موسسه آمادگی ارائه خدمات فرهنگی در سراسر کشور را دارد

حجت الاسلام عزت زمانی در مصاحبه با روابط عمومی موسسه اعلام نمود: مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) با فراغ بال و تمام وجود از خدمت فرهنگی در سطح کشور استقبال می کند و آمادگی دارد تا تمام ظرفیت ها و توان خود را در این راه به کار گیرد. مقدمه: ‌حجت الاسلام رضا عزت زمانی […]

modir4حجت الاسلام عزت زمانی در مصاحبه با روابط عمومی موسسه اعلام نمود: مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) با فراغ بال و تمام وجود از خدمت فرهنگی در سطح کشور استقبال می کند و آمادگی دارد تا تمام ظرفیت ها و توان خود را در این راه به کار گیرد.

مقدمه: ‌حجت الاسلام رضا عزت زمانی متولد سال ۱۳۵۹ در شهر کرج می باشد. ایشان بعد از اتمام دوره دبیرستان، در سال ۱۳۷۶ جهت تحصیل در حوزه علمیه، وارد شهر قم شدند و هم اکنون نیز در سطح دو مشغول تحصیل می باشند. تا به حال چندین مقاله علمی ارائه داده است که مهمترین آنها در موضوعاتی از قبیل امور تربیتی، مهدویت، امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
سوابق اجرایی ایشان نیز بدین شرح می باشد: عضو فعال بسیج و مسئول عقیدتی پایگاه شهید عقیلی شهرستان ملارد از توابع استان تهران، مسئول مرکز مدیریت دارالقرآن الکریم شهر ملارد، مسئول بسیج طلاب مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع) به مدت شش سال، دو سال همکاری با بخش پژوهش مجله الرشاد جامعه المصطفی العالمیه، همکاری با شورای عالی حوزه علمیه و دبیرخانه کانون فرهنگی هنری مساجد استان قم و حضور چهار ساله در معاونت برنامه ریزی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) و سابقه هفت ساله تبلیغی از جمله سوابق اجرایی و تبلیغی ایشان است.
با توجه به توانمندی ایشان در مسائل مدیریتی که در چند سال اخیر در معاونت برنامه ریزی و سمت جانشینی مدیر عامل مؤسسه داشته اند، در اواخر اردیبهشت ماه ۸۹ رسما به عنوان مدیر عامل جدید مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) انتصاب شد.
متن زیر مصاحبه ای است با حجت الاسلام رضا عزت زمانی، مدیر عامل جدید مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج)، که در آن سعی شده است تا به فعالیت های گذشته موسسه و برنامه های مدیریتی ایشان برای اداره این مجموعه فرهنگی پرداخته شود.

س: با سلام و تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار سایت مؤسسه گذاشتید و عرض تبریک برای تصدی سمت مدیر عاملی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج)، لطفا در ابتدا سابقه کوتاهی از چگونگی شکل گرفتن این مؤسسه بفرمایید و اینکه هدف و انگیزه کلی از تأسیس آن چه چیزی بوده است؟

