا قسمت اقتصاد مقاومتی سایت ت«ریبون» برخی از این نمونه ها دارد. خودتان هم می توانید متناسب با فرهنگ و شرایط منطقه، کارهای بهتری تولید نمایید. حتما باید کارتان هنری باشد تا اثر بگذارد.
  8. اگر در استانی هستید که گردشگران نوروزی و یا تابستانه زیادی دارد، مثل اهواز، یزد، بوشهر، همدان، اصفهان، شیراز، خراسان، تبریز، اردبیل و شمال کشور و …؛ کانون های این استان ها باید از این فرصت برای انجام کارهای جذاب در تبلیغ مصرف کالاهای داخلی استفاده نمایند. کارهای زیادی قابل انجام است، فقط همت می خواهد.تشکیل گروه های گفت و گو با مردم، توزیع بروشور، انجام تئاتر، برپایی نمایشگاه و …اقتصاد را جدی بگیریم.
  9. کار بر روی فرمایشات رهبری و امام (ره) و هرچیزی که امید را به دل مردم بیاورد و انگیزه حرکت را در مردم ایجاد کند، از نان شب هم واجب‌تر است. نمایشگاه‌هایی با موضوعات هویت بخش از دستاوردهای کشور تولید شده است، برپایی اینگونه نمایشگاه ها را مقدمه اصلی کارهای فوق الذکر بدانید. مثلا نمایشگاه دست برتر در «سایت شجر»، دستاوردها در «سایت دستاوردها» و ما می توانیم در «سایت ایام» و…

ج ) مسجدی ها؛ کانونی ها

  1. زنان بازوی اصلی عرصه مصرف خانواده‌ها هستند. از زنان مسجدی که هیچ کالای خارجی ای نمی‌خرند و برای دور زدن بازار انبوه کالاهای خارجی ایده هایی دارند، تقدیر کنید و ایده هایشان را برجسته کنید و به دیگران منتقل کنید. شاید یک ستون از نشریه مسجد را بشود به معرفی این ایده‌ها اختصاص داد.
  2. کالاهای پرمصرف را لیست کنید: اعم ازکالاهای خوراکی وغیر خوراکی ( مانند برنج، چای، لوازم التحریر، لوازم خانگی، پوشک بچه، دارو، پوشاک، گوشی موبایل، نوشابه، اسباب بازی و …). ببینید برای هرکدام در جهت ترویج کالاهای ایرانی از دستتان چه کارهایی بر می‌آید. نمونه چنین اقدامی مرکز «بچه های آفتاب» است که چند صد اسباب بازی کاملا ایرانی را شناسایی و عرضه می‌کند، این طو مراکز را به مردم معرفی کنیم. با فروشگاه‌های برنج هم مانند فروشگاه‌های لوازم خانگی ایرانی وارد مذاکره شوید و جنس ایرانی را پرفروش کنید. البته مواظب منفعت طلبی، سود طلبی و امتیازخواهی ها باشید، ولی به این دلیل کار را زمین نگذاریم.
  3. حتما باید از مسوولین مطالبه کرد. باید جلسات پرسش و پاسخ از مسوولین کشوری و استانی برگزار شود تاحواسشان باشد که مردم می دانند عدم تولید برخی کالاهای ایرانی یا عدم حمایت از برخی تولیدکننده ها  به ضعف عملکرد آنها بر می‌گردد (مانند بحث تولید چادر مشکی که در میدان به آن اشاره شد). در مساله فرصت های تبلیغی با مسوولین صدا و سیمای استان و شهرداری ها جلسه بگذارید. منافع تولید کننده ایرانی را منافع خودمان بدانیم و همانطور برایش وقت بگذاریم. نگذارید تنگ نظری ها مانع شود.
  4. احکام مراجع تقلید درباره مصرف «کالاهای صهیونیستی» را به مردم بگویید. و کالاهایی که یقین دارید صهیونیستی هستند را به مردم معرفی کنید. از روشهای هنری برای این کار استفاده کنید (هستند سایت‌هایی که پوسترهای معرفی کالاهای اسرائیلی را طراحی و برای دانلود قرار داده‌اند).
  5. هر عضو اصلی کانون، درهر جلسه شورا از عملکرد شخصی خودش برای ترغیب مردم و خانواده ها با خرید کالاهای ایرانی گزارشیبدهد. با این کار می توانید کم کم شبهات و سوالات مردم در این زمینه  را جمع آوری نموده و پاسخ بدهید. اثر تبلیغ فردی را دست کم نگیرید،البته اگر خودتان عامل هستید. راستی تلویزیون خانه شما خارجی است یا ایرانی؟!
  6. نهضت توصیه های پیامکی برای حمایت از عنوان های داخلی به راه بیاندازید. از اینکه بگویند مبلغ یک عنوان خاص و بازاریاب شده اید نترسید! شما هر عنوانی را که یقین کردید ایرانی است، تبلیغ کنید.
  7. برای نگهداری بهتر وسایل، روش کار با وسایل ایرانی را به مردم آموزش بدهید. این عمر وسیله را افزایش می دهد و در درازمدت باعث افزایش رضایت مردم خواهد شد.
  8. مسجدی ها و خانوده هایشان یک جامعه بسیار بزرگ هستند که خیلی هایشان خودرو دارند. تعمیرگاه‌های خودرویی که قطعات ایرانی را استفاده می کنند تبلیغ و ترویج و توصیه نمایید. این در حمایت از کارگر و صنعت ایرانی نقش بسزایی دارد. کافیست هر کداممان این را جدی بگیریم.
  9. یک تئاتر ویژه کودکان طراحی کنید و در مهدکودک ها و دبستان های محله اجرا نمایید و استفاده از کالاهای داخلی را به این روش برای بچه ها جا بیندازید. از مربیانی که در این زمینه ایده‌هایی دارند، حمایت و تقدیر کنید. اگر ایده های خلاقانه ای را در این زمینه به اجرا در آوردید، حتما آنرا در یک وبلاگ معرفی کنید یا برای سایت های خبری بفرستید تا دیگران هم استفاده نمایند.
  10. همه سعی کنیم به تدریج با برخی مقایسه های آماری جذاب یا روش های هنری، مصرف کالاهای لوکس را برای مردم به یک منکر تبدیل کنیم. مثلا مقایسه میزان واردات کالاهای تزئینی خارجی با وضعیت صنایع دستی در ایران. کانون های استان اصفهان در این زمینه می توانند بیشتر کمک نمایند.

در همه موارد، توجیه و انگیزه سازی در همه ارکان مسجد، به خصوص امام جماعت، از عوامل مهم در امکان تحقق برنامه هاست. در ضمن راهکارهای رایج مثل سخنرانی و … را حذف کردیم تا ذهن ها برای فرصت‌سازی های جدیدتر و موثرتر فعال شود.