مشکل آمریکا با ایران به رسمیت نشناختن اسرائیل است نه انرژی هسته‌ای

آیت‌الله محی‌الدین حائری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در هفتمین انجمن تعلیم و تربیت اسلامی که در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد،‌گفت: از اوایل پیروزی انقلاب مسأله این‌که تکلیف علم چگونه می‌شود مطرح بود و عده‌ای معتقد بودند که قلمرو علم تجربه و ادراکات انسانی است که […]

haeri-1آیت‌الله محی‌الدین حائری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در هفتمین انجمن تعلیم و تربیت اسلامی که در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد،‌گفت: از اوایل پیروزی انقلاب مسأله این‌که تکلیف علم چگونه می‌شود مطرح بود و عده‌ای معتقد بودند که قلمرو علم تجربه و ادراکات انسانی است که در شؤون یک‌دیگر نباید دخالت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: اگر دایره علوم تجربی را محدود کنیم مشکلی پیش نمی‌آید ولی وقتی بحث تربیت مطرح می‌شود این نوعی چالش به وجود می‌آورد و یکی از مشکلات حوزه این است که هر چند دوره مفاهیم را خوب یاد می‌گیرند ولی در تطبیق مفاهیم بر مصادیق آن خوب وارد نمی‌شوند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌‌که یک پزشک دوره مفاهیم را در دانشگاه خوانده ولی دوره تطبیق مفاهیم با مصادیق را بر بالین بیمار تجربه می‌کند، اظهار داشت: حوزه هر جا که دوره بالین و تطبیق مفاهیم به مصادیق را داشته کم نیاورده، مانند تبلیغ که مفاهیم آن آیات قرآن و روایت است ولی تطبیق مفاهیم در تبلیغ حاصل می‌شود.

لازمه کار تبلیغی، کار تربیتی است

وی افزود: لازمه کار تبلیغی کار تربیتی است، هر فردی که در تبلیغ موفق‌تر بوده رابطه‌اش نیز با مردم بهتر بوده است، از جمله جاهای که حوزه دوره بالینی آن را ندیده اقتصاد است که وضعیت برداشت ما از اقتصاد اسلامی افتزاح است، چرا که ترس از دنیا سبب می‌شود ما در این موضوع دست به آب سیاه و سفید نمی‌زنیم و به تئوری بسنده کرده و تطبیق مفاهیم به مصادیق نداریم.

آیت‌الله حائری شیرازی با تأکید بر این‌که در مسائل تربیتی باید میان تئوری و تجربه همانند سعی بین صفا و مروه باشد، خاطرنشان کرد: فرد باید از صفای تئوری به مروه تجربی برود و از تجربه نیز به تئوری برسد تا نواقص را رفع کند، تجربه علامت فهمیدن نیست.

وی تصیرح کرد: بسیاری از مسائل هستند که فرد تجربه می‌کند ولی درک نمی‌کند، شرح تجربه به تئوری است و وابستگی میان تجربه و تئوری سبب تکمیل میان آن‌ها می‌شود،‌ در تعلیم و تربیت تنها گفتن مفید نیست.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن کریم عقل را نخستین و انبیا را دومین معلم بشر دانست و گفت: تا زمانی که فرد در کلاس اول قبول نشود نمی‌تواند در کلاس دوم شرکت کند، راستگویی و امانتداری از فطریات فرد است از فردی که شاید سخنان درست نمی‌گوید ولی راستگو و امانتدار است نترسیده و او را باید با مسائل تربیتی آشنا کرد.

وی بیان داشت: برخی از افراد شاید به ظاهر بد باشند ولی گاهی بهترین مریدها برای افراد می‌شوند، امام راحل برای نیمه خرداد به سراغ طبیب رفت و گفت دسته خود را بیاور و این توصیه آیت‌الله بهجت به امام خمینی(ره) بود که از این‌ها استفاده کنند، در میان شهدا نیز سوابق مختلفی وجود داشت ولی اگر زندگی‌ها را بررسیم کنیم می‌بینیم که آن‌ها اهل دروغ و نامردی نبودند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در موضوع تربیت باید به عملکرد عقل افراد در نخستین گام توجه کرد، اظهار داشت:کفریات بشریت بی‌سابقه است، امروزه اینترنت، ماهواره و تصاویر مبتذل است ولی این‌ها را نباید مهر پیشانی نسل جوان دید.

تکفیری ها منفورترین افراد هستند

وی ادامه داد: نگاه به مسیحیت، کمونیسم، یهودیت و یا بودایی افراد نکنید، نگاه به راست‌گویی و امانتداری آن‌ها بکنید، در عصر ما راستی و امانتداری موج می‌زند، منفورترین افراد تکفیری‌ها هستند که اسلام را زشت و خشن جلوه داده، افراد به گناه را می‌کشند ولی اگر در میان آن‌ها افراد راستگو و امانتداری وجود داشته باشند مسلما گول خورده‌اند.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به این‌که در مرحله نخست باید خود فرد خواستار یادگیری مسائل تربیتی باشد، خاطرنشان کرد: نخستین نکته تربیت قرآنی این است که خواست باید از طرف خود انسان شروع شود انسان نخواهد از انبیا نیز کاری بر نمی‌آید.

وی یادآور شد: شما این سخنان را با گفته حسین آرین پور که کتابهایش در مقدمات جامعه شناسی و علوم انسانی نیز در دانشگاه مطالعه می‌شود مقایسه کنید، نخستین حرفش این است که دستگاه شناخت روبناست و روابط تولید زیر بناست این کفر و زندیقی زمان ما است، شما وقتی باورتان شد دستگاه شناخت منفعل است همه چیز رپلکس می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان امام امت درباره اسلام و انسان شناسی غربی‌ها ابراز داشت: امروز انسان شناسی بر توحید مقدم است، در امر تربیت باید دید که اسلام درباره انسان شناسی چه چیزی بیان کرده است، عقل ما به الهام الهی بر می‌گیرد و ادراکات هم زاد داریم.

وی افزود: انبیا به سراغ فردی می‌آیند که درب عقلش باز باشد، ریشه ایمان عمل به عقل است، افرادی که انبیا سنگ زده و تبعید کردند قبلا عقل خود را سنگ زده و تبیعد کرده بودند، اصول تربیتی به انسان شناسی و شناخت دستگاه شناخت انسان است که پس از ضبط تئوری باید در دوره بالینی آن کار کرد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید آموزه‌های دین را در علوم انسانی به پایه انسان شناسی قرار داد و تجارب دیگران را با انسان شناسی اسلامی مختلط کرد، غربی‌ها چون تجربه دارند ولی انسان شناسی ندارند علم و تجربیات خود را نیز پایمال می‌کنند.

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان سخنان خود موضوع هسته‌ای کشور و فشارهای غربی نسبت به آن را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: مشکل غربی‌ها و آمریکایی‌ها با ما این است که ما اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم ولی در میان مردم می‌گویند که ما با ایران مشکل انرژی هسته‌ای داریم.