نظام‌های حقوقی سکولار کارایی حل بحران‌های جامعه بشری را ندارند

آیت‌الله عباس کعبی، امروز در همایش ملی “جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی” در دانشگاه تهران با بیان این‌که ما دو نگاه منفعلانه و فعالانه می‌توانیم به جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی داشته باشیم، اظهار داشت: نگاه منفعلانه، کنار آمدن با نظام‌های سکولاریستی است و این‌طور است که بگوییم معتقدین به ادیان به‌عنوان اقلیت در گوشه‌های […]

kaabiآیت‌الله عباس کعبی، امروز در همایش ملی “جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی” در دانشگاه تهران با بیان این‌که ما دو نگاه منفعلانه و فعالانه می‌توانیم به جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی داشته باشیم، اظهار داشت: نگاه منفعلانه، کنار آمدن با نظام‌های سکولاریستی است و این‌طور است که بگوییم معتقدین به ادیان به‌عنوان اقلیت در گوشه‌های دنیا چه حقوقی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: در این صورت قوانین سازمان ملل و سایر نهادهای حقوق بشری را می‌توان مرجعی برای حقوق شهروندان دینی در نظر گرفت و بر اساس آن مطالبه کرد که چرا حقوق این اقلیت‌ها که در منشورهای سازمان ملل نیز آمده‌است، رعایت نمی‌شود.

آیت‌الله کعبی با تأکید بر این‌که دین در سایه سکولاریسم نمی‌تواند فعالیت کند، ابراز داشت: نگاه فعال این است که دین چگونه حقوق جهانی را تأمین و قادر است تمام مشکلات بشری را حل کند.

وی با بیان این‌که در مقابل دین با پدیده‌ای به نام قدرت روبرو هستیم، بیان داشت: نقش قدرت در نظام‌های حقوقی این است که نظام‌های سلطه‌گری را در برابر نظام دین شکل داده است.

عضو مجلس خبرگان قدرت را یک واقعیت دانست و تصریح کرد: قدرت‌های جهانی و دول سلطه‌گر حقوق خودساخته‌ای را برای خود در نظر گرفته‌اند که نتیجه آن نظم ظالمانه‌ای است که به‌سبب آن  فریاد مظلومان نه تنها شنیده نمی‌شود بلکه با ابزار سازمان ملل و حقوق بشر و قطع نامه‌ها سرکوب می‌شود.

آیت الله کعبی با بیان این‌که  قدرت نمی‌تواند سازنده حق باشد، بیان کرد: این در حالی است که امروزه، هژمونی قدرت حرف اول را در نظام‌های حقوقی و روابط بین الملل می‌زند در حالی که این حق و حقوق است که باید حد و حدود قدرت را مشخص و آن را محدود کند.

وی با بیان این‌که حقوق بین‌الملل معاصر غربی، غیر دینی و قدرت محور شکل گرفته است، اظهار داشت:  امروز سازمان ملل ابزار نظام سلطه و در برابر افراد و ملل حق طلب است.

عضو سابق شورای نگهبان با اشاره به این‌که دین بدون پشتوانه قدرت نمی‌تواند به جایگاه خود برسد، یا به انزوا خواهد رفت و یا ابزاری به دست قدرت‌ها خواهد شد، گفت: باید توجه کرد در اسلام تولید قدرت برای مقابله در برابر دشمنان خدا و تحقق صلح پایدار یک اصل است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تفاوت قدرت دینی و استکباری، قدرت دینی را بر پایه توحید و حاکمیت الهی و نفی مفسدین و دانست و با بیان این‌که قدرت دینی سلطه‌گری را نفی می‌کند و هرگز به دنبال سلطه‌گری نیست، افزود: ما نمی‌خواهیم به‌جای امپریالیسم یک امپریالیسم دینی مستقر کنیم و اساساً موازنه روابط بین‌الملل نباید بر اساس ضعیف و قوی صورت بگیرد.

آیت الله کعبی با بیان این‌که جهاد ضمانت اجرای تحقق حقوق بین الملل است و باید وسیله‌ای برای استحکام قدرت الهی و تحقق عدالت و برابری انسان‌ها و تحکیم خانواده باشد، ابراز داشت: شکل گیری نظام دینی بدون جهاد و تلاش برای تولید قدرت ممکن نخواهد بود.

وی افزود: قرآن فلسفه جهاد را نجات مستضعفان، تشکیل حکومت، مبارزه با ظلم، شیاطین و مفسدین دانسته و سستی، تسلیم، عقب نشینی و سازش را روا ندانسته است.

عضو مجلس خبرگان در ادامه به تبیین راه‌حل‌های سه گانه برای استیفای حقوق شهروندان دینی پرداخت و  خاطرنشان کرد: تکثر و تفاوت‌های موجود در جهان اقتضا می‌کند که نظام‌های متعدد به رسمیت شناخته شود.

وی با بیان این‌که مشکل ادیان این است که نظام‌های دینی به‌عنوان نظام حقوقی که از شهروندان دینی حمایت کند به رسمیت شناخته نشده است، ادامه داد: نظام هایی به بشریت تحمیل شده است و تفاوت فرهنگ ها و ادیان در حد یک نظام به رسمیت شناخته نشده است.

آیت الله کعبی تأکید کرد: این‌که حقوق پیروان ادیان در غالب یک بخش خاص در نظام سکولار درج شده باشد برای تحقق حقوق اهل ادیان کفایت نمی کند، به همین سبب است که ما شاهد توهین به پیامبران(ع) در قالب کاریکاتور و فیلم‌های موهن هستیم که برخوردی نیز در برابر آنها نمی‌شود و تنها به یک محکوم کردن کفایت می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که  امروز نظام‌های حقوقی سکولار کارایی خود را در حل بحران‌های جامعه بشری از دست داده‌اند، تصریح کرد: این نظام‌ها نه تنها کارایی ندارند بلکه بحران‌های جدیدی همچون بحران هویت مدیریت، معیشت، امنیت خانواده و نظیر آن را هم ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به نقض توافقات ژنو به دنبال مذاکرات پی‌ در ‌پی آمریکا با اسراییل، تأکید کرد: ما پای عهد خود ایستادیم، اگرچه آنها عهدشکن هستند و با این‌که می‌شود این مسأله را از مسیر حقوقی حل کرد، با سیاسی کردن این موضوع سعی در خارج کردن آن از مسیر حقوقی دارند.

این حقوقدان خاطر نشان کرد: نظام حقوقی اسلام بر پایه عقلانیت، معنویت، رحمت و مودت مبشر صلح و امنیت بر پایه عدالت است و نظام جمهوری اسلامی بر اساس این نظام دینی استوار است.