موضع گیری رییس جمهور آینده باید نسبت به آمریکا مشخص باشد

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)‌ عصر دوشنبه در دیدار دانشجویان دانشگاه قم، با اشاره به شرایط سخت زمان طاغوت و عدم ورود مردم و متدینان در مسائل سیاسی و اجتماعی، گفت: امام خمینی(ره) حق بزرگی به مردم دارند چون ما را نسبت به بخش اعظم اسلام آشنا کردند و […]

mesbah-9آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)‌ عصر دوشنبه در دیدار دانشجویان دانشگاه قم، با اشاره به شرایط سخت زمان طاغوت و عدم ورود مردم و متدینان در مسائل سیاسی و اجتماعی، گفت: امام خمینی(ره) حق بزرگی به مردم دارند چون ما را نسبت به بخش اعظم اسلام آشنا کردند و فرمودند که حفظ نظام از عبادات و نماز واجب‌تر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: امام خمینی(ره) دخالت در سرنوشت جامعه را واجب می دانستند و اعتقاد داشتند که اگر در این زمینه کوتاهی شود و به سبب این کوتاهی نقصی در جامعه به وجود آید ما در آن گناهان شریک خواهیم بود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بی تفاوتی نسبت به انتخابات را مورد نکوهش قرار داد و اظهار کرد: اگر بر اثر تنبلی در انتخابات شرکت نکنیم یا به کسی رأی دهیم که صلاحیت ندارد در برابر خداوند مسؤول هستیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)‌ ادامه داد: این‌که ما بی تفاوت باشیم که فلان کاندیدا مسائل فرهنگی را اهمیت بدهد یا نه، با آمریکا سازش بکند یا نه، روحیه مقاوت داشته باشد یا نه، راحت طلب باشد یا این‌که اهل جهاد باشد، به نفع اسلام و مسلمانان نیست و نباید بگوییم چه فرقی می‌کند این متخصص است و دیگری هم متخصص این یک تکنوکرات است و دیگری هم یک تکنوکرات دیگر چه فرقی دارد که چه کسی رییس جمهور شود.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: این همان روحیه بی تفاوتی است که پیش از انقلاب در جامعه بود و یکی از اصلی‌ترین کارهای امام این بود که این روحیه بی تفاوتی را تغییر دادند و به مردم فهماندند که شما مسؤول هستید.
وی با تأکید بر این‌که اگر کوتاهی انسان در انتخابات منجر به رأی آوردن غیر اصلح شود، در هرگونه گناه، نقص و فساد او مسؤول هستیم، ابراز کرد: رأی دادن به فرد یعنی مشارکت در اقدامات او.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: البته ما علم غیب نداریم و نسبت به آینده افراد نمی‌توانیم قسم بخوریم که فردا چه خواهد شد و نسبت به چیزهایی که میسر نیست تکلیف نداریم، اما آنچه که می‌توانیم تحقیق کنیم این است که گذشته افراد و وضعیت فکری آنها گرایش های سیاسی، نسبت او با گروه‌ها، حزب‌ها و افراد را ببینیم و بر اساس اینها می‌توانیم فضاوت کنیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که باید با تحقیق کلید سرنوشت مردم فداکار کشور را به دست فردی اصلح بدهیم، تأکید کرد: رفاقت، همشهری، هم حزبی و هم صنفی نمی‌تواند ملاکی برای رأی دادن باشد و دلیل و حجتی در برابر خدا نیست، باید فراتر از این عمل کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: در میان کسانی که احتمال می‌دهیم رأی بیاروند باید فکر کنیم که کدام یک از آنها مجموعا برای نظام، اسلام و مردم مسلمان ایران و جهان نافع‌تر هستند و کدام یک باورشان به اسلام و اهتمام به پیاده کردن ارزش‌های اسلامی بیشتر است.
