نگران میزان حضور و این که چه کسی انتخاب می شود نیستم/ انتخابات دو قطبی هیجان کاذب ایجاد می کند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه قم در برنامه شب آفتابی که شنبه شب از شبکه پنجم سیما پخش شد، با بیان این که نگران حضور گسترده مردم و این که چه کسی انتخاب می شود نیستم، اظهار داشت: من نگران رشد سیاسی مردم هستم که الحمدلله این اتفاق دارد صورت می گیرد. به […]

panahianحجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه قم در برنامه شب آفتابی که شنبه شب از شبکه پنجم سیما پخش شد، با بیان این که نگران حضور گسترده مردم و این که چه کسی انتخاب می شود نیستم، اظهار داشت: من نگران رشد سیاسی مردم هستم که الحمدلله این اتفاق دارد صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: اگر مردم رشد سیاسی داشته باشند مسؤولان نمی توانند خدمت نکنند؛ مسؤولان بعدی آبرویشان در گرو این است که به مردم خدمت کنند؛ در هر انتخاباتی نگران ارتقای فرهنگ سیاسی مردم هستم؛ مسلما هر چه پیش می رویم فضای سیاسی جامعه رو به شفافیت می رود که این به دنبال رشد سیاسی جامعه است و جلوی نفوذ و اشتباهات را می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم تفاوت دیدگاه ها و نقدهای خوب را لازمه حیات سیاسی جامعه دانست و گفت: این موجب می شود راهی را که در پیش داریم به خوبی بپیماییم؛ مواضع سیاسی باید شفاف شود اما آنچه که مربوط به حریم خصوصی آدم ها است بر اساس آموزه های دینی باید پنهان بماند.

 اکثر اختلاف نظرها در جامعه ناشی از سوء تفاهم است

حجت الاسلام پناهیان اکثر اختلاف نظرهای موجود در بدنه جامعه را ناشی از سوء تفاهم دانست و گفت: باید اذعان کنیم که ما قدرت تبلیغی قوی نداریم که این سوء تفاهم ها را برطرف کند؛ قدرت تبلیغ ما طلبه ها نیز کم است و حتی متناسب با ظرفیت های کشور خودمان نیست چه رسد به این که بخواهیم در سایر کشور ها تبلیغ کنیم؛ فضای رسانه ای مخدوش است.

وی ابراز داشت: وقتی که موضع گیری اکثر افرادی را که با ما مخالف هستند را می بینیم معلوم می شود اگر از نزدیک با آنها صحبت کنیم به تفاهم می رسیم، حتی اگر دشمن سیاسی و مخالف سیاسی ما باشد.

 اتهام تندوری زدن به بنده بخاطر دفاع محکم از حق است

این مبلغ برجسته حوزه در پاسخ به علت سخت گیری و سهل گیری در مواضع سیاسی خود، گفت: دلیل این که عده ای مرا به تندروی محکوم می کنند این است که از حق محکم دفاع می کنم؛ پای حقی که درک کرده ام سخت گیرانه ایستاده ام؛ در جایی که احساس می کنم طرف مقابل دچار سوء تفاهم شده است، موضع گیری ام سهل گیرانه به نظر می رسد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به غربت امیرالمؤمنین(ع) در میان افکار عمومی ادامه داد: در برخی مواقع به ایشان اتهام سهل گیری و در مواردی هم اتهام سخت گیری می زدند و می گفتند به درد مدیریت نمی خورد؛ حتی بعضی مواقع مالک اشتر و ابن عباس هم ایشان را متهم کرده و اعتراض می کردند.

 هر کسی نباید در مدیریت کلان فرهنگی وارد شود

حجت الاسلام پناهیان سخت گیری در مدیریت کلان فرهنگی را ضروری خواند و گفت: در سیاست گذاری های فرهنگی هرکسی نباید وارد شود؛ در مدیریت کلان فرهنگی هنوز به یک دانش قوی نرسیده ایم، بسیاری از مسؤولان ما از سطح دانش لازم برخوردار نیستند.

وی اظهار کرد: هرکس در پست های فرهنگی مسؤولیت دارد دلیل نیم شود با مبانی اسلامی فرهنگ آشنا باشد و هرکس این مبانی را در اختیار دارد دلیل نمی شود قدرت استنباط صحیح از آنها را داشته باشد و بتواند به کارگیری درستی داشته باشد؛ همان گونه برای طراحی نظام اقتصادی نمی گذاریم کسانی که تخصص لازم را ندارند وارد شوند در فرهنگ هم باید چنین نگاهی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم در توضیح بیشتر این مطلب گفت: مثلا ما از احکام اسلامی در می آوریم که حجاب خوب است و می خواهیم در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم اما در این زمینه مخاطب شناسی نکرده ایم؛ آیات قرآن درباره حجاب انگیزه های متعددی را برای مخاطبان مختلف مطرح می کند، یک بار می ترساند، یک بار هم به آنها قدرت می دهد و می گوید مردها توانایی ندارند پس شما که می توانید این کار را انجام دهید.

دوقطبی شدن فضای سیاسی حق انتخاب را بسیار محدود می کند

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر این که با دو قطبی شدن انتخابات مخالف است، ابراز داشت: الان انتخابات دو قطبی نیست به همین دلیل می توانند حق انتخاب بیشتری داشته باشند؛ در این شرایط ابهاماتی بوجود می آید که سازنده است زیرا تا ابهام نباشد مسأله ایجاد نمی شود، ابهام همیشه موجب اندیشه می شود.

