«نصرت خدا»

روز ۲۴ آبان‌‌ماه سال ۱۳۸۹ بود که رهبرمعظمانقلاب به مناسبت ایام حج، در پیامی به ملت‌های مسلمان، «فردا»ی متفاوتی را برای جهان اسلام نوید دادند: گسترش موج بیداری اسلامی در دنیای امروز، حقیقتی است که فردای نیکی را به امت اسلامی نوید می‌دهد… امروز برخلاف سی سال پیش، رژیم صهیونیستی دیگر یک هیولای شکست‌ناپذیری نیست؛ برخلاف […]

book-nosratروز ۲۴ آبان‌‌ماه سال ۱۳۸۹ بود که رهبرمعظمانقلاب به مناسبت ایام حج، در پیامی به ملت‌های مسلمان، «فردا»ی متفاوتی را برای جهان اسلام نوید دادند:

گسترش موج بیداری اسلامی در دنیای امروز، حقیقتی است که فردای نیکی را به امت اسلامی نوید می‌دهد… امروز برخلاف سی سال پیش، رژیم صهیونیستی دیگر یک هیولای شکست‌ناپذیری نیست؛ برخلاف دو دهه پیش، امریکا و غرب تصمیم‌گیران بی چون و چرا در خاورمیانه نیستند… و در نقطه مقابل، حرکت بیداری اسلامی در حال پیشروی و عمق‌یابی روزافزون است.

هرچند، این دیدگاه امیدوارانه و تیزبینانه در تمام طول ۲۲ سال زعامت ایشان بر جهان اسلام به خوبی دیده می‌شد،[۱] اما این بار تفاوت در این بود که پس از این جملات، ایشان رسماً آغاز «جهاد» را از سوی ملت‌های مسلمان و آزاده جهان و بویژه خواص و نخبگان را نوید می‏دادند:

این اوضاع امیدبخش و حامل بشارت، باید ما ملت‌های مسلمان را از سویی مطمئن‌تر از همیشه، به سوی آیندۀ مطلوب به پیش براند و از سوی دیگر با درس‌ها و عبرت‌های خود، هشیارتر از همیشه نگهدارد.

این «خطاب عمومی»، بی‌گمان علمای دینی و رهبران سیاسی و روشنفکران و جوانان را بیش از دیگران، متعهد می‌سازد و از آنان «مجاهدت و پیشگامی» مطالبه می‌کند.

در عین حال، رهبر معظم انقلاب با اشاره به آیۀ ۱۱۰ سورۀ آل‌عمران، این مطالبه را خطابی از سوی خدای متعال به «امت اسلامی» و وجه امتیاز و برتری این امت نسبت به امم دیگر مطرح کردند، قرآن کریم، رسا و زنده، ما را مخاطب می‌سازد:

«کنتُمْ خَیرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّه».

البته با تفسیر متفاوت و بدیعی که از «امر به معروف و امر به منکر» در این بیان، ارائه فرمودند:

امت اسلامی در این خطاب عزتمند، پدیدآمده برای بشریت است. هدف از پیدایش این امت، نجات بشر و خیر بشر است.وظیفۀ بزرگِ آن هم، فرمان دادن به نیکی و بازداشتن از بدی و ایمان راسخ به خداست. هیچ «معروفی» برتر از نجات ملت‌ها از چنگال قدرت اهریمنی استکبار و هیچ «منکری» زشت‌تر از وابستگی و خدمت به مستکبران نیست.

نکتۀ مهم و لازم به توجه، اینجاست که بیش از یک ماه از این مطالبه و هدایت صریحِ «ولی امر مسلمین جهان» نگذشته بود یعنی ۲۴ آبان‌ماه تا ۲۶ آذر‌ماه ۱۳۸۹ که قیام‏های اسلامی و مردمی، یکی پس از دیگری در کشورهای مختلف منطقه آغاز گردید.

