معنی ولی فقیه این است که هر حکومتی یک قانون مورد قبول مردم را می خواهد

آیت الله مصباح یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با تاکید بر علل پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ایران از روز اولی که نهضت شروع شد یک رهبر روحانی به عنوان جانشین امام زمان(عج) قیام کرده و همه مردم […]

kosar-mesbah2آیت الله مصباح یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با تاکید بر علل پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ایران از روز اولی که نهضت شروع شد یک رهبر روحانی به عنوان جانشین امام زمان(عج) قیام کرده و همه مردم حتی گروه های غیر اسلامی و اقلیت های مذهبی اطاعت او را واجب می دانستند؛ حتی افراد بی دین نیز عاشق صداقت و پاکی و فداکاری امام خمینی(ره) شدند.

وی در این همایش که به همت مؤسسه ولاء منتظر برگزار شد با اشاره نقش اساسی ولی فقیه در پیروزی انقلاب تاکید کرد: مردم افغانستان در مقابله با روس ها، مارکسیست ها و انگلیس ها و عوامل دیگر، زجرها و بلاهای زیادی متحمل شدند به حدی که ما نمی توانیم سختی آن بلاها را درست درک کنیم. برخی از این شرایط قابل گفتن نیست؛ این که در چه شرایطی مردم از گرسنگی چه چیزی می خوردند تا در کوه ها زنده مانده و مبارزه نمایند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شرایط دوران مقاومت ملت ایران افزود: کمی مواد غذایی، نفت، گرانی را تجربه کرده ایم اما این که از گرسنگی به جایی برسیم که بعضی از خبائث را بخوریم برای ما پیش نیامده است، اما این ملت افغانستان این روزها را تحمل کرده اند ولی چون رهبر نداشتند نتوانستند کاری بکنند.

وی در ادامه با اشاره به مبارزه سی ساله افغانستان با استعمار و استکبار جهانی تصریح کرد: بعد از سی سال مبارزه دشمن وارد افغانستان شد همه چیز ملت افغانستان را در اختیار گرفت؛ تفاوت ما در صورتی که درست و عاقلانه تفکر نماییم وجود ولایت فقیه در ایران است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که احزاب افغانستان برای اسلام مبارزه می کردند، یاد]ور شد: غالب احزاب افغانستان قید اسلامی داشت و برخی نیز با توجه به انحرافات و اشتباهاتی در فکر و عقیده و رفتارشان پابند به اسلام بوده وبا افراط و تفریط هایی در صدد پیاده سازی اسلام بودند.

وی با اشاره به احزاب شیعی در افغانستان اظهار داشت: برخی از این احزاب با علاقه به دین، اسلام و تشیع مبارزه می کردند. اما نتیجه این مبارزات تبدیل به برادر کشی و در نهایت تسلط دشمن در متن خانه و لانه انها شد.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر علل پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ایران از روز اولی که نهضت شروع شد یک رهبر روحانی به عنوان جانشین امام زمان(عج) قیام کرده و همه مردم حتی گروه های غیر اسلامی و اقلیت های مذهبی اطاعت او را واجب می دانستند؛ حتی افراد بی دین نیز عاشق صداقت و پاکی و فداکاری امام خمینی(ره) شدند.

وی در ادامه ولایت پذیری را افتخار کشور ایران دانست و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل نداشتن رهبر همه احزاب در افغانستان به جان یکدیگر  افتاده و بهانه لشگر کشی گروه ناتو و آمریکا را به این کشور فراهم کردند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  در مقایسه ایران با کشور مصر نیز اظهار داشت: در میان کشورهای اسلامی در صد سال اخیر به خصوص در نیمه اول صد سال اخیر، مصر مرکز فرهنگی کشورهای اسلامی بود و حرکت های نوین فرهنگی حوزه علمیه قم نیز با استفاده و اقتباس از کار دانشمندان مصری شروع شد.

وی افزود: بسیاری از این کتاب هایی که در این حوزه علمیه قبل از شصت سال پیش نوشته شده است، ترجمه کتاب های مصریان و الهام گرفته از روش های آنان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری مصر و دانشگاه الازهر در آن دوران  را، مرکز سقاوت اسلامی در دنیا دانست و تصریح کرد: بعد از انقلاب تدریجا محور عوض شده و قم تبدیل به محور فرهنگ اسلام تبدیل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفرشان به مالزی خاطرنشان کرد: در مالزی استان هایی وجود دارد که هر کدام به صورت فدرال و خودمختاری اداره می شوند، در یکی از این استان ها به نام استان کلانتال حزب اسلامی غالب بود و در انتخابات این حزب برنده شده و در نتیجه نخست وزیر این ایالت یک روحانی به نام نیک عبدالعزیز بود.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به ملاقاتش با نیک عبدالعزیز در سفر به کشور مالزی یادآور شد: ایشان با افتخار خود را تحصیل کرده الازهر معرفی می کرد؛ ولی امروز معتقدند اگر کسی بخواهد با اسلام آشنا شود باید در قم تحصیل نماید.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد نخست وزیر ایالت کلانتال مالزی در آن زمان گفت: وی پیشنهاد کرد تا تعدادی از افراد مالزیایی به قم سفر کرده و در رشته اقتصاد اسلامی مشغول فراگیری علوم اسلامی شوند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که نیک عبد العزیز فردی شریف، زاهد، ساده زیست و مطلع بود، خاطرنشان کرد: در ان زمان اطلاع ایشان از فرمایشات امام خمینی(ره) بیش از من بود؛ و این حکایت از عشقی بود که به امام خمینی(ره) داشتند.

