نگاه دینی به سیاست تنها راه برون رفت از وابستگی به شرق و غرب

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در نخستین جلسه از دوره آموزشی سوژه یابی سخن محرم و صفر که در مرکز تخصصی تبلیغ قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) گفت: هر کس به سخن گوینده‌ای گوش فرا دهد، صاحب آن سخن را پرستش […]

mandegari-1حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در نخستین جلسه از دوره آموزشی سوژه یابی سخن محرم و صفر که در مرکز تخصصی تبلیغ قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) گفت: هر کس به سخن گوینده‌ای گوش فرا دهد، صاحب آن سخن را پرستش می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان این‌که هر کس به کلام خدا و اولیای خدا گوش دهد، خدا را پرستش می‌کند،‌ افزود: استفاده از بیانات دیگران برای فهماندن کلام خدا و اولیای او نیز نوعی نقل کلام خدا است.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که هر کس به گوینده کلام شیطانی گوش دهد،‌ ابلیس را پرستش می‌کند، اظهار داشت: اگر روحانیان و مبلغان بر منابر سخن ابلیس را نقل کنند،‌ مردم را وادار به شیطان پرستی کرده و نسبت به آنان مدیون می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: سبک زندگی دینی سه رکن و اساس دارد که شبکه نورانی تبلیغ و سفیران حوزه علمیه بالاترین تأثیر را در این ارکان دارند اما این ارکان تنها وابسته به روحانیان نبوده و رسانه‌ها و خانواده‌ها نیز در آن تأثیر بسزایی دارند.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این‌که دغدغه سازی دینی نخستین رکن ترویج سبک زندگی دینی و نبوی است، تصریح کرد: امروزه دغدغه دینی ما فصلی و مقطعی است و از همین رو تنها تا زمانی که در حرم اهل‌بیت(ع) و یا در حال احرام باشیم، دغدغه دینی داشته و به انجام واجبات و ترک محرمات همت می‌گماریم.

وی اضافه کرد: در حکومت اسلامی همه افراد،‌ گروه‌ها و ادارات باید دغدغه دینی داشته باشند و اگر یک قشر و گروه هم دغدغه دینی نداشته باشد، پازل دینی در جامعه به هم می‌ریزد.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا تأکید کرد: ما باید با تلاش خود،‌ دغدغه دینی را همگانی کرده و آن را در تمام احوال، فصول و مکان‌ها گسترش دهیم.

وی دومین رکن ترویج سبک زندگی اسلامی و علوی را فضاسازی دینی عنوان کرد و گفت: برای دینی شدن سبک زندگی جامعه لازم است که تمامی فضاهای آموزشی، خانوادگی، فرهنگی، تفریحی، اداری، رسانه‌ای، اقتصادی و حتی مذهبی به سمت ایده‌آل رفته و به معنای حقیقی دینی شود.

حجت الاسلام ماندگاری ابراز داشت: برای دینی کردن فضاهای گوناگون جامعه باید با رعایت شروط مذکور در روایات و رساله‌های عملیه، به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و لازمه آن، صیانت و هدایت جمعی و همگانی شدن رعایت این فریضه است.

وی با اشاره به سومین رکن سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: نگاه سازی و باور سازی دینی یکی از اصلی‌ترین ارکان سبک زندگی اسلامی و دینی است چراکه زندگی ما دین مدار بوده و باورهای ما نیز ستون آن است.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که خداباوری، ولایت باوری و قیامت باوری، اصلی‌ترین باورهای دینی ما هستند، تصریح کرد: اگر این باورها نباشد،‌ نماز خواندن‌ها و تقوا پیشه کردن‌های ما نوعی بی عقلی و خراب کردن دنیا به حساب می‌آید.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا اظهار داشت: امروزه تنها در عبادات نگاه دینی داریم، این در حالی است که باید در تمامی معاملات و تعاملات نگاه و باور دینی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در تمام قسمت‌های جامعه به ویژه در سیاست، ادارات و محیط‌های آموزشی، نیاز مبرمی به نگاه دینی داریم، بیان داشت: اگر باور دینی در سیاست ما وجود نداشته باشد، به نگاه شرق و غرب بیش از نگاه خدا نیاز پیدا می‌کنیم.