ج: بنده هم خدمت شما سلام و خسته نباشید عرض می کنم. مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) در واقع فعالیت غیر رسمی اش را از مدرسه علمیه معصومیه شروع نمود. تعدادی از طلبه های رزمنده و بسیجی که در زمان جنگ در جبهه بودند و وظیفه شان را در آن زمان انجام دادند، بعد از برگشت شان و ورود به حوزه علمیه احساس کردند که باید وارد جنگ دوم شد؛ یعنی فعالیت های فرهنگی.
اجرای طرح بلاغ از سال ۶۹، تأسیس و تداوم گروه های مطالعاتی شهید آوینی از سال ۷۰ ، اردوی ولایت از سال ۷۴ و برگزاری نمایشگاه اصلاحات از خدمات این مجموعه بود.
در سال ۸۰ این گروه که در حال حاضر اعضای هیأت مدیره مؤسسه هستند، احساس کردند که مدرسه موقعیت و ظرفیت فعالیت های فرهنگی در سطح بالا را ندارد. همزمان با بازگشت حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی از نیویورک، سنگ بنای تأسیس مؤسسه گذاشته شد و پس از طی روال های قانونی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) تحت اشراف اعضای هیئت محترم امناء شامل پنج تن از اساتید حوزه علمیه ( حجج اسلام و المسلمین آقاتهرانی، طائب، بهمنی، لطیفی و جناب آقای استادآقا) تأسیس گردید.
از ابتداء ‌تاسیس تا سال ۱۳۸۷ مدیرعاملی مؤسسه به عهده آقای استادآقا بود که ایشان در این مدت خدمات ارزنده ای را به مؤسسه ارائه کردند. ایجاد نظم اداری، پیگیری فعالیت ها، حضور مؤسسه در عرصه های مختلف و فعالیت های دیگر را ایشان ساماندهی کردند. پس از انتخاب ایشان به سمت مشاور وزیر و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای عباس محسنی مدیریت مؤسسه را به عهده گرفتند و در مدت دو سال، جداً زحمات زیادی را متحمل شدند. گسترش حیطه مخاطبین مؤسسه، نظم و نسق ظاهری مؤسسه، اطلاع رسانی، فعالیت های فرهنگی و ورود به عرصه های هنری از خدمات ایشان است. بعد از دو سال با توجه به حضور جناب آقای محسنی در عرصه های دیگر فرهنگی با نظر اعضای محترم هیئت امناء این امانت به بنده سپرده شد.
در این چند سال مؤسسه تلاش کرده در جنبه های مختلف فعالیت کند تا به آن هدف اساسی که مؤسسه به خاطر آن تشکیل شد که همانا « تحقق مطالبات مغفول مانده امام (ره) و رهبری در حوزه فرهنگ و حوزه علمیه » بود، برسد. این اساس تشکیل مؤسسه بود؛ چون اعضای مؤسس بر این باور بودند که امام (ره) و رهبری مطالباتی در عرصه فرهنگی داشته و دارند که این مطالبات اساسا یا متولی ندارند، یعنی کسی دغدغه این را نداشته که یک متولی برای آن ایجاد کند و یا اگر متولی دارند آنطور که باید به آن پرداخته نمی شود. لذا این مبنا و سنگ بنای اصلی بود.
از طرفی هم ارائه خدمات تکمیلی به حوزه جزء افق های نگاه تشکیل مؤسسه بود. حوزه یک نظام آموزشی مستحکم و سنتی دارد که بسیار با ارزش است. در کنار حجم سنگین خدمات ارزنده ای که در حوزه ارائه می شود، احساس می شود که خدماتی از حیث آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیاز است.
این مؤسسه مانند تمام مؤسسات دیگر که در قم بوده و هستند و همین خدمات تکمیلی را ارائه می دهند و در واقع انشعاباتی از حوزه هستند خدماتی مانند آموزش، پژوهش، تولید محصولات فرهنگی، اطلاع رسانی و فعالیت های تبلیغی را به حوزه ارائه می دهد.
در ارتباط مؤسسه با بیرون از مجموعه، اعتماد مجموعه های بیرونی اعم از سازمان ها و ارگان ها و افراد حقیقی و حقوقی به ما نشان داده است که مؤسسه در حد توان خود توانسته وظیفه ای که به عهده گرفته است را به ثمر برساند.
نکته اساسی اینجاست که این مؤسسه غیرانتفاعی به معنای واقعی است.  یعنی اعضای محترم هیئت امناء و هیئت مدیره هیچ گونه انتفاع مالی از مؤسسه ندارند.
پس از ۵ سال فعالیت، مؤسسه در سال ۱۳۸۵ به این نتیجه رسید که باید بتواند یک نقشه راه برای فعالیت ها و برنامه های خود تدوین کند. با مذاکرات متعددی که در طول حدود شش ماه با اساتید مختلف داشتیم، تدوین سند راهبردی در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.
در اواخر سال ۱۳۸۵ به همت و پیگیری مستقیم مدیرعامل وقت و هیئت مدیره و هیئت امناء، تدوین سند راهبردی با مدیریت و مشاوره جناب آقای دکتر فیض (دارای مدرک مدیریت استراتژیک) از اساتید برجسته دانشگاه سمنان اجرایی شد.
در سند راهبردی ما مجموعه ظرفیت های موجود و توانمندی های آینده را بررسی کردیم و قرار بر این شد که کار بر اساس آن پیش برود. پس از آن نقشه راه در قالب چشم انداز، بیانیه مأموریت ، اهداف کلان و عملیاتی و استراتژی ها تدوین شدند.
هرسال معاونت برنامه ریزی باید نحوه عملکرد مؤسسه را با سند راهبردی مطابقت دهد تا مشخص شود که چند درصد و به چه میزان و از چه طریقی عملکرد مؤسسه با سند پیش رفته است.
ما اعتقاد داریم که اگر مؤسسه بتواند از حیث منابع مالی و برخی امکانات مورد نیاز تأمین شود، خروجی ها و  قابلیت هایی حتی فراتر از سند راهبردی خواهد داشت. در هر صورت فعالیتها هم چنان با قوت و توکل ادامه دارد و انشاالله در برنامه های کوتاه مدت و میان مدت که در طول یک سال آینده اجرا خواهد شد، بخش بزرگی از این مشکلات حل خواهد شد و به امید خدا سالهای آینده دوران تثبیت و جهش مؤسسه خواهد بود تا مؤسسه بتواند به اوج ثبات و پایداری برسد و خدمات خود را در عرصه فرهنگ ارائه نماید و امیدواریم در این دوره که به فرموده مقام معظم  رهبری دوره «جهاد فرهنگی» است، بتوانیم مثل یک پادگان مستحکم و قوی در عرصه فرهنگ حضور مستمر داشته باشیم.