وی اضافه کرد: اگر انتخابات ما دو قطبی بود یک مناظره کافی بود اما الان عطش مردم جامعه مناظره های متعدد را می طلبد تا بیشتر بتوانند کاندیداها را بشناسند؛ تنوع و تعدد کاندیدهای طیف های مختلف موجب شده انتخابات دو قطبی نباشد و مدل جدیدی را شاهد باشیم؛ شبیه انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، برخی از اتاق فکرهای کشورهای بیگانه گفتند اینها چه کردند که بدون این که انتخابات شان دوقطبی باشد حضور گسترده ای را بوجود آوردند.

حضور مردم در انتخابات های دو قطبی کم رنگ تر است

خطیب حوزه علمیه قم یکی از آثار دو قطبی شدن انتخابات را حضور کم رنگ مردم دانست و گفت: در ۲ خرداد ۷۶ فضای انتخابات دو قطبی شد و بعد از آن طی ۸ سال تعداد شرکت کنندگان کمتر شد؛ در انتخابات های بعدی شورای شهر و مجلس هم همین طور بود.

حجت الاسلام پناهیان در تشریح دو قطبی شدن فضای سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: یک قطب ادای اپوزسیون را در می آورد و سعی داشتند به وسیله مخالفت کردن با ارزشها و با مواضع ضد نظام، توجه عده ای را جلب کنند، خیلی ها که با آنها مخالف بودند نمی توانستند پشت سرآنها بروند و به ناچار به سمت دیگر می رفتند و این امکان انتخاب را می گرفت؛ در این حالت فضا شلوغ تر می شود نه پر شور تر.

وی تصریح کرد: زمانی گروهی تحت عنوان جریان اصلاحات آمدند و کشور را دو قطبی کردند، هرکس رأی آنها را قبول نداشت مجبور بود برود طرف مقابل آنها بروند؛ اصول گرایان مجبور بودند در این شرایط کسی را که خیلی قبول نداشتند در جمع خود بپذیرند؛ اتفاق نظر روی یک کاندیدای خاص در سال ۸۸ به خاطر این فضای دو قطبی بود.

انتخابات دو قطبی هیجان کاذب ایجاد می کند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انتخابات دو قطبی هیجان کاذب می آورد و موجب شلوغ شدن فضای سیاسی می شود، گفت: این باعث می شود عده ای سر لج بازی بیایند رأی دهند و این پایدار نخواهد بود؛ شور و هیجانی که امسال بدون شلوغ کاری بوجود آمده است قیمتش بسیار بالاتر است زیرا این بار هیچ کس از سرلج بازی نمی آید بلکه با آگاهی انتخاب می کنند.

حجت الاسلام پناهیان نمره اخلاق انتخاباتی این دوره را نسبت به قبل ۲۰ اعلام کرد و بیان داشت: اما در مقایسه با وضعیت مطلوب نمره ایشان کمتر از ۱۲ بود زیرا کاندیداها باید انصاف را رعایت کنند و خوبی های هم دیگر را نیز ذکر کنند شاید برخی می ترسند خوبی های طرف مقابل را بگویند.

وی گفت: این فن غلطی است که در مناظره تنها بدی های طرف مقابل را بیان کنیم، این موجب ناکامی در موفقیت ها خواهد شد؛ ابتدا باید نکات مثبت را گفت و کم کم به نکات منفی تأکید و آنها را رد کرد این گونه بهتر می توان به نتیجه رسید.

  چرا کاندیدای انتخابات نشدم؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کاندیدای ریاست جمهوری نشده است؟ اظهار داشت: بنده پستی که دارم خیلی خوب است در مسائل مختلف می اندیشم و مردم را در جریان افکار خود قرار می دهم؛ هرکس که مشهور شد که نباید پُست بگیرد این کار آمریکایی ها است که با تبلیغات یک نفر را مشهور می کنند و روی کار می آورند، این عوام فریبی است.

تقوا برآیند اجرای همه احکام الهی است و گاهی عدالت گرایی را تعدیل می کند

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر این که گاهی تقوا عدالت گرایی را تعدیل می کند، گفت: برخی مواقع تقوا به شما می گوید بنا به مصلحت نباید این کار را انجام دهی در تاریخ انقلاب نیز چنین نمونه هایی در سیره امام مشاهده می کنیم؛ ایشان طبق فرمایش خود با بنی صدر موافق نبودند اما تقوای سیاسی موجب شد به رأی مردم احترام بگذارد تا مردم به رشد کافی برسند و این مطلب را خود درک کنند.

وی افزود: در زمان پیامبر(ص) نیز عده ای می خواستند ایشان را ترور کنند، وقتی که این امر محرز شد یکی از صحابی به رسول خدا(ص) پیشنهاد داد آنها را به سزای عمل خود برسانند و حداقل این که رسوایشان کنند اما تقوای سیاسی حضرت اجازه نمی دهد این کار را انجام دهد زیرا مردم ظرفیت این همه عدالت را نداشتند، بعد ها همان افراد درد سرهای فراوانی را بوجود آوردند.

استاد حوزه علمیه قم تقوا را برآیند و جمع بندی اجرای همه احکام خدا دانست و گفت: قرآن می فرماید«اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» یعنی عدالت راهی برای رسیدن به تقوا است؛ تقوا مهم تر بوده و عدالت یکی از زیر مجموعه های تقوا است.