مقاومت ملت در برابر دشمن نشأت گرفته از فرهنگ عاشورا است

حضرت آیت‏ الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در هفدهمین برنامه از سلسله برنامه ‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به درس­های فراوان قیام امام حسین(ع) اظهارداشت: مردم ایران، ایستادگی در راه اقامه دین را از سیدالشهدا آموخته اند که با توجه به پیروزی خون بر شمشیر و شعار «هیهات […]

hamedani-4حضرت آیت‏ الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در هفدهمین برنامه از سلسله برنامه ‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به درس­های فراوان قیام امام حسین(ع) اظهارداشت: مردم ایران، ایستادگی در راه اقامه دین را از سیدالشهدا آموخته اند که با توجه به پیروزی خون بر شمشیر و شعار «هیهات مناالذله» این انقلاب، ظالمان جهان جرأت مقابله با نظام اسلامی را ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به روایتی از امام حسین(ع) اشاره و تصریح­کرد: هر کس ظالمی را ببیند و در برابر ظلم او قیام نکند خداوند در روز قیامت او را با آن ظالم به جهنم می­افکند.

وی با اشاره به آیات قرآن عبرت گرفتن از تاریخ را مورد تأکید قرار داد و گفت: خداوند در قرآن­کریم می­فرماید: «فاعتبرو یا اولی الابصار» ای صاحبان بصیرت عبرت بگیرید، تاریخ را ارزیابی و ریشه­یابی کنید که چرا مردم در دفاع از امام حسین(ع) پسر پیامبراکرم(ص) و فرزند زهرا(س) کوتاهی کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که در حوادث تاریخی باید علت حادثه را جستجو کرد گفت: برخی از دیدن معلول در پی یافتن علت نیستند آنچنان که در ماجرای کربلا نیز به دنبال علت آن جریان برنمی­آیند که این روش نادرستی است.

وی در ادامه شهادت امام­حسین(ع) را نتیجه غفلت مردم از امام خویش دانست و افزود: هنگامی که سیدالشهدا(ع) مدینه را ترک کردند و همچنین بعد از رفتن به مکه و اقامت چند ماهه، مردم با ایشان همراهی نکردند و در روز هشتم ذی­الحجه که مکه را به قصد کوفه ترک نمودند جز عده­ای اندک، کسی به ایشان مراجعه نکرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تبلیغات دشمنان اسلام را در بی­تفاوتی مردم و عدم همراهی با امام حسین(ع) مؤثر خواند و اضافه­کرد: معاویه­ای که خلافت را به سلطنت تبدیل کرده­بود و کاخ­نشینانی که شبیه کسری و قیصر رفتار می­کردند برای ضربه­زدن به اسلام و اهل بیت(ع) تبلیغات وسیعی به راه انداختند و فقط از هشتاد هزار منبر برای توهین به نام امیرمؤمنان علی(ع) استفاده می­کردند.

وی هدف از قیام امام­حسین(ع) را تشکیل حکومت دانست و گفت: امام خمینی(ره) در درس ولایت فقیه که در نجف برگزار می­شد، علت قیام سیدالشهدا(ع) را دوازده­هزار نامه­ از طرف مردم کوفه و دعوت به همراهی در مقابله با یزید عنوان می کرد که بعد از قیام، حضرت را تنها گذاشتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تاریخ اهل بیت(ع) را آموزنده و سازنده خواند و تأکید کرد: فرهنگ «هیهات مناالذله» است که مرگ کریمانه و شهادت را از زندگی ذلیلانه برتر می­شمرد و در برابر ظالمان هرگز تن به ذلت نمی دهد.

این مرجع تقلید ضرورت آشنایی بیشتر با زندگی امام­حسین(ع) را یادآور شد و گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند در شب معراج دیدم که بر عرش الهى نوشته شده بود: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است و همچنین امام­خمینی(ره) نیز فرمودند: عزاداری برای سیدالشهدا را ترک نکنید که هرچه داریم از این عزاداری­ها است.