س:اشاره کردید که سالهای آینده دوران تثبیت و جهش مؤسسه خواهد بود؛ شما برای رسیدن به این چشم انداز در عرصه فرهنگی چه انتظاری از نهادهای مسئول دارید و اساسا آنها چه نوع کمکی می توانند به مؤسسه داشته باشند؟
ج: در عرصه فرهنگ و با توجه به جنگ نابرابری که علیه جمهوری اسلامی در دنیا وجود دارد همه ارگانهای فرهنگی به عنوان یک لشکر باید در خدمت رهبری باشند و هر کدام گوشه ای از این بار را بردارند تا علاوه بر جلوگیری از پیشروی دشمن بتوانیم با هجمه سنگین فرهنگ منحط غرب، فرهنگی که اساس انسانیت را به باد فنا داده است چه از حیث انسانی، چه معنوی و چه از حیث جسمی مقابله کنیم. پس در واقع همه در یک جبهه هستند و این مؤسسه نیز در گوشه ای از این جبهه قرار دارد و این نیازمند یک نقشه جامع فرهنگی و تقسیم وظیفه متناسب و مناسب است.
مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) نشان داده است که در طول ۹ سال، فعالیت های بزرگی در عرصه های فرهنگی انجام داده است و امروز نیز می تواند اهداف بزرگی را در صحنه انقلاب اسلامی عملی سازد.

