هبوط آدم و حوا، شروع حیات اجتماعی بشر بود/ تاریخ شیعه بر ولایت معصومین استوار است

سومین جلسه درس گفتار «تاریخ فلسفه شیعه» با سخنرانی آیت‌الله سید مهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم عصر امروز (شنبه ۹ شهریور) در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در ابتدای این درس‌گفتار آیت‌الله میرباقری با اشاره به هبوط آدم و هوا بر زمین گفت: شیطان آدم و […]

mirbagheri-3سومین جلسه درس گفتار «تاریخ فلسفه شیعه» با سخنرانی آیت‌الله سید مهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم عصر امروز (شنبه ۹ شهریور) در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در ابتدای این درس‌گفتار آیت‌الله میرباقری با اشاره به هبوط آدم و هوا بر زمین گفت: شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد و آنها را از محیط جنت بیرون راند که در سوره «طه» به خوردن از درخت ممنوعه اشاره شده و پس از آن از دست رفتن جاودانگی انسان.

وی در ادامه افزود: این هبوط شروع حیات اجتماعی آدم و حوا بود که شیطان نیز با آنها بر زمین آمد به نظر می‌آمد که آدم می‌ترسید تا نسل آینده‌اش در مواجه با شیطان چطور رفتار کند که اگر پیروی او را بکند به شقاوت می‌رسد اما اگر هدایت‌گری پیشه کند به سعادت دست می‌یابد.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به اینکه مقصود از هدی که همراه آدم به زبان آمد، وجود مقدس حضرت امیرالمومنین (ع) است، گفت: منظور از هدایت کسی جز حضرت علی (ع) نیست که در قرآن و روایات بدان اشاره شده است بنابراین معصومین مسیر حق را می‌روند.

وی با اشاره به اینکه جریان ولایت مبتنی بر چند بخش است ، گفت: این جریان مبتنی می‌شود بر جبهه معصومین (ع) که در برابرشان جبهه دشمن یا ضلال است. اصالت وجود یک اصلی است که در تمام مفاهیم دستگاه ملاصدرا جاری است در قرآن نیز همه محورها بر ولایت معصومین عنوان شده که فلسفه تاریخ شیعه نیز بدان استوار است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر اینکه تاریخ اجتماعی بشر از گذشته آغاز شده تا آینده نیز ادامه دارد، گفت: این داستان از حضرت آدم(ع) و زندگیشان و هبوط به زمین شروع و سپس سعادت، شقاومت و هدایت در زمین جریان زندگی ما را تشکیل داده و تا آخرت نیز جریان ضلالت ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه معارف مهمی در سوره‌‌هایی چون «شمس» نهفته است،‌ گفت: در صدر این سوره آیات مهمی وجود دارد که مثال‌هایی در آنها نهفته است و این مثال‌ها برای مردم زده شده است.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به قاعده کلی که در قرآن نهفته و روایتش نیز در سخنان امام صادق(ع) وجود دارد،‌ گفت: خداوند می‌گوید که این مثال‌ها را برای مردم می‌زنیم و یک روایتی ذیل سوره شمس نهفته است که بسیار مهم و از گزاره‌های کلیدی قرآن است در کتاب کافی نیز از امام صادق نقل شده که پیامبر (ص) را چون خورشیدی که همه عوامل خلقت با آن روشن می‌شود، معرفی کرده و ماه، امیرالمومنین (ع) و لیل ائمه جور هستند.