نماز خواندن هم مثل عزاداری امام حسین (ع) باید علنی باشد/ ماجرای شیرین‌ترین نماز یک دختر ۱۱ ساله

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال ۹۳ گفت: امام حسین(ع) می توانست نماز ظهر عاشورا را در خیمه بخواند، اما علنی و زیر تیربار دشمن نماز جماعت برگزار کرد. همانطور که عزاداری امام حسین (ع) باید علنی باشد که ریا نیست نماز خواندن هم باید علنی […]

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال ۹۳ گفت: امام حسین(ع) می توانست نماز ظهر عاشورا را در خیمه بخواند، اما علنی و زیر تیربار دشمن نماز جماعت برگزار کرد. همانطور که عزاداری امام حسین (ع) باید علنی باشد که ریا نیست نماز خواندن هم باید علنی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال ۹۳با شعار “هنگام نماز توقف کنید”، “نماز بخوانید تا سفرتان مبارک باشد” با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و اعضای ستاد تسهیلات نوروزی کشور صبح امروز دوشنبه ۱۹ اسفند در ستاد مرکزی اقامه نماز برگزار شد.

قرائتی در این نشست گفت: حدیث داریم که کسی که در بیابان نماز می خواند مانند درخت سبزی است که در بیابان روئیده است. ما فقط نیم میلیون نفر برای آماده باش سفرهای نوروزی داریم از پلیس راه ها گرفته تا جمعیت هلال احمر که روزی سه وعده نماز آنها می شود یک و نیم میلیون اقامه نماز  و در ۲۰ روز خودتان حساب کنید که چقدر می شود.

وی افزود: چند خاطره از نماز تعریف می کنم. پرفسوری در فرانسه مسلمان شد از او پرسیدند چرا مسلمان شدی گفت وقتی مسافرت می کردم یک نفر دربیابان را دیدم که دولا و خم می شد فکر کردم ورزش می کند رفتم بالای سرش، افتاد روی زمین و سجده کرد فکر کردم حالش بد است اما بعد بلند شد صدایش کردم جواب نداد صبر کردم کارش که تمام شد پرسیدم چکار می کردی گفت نماز می خواندم. نماز خواندن این کشاورز فرانسوی باعث شد که من راجع به اسلام تحقیق کنم و بعداً مسلمان شوم. بنابراین نماز خواندن آن کشاورز فرانسوی در جاده باعث مسلمان شدن یک پرفسور فرانسوی شد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: شهید بابایی در آمریکا که بود نماز خواندنش روی استادانش تأثیر گذاشته بود. خاطره دیگرم اینکه ستاد اقامه نماز خواسته بود بنویسند که شیرین ترین نمازی که خواندید چه نمازی بود یک دختر ۱۱ ساله در لابلای نامه ها نوشته بود من در مسافرت بودم و سوار اتوبوس بودیم صبح متوجه شدم که خورشید دارد بالا می زند و من نمازم را نخوانده ام به پدرم گفتم پدرم به راننده اتوبوس گفت نگه دارد ولی راننده نگه نداشت من با آبی که داشتم و سطل زیر صندلی وضو گرفتم و شروع به خواندن نماز روی صندلی کردم شاگرد راننده که دید پرسید چه کار می کند گفتند نماز می خواند مهر دختر در دل شاگرد راننده نشست و به راننده گفت نگه دارد. دختر پیاده شد و نماز خواند، می گوید وقتی نمازم تمام شد دیدم ۱۷ نفر هم در آنجا از داخل اتوبوس ما مشغول نماز خواندن شده بودند.

