مقام و جایگاه برجسته حضرت خدیجه در کلام آیت الله سبحانی

حضرت آیت ‏الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در نهمین برنامه از سلسله برنامه‏‌های چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش می‏شود، با ابراز تسلیت وفات حضرت خدیجه(س) به مسلمانان جهان گفت: در تمام جهان چهار زن هستند که همتای آنان وجود ندارد و آن زنان آسیه همسر فرعون که حاضر شد برای حفظ […]

sobhani2حضرت آیت ‏الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در نهمین برنامه از سلسله برنامه‏‌های چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش می‏شود، با ابراز تسلیت وفات حضرت خدیجه(س) به مسلمانان جهان گفت: در تمام جهان چهار زن هستند که همتای آنان وجود ندارد و آن زنان آسیه همسر فرعون که حاضر شد برای حفظ دینش به دار کشیده شود و دیگری حضرت مریم(س) و آن دو بزرگوار دیگر حضرت خدیجه(س) و دخت گرامی ایشان حضرت فاطمه زهرا(س) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان این‏که باید برای شناخت حضرت خدیجه(س) به روایات و تاریخ اسلام مراجعه کنیم، ابراز داشت: اگر بخواهیم عظمت انسانی را درک کنیم باید افعال و کارهای او را ارزیابی کنیم و شما در تاریخ مشاهده می‏کنید هنگامی که رسول گرامی اسلام(ص) از غار حراء پایین آمدند و اعلام رسالت از جانب خداوند متعال کردند، اولین زنی که به ایشان ایمان آورد حضرت خدیجه(س) بود.

حضرت آیت ‏الله سبحانی با تأکید بر این‏که اولین زنی که به اسلام ایمان آورد حضرت خدیجه(س) بود، اظهار داشت: مقام علمی و عرفانی حضرت خدیجه(س) بسیار بالا بوده است و ایشان سالیان درازی را با پیامبر اکرم(ص) زندگی کرده و در زندگی ایشان هیچ نقطه ضعفی وجود ندارد و همین مسائل سبب شده است که اولین کسی باشند که به حقانیت پیامبراکرم(ص) و دین اسلام شهادت دهد.

این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‏فرمایند« در آغاز بعثت تنها یک خانه بود که اعضای آن همگی مسلمان بودند و آن خانه، خانه پیامبر اکرم(ص) بود که ایشان، حضرت خدیجه(س) و من در آن زندگی می‏کردیم».

وی تصریح کرد: ابن اثیر یکی از صحابه رسول اکرم(ص) در کتاب اسد الغابه نقل می‏کند که عفیف کندی که یکی از سران قبائل عرب است می‏گوید روزی وارد مسجد الحرام شدم و دیدم مردی که حدود ۴۰ سال سن دارد در جلوی کعبه ایستاده و پشت سرش هم یک زن و یک جوان به او اقتدا کرده‏اند و در حال خواندن نمازی خاص هستند که من تا آن روز در عمرم چنین چیزی ندیده بودم چرا که مردم مکه تا آن روز همه مشرک و بت پرست بودند.

حضرت آیت‏ الله سبحانی افزود: عفیف کندی می‏گوید در مسجد الحرام جستجو کردم تا کسی را پیدا کنم که این اشخاص را برای من معرفی کند و عباس را دیدم که دوست من بود و با آن تجارت داشتم و این موضوع را برای او تعریف کردم و گفتم آنها چه کسانی هستند؟ و عباس گفت آن مرد که جلو ایستاده برادر زاده من محمد(ص) است و مدعی رسالت و آن زن که پشت سر اوست همسرش خدیجه(س) و آن جوان برادرزاده دیگر من علی(ع) است که از پیروان محمد(ص) و دینش هستند.

این مرجع تقلید با بیان این‏که الگوی ما در دنیا باید این سه بزرگوار باشند، ابراز داشت: حضرت خدیجه(س) ثروت فوق العاده زیادی داشت که همه را در راه اسلام صرف کرد و ایشان مانند دیگران نبود که اموالش را به زر و زیور تبدیل کند بلکه همه اموالش را وقف اسلام و محرومین کرد و آیا مقامی بالاتر از این سراغ دارید.

وی با اشاره به این‏که پیامبر اسلام(ص) به حضرت خدیجه(س) علاقه زیادی داشتند، تصریح کرد: سالی که حضرت خدیجه(س) وفات کرد پیامبر اکرم(ص) آن سال را سال عام الحزن اعلان کرد و در حقیقت آن سال پر از غم و غصه برای ایشان بود چرا که عموی ایشان حضرت ابوطالب(ع) نیز در آن سال رحلت کرد.

حضرت آیت‏الله سبحانی در پایان با بیان این‏که یکی از افتخارات حضرت خدیجه(س) ایجاد کوثر است، عنوان داشت: کوثر به معنای خیر کثیر و خیر کثیر هم به معنای اولاد کثیر است و امروزه میلیون ها نفر در جهان از سادات و فرزندان حضرت خدیجه (س) هستند و بی شک شأن نزول آیه انا اعطیناک الکوثر وجود گرامی حضرت خدیجه(س) است.