س: با این بیان، برای رسیدن به نقشه جامع فرهنگی و تقسیم وظیفه متناسب، آیا شما برنامه و سیاست های مدیریتی جدیدی را اتخاذ خواهید نمود یا همان روند مدیریت قبلی را ادامه خواهید داد؟
ج: همانگونه که عرض کردم مؤسسه ولاء از حیث مدیریتی یکی از مؤسسات بسیار موفق است. بالاخره هر دوره مدیریتی چالش هایی دارد و هر مدیری ایده ها و نظرات خاصی را برای اجرا دارد لکن جریان و تفکری که در هیئت امناء و هیئت مدیره وجود دارد، انسجام و ثبات مؤسسه را با تغییر مدیریت هم حفظ کرده است.
پس اینگونه نیست که با تغییر مدیریت، مجموعه دچار یک تحول ماهوی شود. همه مدیران مؤسسه اعم از هیئت مدیره، مدیرعامل و معاونین یک تفکر ارزشمند و مقدس را در مسیر خدمت به فرهنگ و خدمت به مقام معظم رهبری طی می کنند اما هر مدیری برنامه های خاص خودش را دارد چون هر تغییر نشان از یک تحول است.
مدیران سابق خدمات بسیار ارزنده ای را ارائه دادند و این ثبات و انسجامی که امروز در مؤسسه وجود دارد نتیجه زحماتی است که مدیران قبلی کشیده اند. اما بنده نیز برنامه هایی دارم که بیشتر در جهت تکمیل خدمات قبلی می باشد.
این برنامه ها به چهار بخش تقسیم می شوند:
اول: حفظ انسجام و ارتقاء داخلی که از اولویت های کاری ماست. به این معنا که تمام بدنه مدیریت و بدنه اجرایی با هم ارتباط مستمر داشته باشند. اعتقاد بنده اینست که مدیریت جمعی کارآیی بیشتری خواهد داشت که البته دوستان قبلی نیز بر این باور بودند و ما فقط می خواهیم آن را رشد بدهیم. شأن و جایگاه و توانمندی همکاران باید ارتقاء پیدا کند. ما در حال برنامه ریزی طرح رشد برای همکاران هستیم و اعتقاد داریم که در کنار فعالیت های که مؤسسه انجام می دهد همکاران نیز باید رشد کنند؛ از حیث علمی، اخلاقی، اعتقادی و همه جنبه های فردی که وجود دارد. بالا بردن سطح کیفی نیروها از طریق آموزش و جذب نیروهای متخصص تر و … از دیگر برنامه های طرح رشد می باشد.
دوم: ارتقاء جایگاه برون سازمانی مؤسسه است. ما اعتقاد داریم که مؤسسه ظرفیت های بالایی دارد. برگزاری جلسات مستمر با مسئولین استانی و کشوری، استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی برای سطوح مختلف در استان و کشور برای معرفی بیشتر توانمندی های مؤسسه و نیز اعضای محترم هیئت امناء و هیئت مدیره از طریق رسانه های مؤسسه انجام خواهد شد. قصد داریم بیش از گذشته حضور جدی و فعالتری در عرصه های فرهنگی داشته باشیم. ما امروز در جشنواره های ملی حضور داریم، در حال ورود به کنگره های بین المللی هستیم. سابقه خوبی در برگزاری همایش های مختلف داریم و باید از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.
سوم: افزایش بهره وری سازمانی است. قصد داریم سطح کمی و کیفی مشاوران و کارشناسان مؤسسه را بالا ببریم. بازخوردگیری و نظارت دائمی و مستمر بر فعالیت های همکاران و طرح ها و برنامه ها و گسترش کیفیت و کمیت آنها را نیز در دستور کار داریم و استفاده از ظرفیت های علمی و کارشناسی  شورای معاونت های مؤسسه را گسترش خواهیم داد.
چهارم: تحقق برنامه ها و وظایف مؤسسه که بیشتر در سند راهبردی منعکس شده است. سعی ما بر این است که حداکثر تلاش خود را برای جذب پشتیبان مالی برای طرح های مصوب داشته باشیم. تدوین منشور فرهنگی و اقتصادی را نیز در دستور کار داریم و توجه ویژه به ارتقاء آگاهی همه مجموعه نسبت به منویّات به روز مقام معظم رهبری داریم. موضوعاتی مانند: تحول در حوزه، کرسی های آزاد اندیشی، نقد عملکرد فرهنگی نهادها، علوم انسانی، جنگ نرم، حجاب و عفاف و … از اولویت های کاری ما خواهد بود. سیاست های خاص در بخش های پژوهش، آموزش و تولید محصولات و برنامه های تبلیغی نیز تدوین شده است که انشاالله به تناوب معرفی خواهد شد.