 


[۱]. فقط برای مثال، به این چند جمله توجه کنید:

«دولت‌هاى استکبارى تصور مى‌کنند… خواهند توانست به ما ضربه زنند؛ غافل از آن‌که اسلام و بیدارى مسلمانان، تخت‌هاى قدرت آنها را به لرزه درآورده است، و هر روز که بگذرد، امواج سهمگین بیدارى اسلامى، تخت‌هاى قدرت فرعون‌هاى عالم را بیشتر خواهد لرزاند». (۲۲/۴/۶۸)

«امروز بحمدالله جوامع اسلامى به اهمیت نظام اسلامى واقف شده‌اند. در طول سال‌هاى متمادى، نویسندگان و گویندگان بزرگ و دل‌هاى فراوانى به این سمت متوجه شده‌اند. بیدارى اسلامى شروع شده است؛ جوامع اسلامى به اهمیت این ذخیره‌اى که در اختیار آنهاست، واقف شده‌اند». (۱۰/۴/۷۸)

«دنیاى اسلام، نسیم بیدارى اسلامى را بر چهرۀ ملتهب و رنج کشیدۀ خود حس مى‌کند و نشانه‌هاى آن را در جابجاى جهان اسلام، بویژه در ایران مجاهد و سربلند و نیز در فلسطین و لبنان به چشم مى‌بیند». (۱۲/۱۲/۷۹)

«نخستین مخاطب این الهام خدائى ملت‌هاى مسلمانند. بیدارى اسلامى، شرق و غرب جهان اسلام را به جنب و جوش آورده و احساس هویت و شخصیت را در آنان باز آفریده است». (۱/۱۲/۸۰)

«امروز اوضاع در دنیاى اسلام تفاوت کرده است؛ بیدارى اسلامى در سرتاسر دنیاى اسلام محسوس است؛ حرکت و نهضت عظیمى در مراحل مختلف در همۀ دنیاى اسلام مشاهده مى‌شود؛ میل برگشت به اصول و مبانى اسلامى، که مایۀ عزت و پیشرفت و ترقى است». (۲۹/۲/۸۲)

«بیدارى اسلامى حقیقتى است که به‌وجود آمده است؛ چه دشمنان امت اسلامى بخواهند، چه نخواهند». (۲/۷/۸۲)

«نسیم بیدارى اسلامى در همه جاى جهان اسلام وزیده و پا نهادن اسلام به عرصه عمل، به مطالبه‌اى جدى بدل شده است… آنان [دشمنان] بیدارى اسلامى را حس مى‌کنند و از فراگیرى اندیشه «اسلام سیاسى» و حاکمیت اسلام بشدت احساس خطر مى‌کنند. آنان از فکر روزى که امت اسلامى یکپارچه و امیدوار، بپاخیزد به خود مى‌لرزند». (۸/۱۱/۸۲)

«این یک واقعیت مسلم است که امروز بیدارى اسلامى، بلکه نهضت اسلامى، در دنیاى اسلام یک حقیقت روشن است؛ هیچ کس نمى‌تواند این را انکار کند». (۱۱/۶/۸۴)

«اکنون که به برکت فداکارى مبارزان و شجاعت و صداقت رهبران در برخى از نقاط دنیاى اسلام، بیدارى اسلامى امواج خود را گسترش داده و جوانان و نخبگان و آحاد مردم را در بسیارى از کشورهاى اسلامى به میدان آورده و چهرۀ غدار سلطه‌طلبان براى بسیارى از سیاستمداران و زمامداران مسلمان آشکار گشته است». (۱۹/۱۰/۸۴)

«وضع دنیا عوض شده است؛ ملت‌ها بیدار شده‌اند؛ خوشبختانه این بیدارى در ملت‌هاى مسلمان بیشتر است؛ ملت‌هاى مسلمان، حکومت‌هاى مسلمان، اهمیت اسلام و عظمت اسلام و عظمت این تکیه‌گاه مورد اعتماد و قابل اطمینان را دارند درک میکنند. امروز بیدارى اسلامى در دنیاى اسلام موجب شده است که قدرت‌ها دیگر آن توانائى گذشته را نداشته باشند». (۱۹/۴/۸۹)

تهیه و تنظیم: مؤسسۀ فرهنگی راه فخرالائمه(ع)

چاپ: اول / ۱۳۹۱

شمارگان: ۲۰۰۰ جلد

شابک: ۹ – ۵۴ – ۵۵۵۱ – ۶۰۰ – ۹۷۸

قیمت: ۳۵۰۰ تومان

[box type=”info” align=”aligncenter” ]مرکز پخش انحصاری: قم، خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی-ره- (ارم)، روبروی پاساژ قدس، ساختمان کوثر، انتشارات سوره مهر (مؤسسه رحماء) ؛ ۶ و ۷۸۳۹۴۰۲ (۰۲۵۱) – ۰۹۱۹۲۵۱۱۰۳۶ [/box]