قرائتی تصریح کرد: اگرفقط نیم میلیون نفر آدمهای آماده باش سفرهای نوروزی اقامه نماز کنند یک “حی علی الصلاه” می شود. باید حداقل سجاده را روی دیوار میخکوب کنیم یا بنویسم قبله و مهر و وسایل نماز به اندازه کافی در اختیار نمازگزاران قرار بگیرد حتی چادر نماز برای نمازگزار های زن موجود باشد. نماز سرو صدا می خواهد اینکه می گویند بروید پشت بام و اذان را با صدای بلند بگویید. جناب خادم قهرمان کشتی جهان وقتی پیروز شد سجده شکر به جا آورد کار او اثرش از تبلیغات ستاد اقامه نماز در جهان بیشتر بود. یکی از متلک هایی که کشورهای اسلامی به ما می گیرند می گویند فوتبالیست های ما نماز جماعت روی چمن برگزار می کنند اما فوتبالیست های شما یا نماز نمی خوانند یا به صورت مخفی می خوانند. نماز را باید علنی خواند. نماز انسان را از منکرات باز می دارد یکی از منکرها هم تصادف است وقتی راننده برای نماز توقف می کند دستشویی می رود و وضو می گیرد یک تنفس و استراحتی کرده و از تصادف جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی می گفت در سفر خارجی برای معالجه رفته بودم، یک پرفسور آمد دیدنم رسید حالت چطور است گفتم عملم رضایت بخش بوده ولی از یک چیزی غصه دارم اینکه نمازم را روی صندلی هواپیما خواندم این سخن او در آن پرفسور اثر گذاشت و با مسئولین آن شرکت هواپیمایی صحبت کرد طوری برنامه ریزی کنند که هنگام نماز هواپیما در فرودگاهی نشسته باشد تا این مسافر ویژه بتواند نمازش را بخواند. بهر حال باید تابلو بزنیم بنویسیم قبله، اذان بگوییم. کمک کنیم به اینکه مسئله نماز جدی گرفته شود به هرحال نماز پرچم و آرم اسلام است باید تبلیغ شود. نماز خواندن در توقفگاه ها و استراحتگاه ها و نمازخانه ها و مساجد بین راهی باید جدی گرفته شود.  امام حسین(ع) می توانست نماز ظهر عاشورا را در خیمه بخواند اما علنی و زیر تیربار دشمن نماز جماعت برگزار کرد. همانطور که عزاداری امام حسین (ع) باید علنی باشد که ریا نیست نماز خواندن هم باید علنی باشد. تظاهر به نماز خیلی مهم است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یاد آورشد: روزی یک لحظه شک کردم که سوزاندن خیمه های نو در روز عاشورا اسراف باشد ولی مرحوم آیت الله محقق داماد پدر این محقق دامادها گفت باید آتش گرفتن خیمه ها در روز عاشورا مجسم بشود این اسراف نیست نماز خواندن هم باید اینطور باشد. یک زمان حضرت موسی (ع) یک گوساله طلا را به دریا انداخت. گاهی وقت ها حتی ریا هم ثواب دارد مثل زن و شوهری که برای هم آرایش می کنند که ریا است نماز خواندن با ریا هم ثواب دارد. زیرا افرادی هستند که خجالتی هستند وقتی ببینند دونفر ایستاده و دارند نماز می خوانند آنها هم جرأت پیدا می کنند نمازشان را بخوانند. باید برای افراد بی انگیزه در امر نماز خواندن انگیزه ایجاد کنیم.بنده توبه می کنم که بعد از ۲۴ سال که از انقلاب می گذرد این دو سه سال اخیر است که به نماز خواندن مسافران اهمیت داده ایم.

وی گفت: آقای مرندی وزیر بهداشت بود بیمارستانی افتتاح شد ایشان برای بازدید و افتتاح به آن بیمارستان چند طبقه رفت وقتی دفتر یادبود را برای امضا برایش آوردند گفت نماز خانه این بیمارستان را ندیدم مهندسین مکانی برای نماز خانه پیش بینی نکرد بودند. گفتند فلان اتاق خالی است نماز خانه اش می کنیم وزیر ناراحت شد و گفت از کار شما و ساختن این بیمارستان هیچ  رضایتی ندارم. مقام معظم رهبری فرمودند اگر همه مسئولین مانند آقای مرندی برخورد کنند ما هیچ مشکلی در امر نماز خواندن پیدا نخواهیم کرد. ساعت پایانی که امام (ره) داشت از دنیا می رفت هی بی هوش می شد و به هوش می آمد وقتی به هوش می آمد می گفت نماز باید بخوانم. امام روی تخت بیمارستان هم به سید احمد آقا می گفت درست سر اذان بیدارش کنند تا بتواند نمازش را سر وقت بخواند حالا ما که چنین امامی داریم باید از ایشان الگو بگیریم.

در این نشست نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، وزرات راه و شهر سازی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان پزشکی، شهرداری تهران، صدا و سیما،  هلال احمر، پلیس راهور ناجا، استانداری تهران  و دستگاه های مختلف به بیان گزارشاتی در خصوص برپایی نماز در سفرهای نوروزی سال ۹۳ پرداختند.