وی افزود: سابقه فرهنگ اسلامی مصر در عصر اخیر بیش از ایران است، در عصر جدید حرکت فرهنگ اسلامی از مصر آغاز شد؛ البته بازگشت آن به مرحوم شیخ محمد عبدو هست که او از شاگردان سید جمال الدین اسدآبادی است که یک ایرانی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شیخ محمد عبدو رواج دهنده فکر اسلامی در الازهر مصر بود، یادآور شد: این امر کم کم موجب تاسیس اخوان المسلمین در مسر شد.

وی با اشاره به اقتباس مصر از انقلاب اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف اسلامی تصریح کرد: در اولین مرحله موفق به ساقط نمودن دولت دست نشانده بیگانگان شدند؛ اما هنوز راس فتنه با قدرت غیر رسمی زنده است و این اختلافات در مصر بعد از انتخابات تداعی کننده این امر است.

آیت الله مصباح یزدی ضمن تاکید بر این نکته که در مصر علی رغم ایران حزبی قوی برای ایجاد یک کشور اسلامی وجود داشت، اظهار داشت: در ایران زمان طاغوت، تنها حزبی که گرایش اسلامی داشت حزب نهضت آزادی بود، که توسط امام خمینی(ره) ترد شد.

وی افزود: تنها حزبی که در دوران طاغوت حمایت از اسلام کرده و نامی از اسلام بر زبان جاری می کرد، حزب نهضت آزادی بود و ان هم صحبتشان غابلا بر ضد دین بود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر مصر امامی در مصر بود هزاربار کار خاتمه پیدا کرده و نهضتشان به  صورت ریشه دار به ثمر نشسته بود.

وی با تاکید بر این که مصریان در بسیاری از موارد از ایران قب از انقلاب جلو بودند، تصریح کرد: اگر بخواهیم بفهمیم که و جود امام و یا ولی فقیه در کشور چه نقشی می تواند ایفا کند، باید این دو کشور را با یکدیگر مقایسه نماییم؛ اینجاست که می توان نقس ولی فقیه در جامعه را درک نمود

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مصریان از نظر تئوریک نیز دارای ضعف هستند؛ چون ما به وجود امام معصوم(علیهم السلام) معتقد بوده و اعتقاد داریم ولی فقیه جانشین امام معصوم بوده و از او نیابت می کند و توده مردم اطاعت از او را به عنوان وظیفه دینی واجب می دانند.

وی تصریح کرد: این امر باعث می شود تا دچار گرفتاری شده و نتوانند از وضع ثابتی برخوردار باشند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که تقریبا نهضت افاغنه ها مقارن با نهضت ایران بود، یادآور شد: افغانه سالیان متمادی و بیش از ایرانیان مقاومت کردند؛ ولی به جایی نرسیده اند؛ مصر نیز با ان سوابق و پتانسیلی که برای نهضت و تجربیات فراوانی که داشت،

وی در ادامه با اشاره به نهضت مردم مصر و روی کار آمدن جمال عبد الناصر خاطرنشان کرد: جمال عبد الناصر گرایش قومی و ملی گرایی داشته و با دین اهتمامی نداشت و علی رغم حمایت گروه های اخوان المسلمین از جمال عبد الناصر، وی حامیان خود را محاکمه کرده و حزب اخوان المسلمین را تحریم کرده و غیر قانونی اعلام کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تفکر در اوضاع و تحولات کشورهای اسلامی را عامل درک و فهم جایگاه ولی فقیه در جامعه عنوان کرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر به کشور لبنان و ملاقات با مسیحیان لبنان و سوال انان در رابطه با جایگاه ولایت فقیه در مکاتب سیاسی اظهار داشت: حکومت ولایت فقیه معقول ترین شکل حکومت است؛ معنی ولی فقیه این است که هر حکومتی یک قانون مورد قبول مردم را می خواهد و حکومت یعنی قوه اجرایی که در صدد اجرای قوانین است باید قانون را بهتر از دیگران بداند؛ اگر اشتباه کند با همان قانون اصلی مخالفت کرده است.