س: با توجه به اینکه فرمودید ارتقاء آگاهی مخاطبین در دستور کار قرار دارد، در مورد مخاطبین مؤسسه چه برنامه هایی را عملی خواهید نمود و رضایت آنها در چه درجه اهمیتی قرار دارد؟
ج: با توجه به سند راهبردی، گروه های مرجع مخاطب مؤسسه هستند و ارتقاء بصیرت آحاد مردم باید از طریق گروه های مرجع صورت بگیرد، پس ما برنامه هایمان را برای گروه های مرجع برگزار می کنیم که شامل حوزویان، دانشگاهیان، فرهنگیان، مسئولین و هنرمندان و مؤثرین هیأت های مذهبی می باشد.
طرح ها و برنامه ها را طوری برگزار خواهیم کرد که مخاطبین بیشترین رضایت را از آنها داشته باشند. تلاش ما بر اینست که با توجه به تجربیات سالهای گذشته نقاط ضعف را بپوشانیم و نقاط قوت را گسترش بدهیم و البته رضایت مخاطبین برای ما اصل اساسی است.
ما امروز نظام نظارت کیفی را داریم که یکی از بخش های مهم این موضوع بحث مخاطبین است. انشاالله کمبودهایی که وجود داشته است، جبران خواهد شد.
رشد ارتباطی و حضور متناوب مخاطبین در برنامه های مؤسسه نشان دهنده یک رضایت نسبی است. البته بعضی از برنامه های ما بنیادین است و باید در بلند مدت جواب بدهد. رشد حضور مخاطبین در برنامه هایی مثل تجمع سالیانه مؤسسه و هم چنین رشد حضور مسئولین در این برنامه نشان دهنده رضایت آنهاست.
در بحث همایش ها، سازمان ملی جوانان و دفتر تبلیغات اسلامی و نهادهایی مانند کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (ره) اعلام نموده اند که از فعالیت مؤسسه رضایت دارند و ما نیز حداکثر تلاشمان بر این خواهد بود که رضایت مخاطبین خود را بیشتر جلب کنیم تا انشاالله بتوانیم از این طریق خدمات بهتری را در جهت ترویج منویات امام (ره) و رهبری و خدمت به حوزه فرهنگ و خدمات تکمیلی به حوزه علمیه ارائه بدهیم.

س: با تشکر از شما در پایان اگر مطلب ناگفته ای باقی مانده است، لطفا بفرمایید.
ج: در پایان عرایضم به مجموعه های فرهنگی و ارگانها عرض می کنم که مؤسسه با فراغ بال و تمام وجود از خدمت فرهنگی در کشور استقبال می کند و آمادگی دارد تا تمام ظرفیت ها و توان خود را در این راه به کار گیرد.
هم چنین دست یاری به  سوی همه کارشناسان و مؤسسات فرهنگی مشابه و سازمانها و ارگانهایی که در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند، دراز می کنیم تا انشاالله بتوانیم با کمک هم و با اعتقاد به توانایی های یکدیگر در انجام وظایف قدمی برداریم و موفقیت هایی را در جهت جلب رضایت حضرت حجت بن الحسن (عج) و نائب به حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) کسب نماییم.
علاوه بر این مراتب تقدیر خود را از مدیران سابق مجموعه که همت و تلاش خود را در راه اعتلای مؤسسه صرف نمودند، اعلام می دارم و از اعضای محترم هیأت امناء، هیئت مدیره و همکاران خود در بدنه اجرایی مؤسسه سپاسگزارم که حضور و پشتیبانی ایشان سبب موفقیت در برنامه ها خواهد بود.