وی در تبیین واژه ارزش‌های اسلامی، اظهار کرد: ارزش‌های اسلامی که می‌گوییم شامل اعتقادات، دین، ارزش‌های رفتاری و فرهنگی مردم و هم شامل مسائل سیاسی، داخلی و موضع گیری در مقابل کشورهای خارجی می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که موضع گیری رییس جمهور آینده باید نسبت به آمریکا مشخص باشد، گفت: اگر بنای ما این باشد که چند سال با آمریکا جنگیدیم و دیگر بس است و باید با هم بسازیم، این یعنی از اول کار ما اشتباه بوده و این همه شهید و ویرانی در کشور بی خود و بی جهت بوده است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به بیان تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که «من دیپلمات نیستم و انقلابی هستم و حرف را صریح و قاطع می‌زنم»، تصریح کرد: خاصیت دیپلمات این است که اصلی‌ترین کار خود را برقراری ارتباط و نزاکت‌های دیپلماتیک می‌بینند.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: این‌که وزیر امور خارجه ما با مسؤولان عربستانی دیدار می‌کند و از ایجاد روابط دوستانه باهم صحبت می‌کنند، اقتضای دیپلماسی است اما آیا دل‌ها نیز همین‌گونه است، آنها به خون یکایک ما تشنه‌اند و ما از رفتارهای تکفیری آنها و جنگ علیه مسلمانان که در سوریه و عراق راه انداخته‌اند به هیچ وجه راضی نیستیم اما روابط دیپلماسی همین را اقتضا می‌کند.
وی در ادامه با بیان این‌که نهایت ضرر دشمنان به ما تحریم‌ها است که مشکلات اقتصادی را برای ما فراهم کرده، اظهار کرد: در مقابل تحریم‌ها، کشور پیشرفت‌های علمی و سیاسی در عالم پیدا کرده و این‌ها را باید با هم مقایسه کنیم؛ امروز کشور ما از دیگران بی نیاز است و به عنوان کشوری مؤثر در معادلات جهانی حساب می‌شویم و در برخی موارد به صورت پنهانی التماس می‌کنند که مشارکت کنید و فلان مسأله را حل کنید؛ این عزت اسلامی در سایه اسلام حاصل شده حالا باید تحریم‌ها و گرانی را تحمل کرد و طولی نمی‌کشد که مشکلات برطرف خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات قرآن ابراز کرد: خدا اجازه نمی‌‌دهد هیچ کافری بر مسلمان تسلط پیدا کند و اگر دشمنان تسلط پیدا کردند به خاطر کوتاهی خود ما بوه؛ امام به ما یاد دادند که باید در برابر دشمنان و زورگویان ایستاد و خود را از قید و بندها آزاد کرد.
وی در ادامه با بیان این‌که در انتخابات اختلاف سلیقه وجود دارد و ما در این رقابت با کسی دشمنی نداریم، گفت: البته با کسانی که بخواهد با اسلام مبارزه کنند با تمام وجود دشمن هستیم، ما کسی را اصلح می‌دانیم و بقیه فرد دیگری را، ما دعا می‌کنیم همه به اصلح برسند و آنچه به نفع اسلام است تحقق یابد.
آیت‌الله مصباح یزدی برخی از ویژگی‌های رییس جمهور آینده را مورد اشاره قرار داد و گفت: رییس جمهور باید دشمن ستیز باشد، اهل معامله، داد و ستد نباشد چون مسائل دیپلماسی روابط  ظاهری است و باید دید هدف فرد دیپلمات چیست آیا بر اثر ضعف نفس کوتاه می‌آید یا نه؟

وی با تأکید بر این‌که خدا به ما دستور داده در بین صالحان باید گشت و اصلح را پیدا کرد، ابراز کرد: هیچ‌گاه تکلیف از ما برداشته نمی‌شود و باید تلاش کنیم و ببینیم چه کسی اصلح است و به صورت جامع می‌تواند اسلام را پیاده کند.