همراهی علم و دین به فتوای تحریم سلاح‌های اتمی انجامیده است

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه روم پرداخت و گفت: چندین آیه درباره توحید در این سوره آمد، گاه زمین و اهل زمین،‌ آسمان و اهل آسمان را یک‌جا ذکر می‌کند و گاه به صورت جداگانه به آن اشاره می‌کند، بعد به موضوع معاد می‌پردازد و بیان […]

slider-javadi-2حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه روم پرداخت و گفت: چندین آیه درباره توحید در این سوره آمد، گاه زمین و اهل زمین،‌ آسمان و اهل آسمان را یک‌جا ذکر می‌کند و گاه به صورت جداگانه به آن اشاره می‌کند، بعد به موضوع معاد می‌پردازد و بیان می‌دارد که این نظام هدف‌دار است و میان صالح و طالح در عالم آخرت تفاوت وجود دارد، یک روز بساط این نظام آفرینش برچیده می‌شود، اعمال انسان از میان نمی‌رود و حساب و کتابی وجود دارد.
پایین‌ درجه تفسیر بیان مساله جبر و تفویض است
وی با اشاره به آیه «وَمِنْ آیَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذَا دَعَاکُمْ دَعْوَهً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ»، افزود: در سوره مبارکه فصلت فرمود که «ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ» این تمثیل نیست، این‌ها اهل شهادت و اهل درک هستند، این زمین می‌فهمد چه گروهی روی آن معصیت یا عبادت کرده است، مسجد می‌فهمد کدام همسایه آمده است و کدام همسایه نیامده است، دلیلی نداریم که بگوییم این با رغبت یا با کراهت آمدن تمثیل است، «وَلَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ» آن‌چه که در آسمان‌ها و زمین هستند خاشع و قانت در برابر حق هستند، پس با توجه به این دو آیه کل نظام هستی خاشع و طاعت‌پذیر در برابر حق هستند و سپس در روز قیامت خداوند انسان را با یک دعوت از زمین بخواند تا از گورها بیرون بیایند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: به ما گفتند حرف انبیا را گوش دهید تا راه زیستن را به شما نشان دهند، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، در اثر علم بی‌دین در مدت کوتاهی جنگ جهانی اول و دوم را به همراه دارد، اگر دین باشد و علم نباشد موضوع گالیله‌سوزی به وجود می‌آید، این‌که دین گفته مبادا به سراغ سلاح‌های کشتار جمعی و اتمی بروید، این‌که مراجع ما این موضوع را تحریم کردند به این دلیل است، ما به دنبال استفاده سالم از انرژی هسته‌ای هستیم، این‌ها از بس آدم کشتند خسته شدند و به فکر صادر کردن دموکراسی افتادند، البته مردان بزرگ در هر جایی و در هر زمان و زمینی بوده و هستند، اگر کسی به حرف انبیا گوش دهد، این جنگ‌ها به وجود نمی‌آید که نمونه آن همین کشتار در خاورمیانه، میانمار، بنگلادش،‌ سوریه، ‌افغانستان و پاکستان است، همچنین ۸ سال برای ما مشکل آفریدند، خدای سبحان عالم را برای این جنگ‌ها خلق نکرده بلکه روزی فرامی‌رسد که عدل در جهان حاکم می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: پایین‌ترین درجه تفسیر مسأله جبر و تفویض است که مرحوم آخوند آن را انجام داد، این‌هایی که ما داریم ترجمه قرآن است، در قرآن لوح و قلم و مدبرات امر داریم، آن‌ها گردانندگان هستند و اصول اساسی تفسیر است تا به پایین‌ترین مرحله آن که جبر و تفویض است می‌رسد، بعد از این مرحله دیگر هر چه بیان شود ترجمه قرآن است، اولیای الهی آیات الهی را به طور شهودی می‌یافتند، اما برای ما که اهل درس و بحث هستیم آیات فهمیدنی و تحقیقی است.
انسان معنوی می‌تواند بر آسمان‌ها و زمین فخر ‌فروشد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه « وَهُوَ الَّذِی یَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» اظهار داشت: همه در نظام تکوین در برابر خداوند خاضع محض هستند، خداوند به زکریا می‌فرماید ما تو را پیش از این آفریدیم در حالی که چیزی نبودی، خداوند از لاشیء انسان را ابداع کرد،‌ بعد از این گفت «هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا» بعد از این مرحله بالاتر رفت و مراحلی مانند علقه و مضعه را بیان کرد، بعد از مرگ نیز همه چیز وجود دارد، روح که اساس انسان است از میان نمی‌رود، ذرات بدن نیز در عالم وجود دارد و خداوند آن را جمع‌آوری می‌کند، این بازگرداندن که آسان‌تر است «وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ» این ضمیر هو به اعاده بازمی‌گردد.
وی با اشاره به این‌که قدرت خداوند نامتناهی است و این‌که کاری بر او آسان باشد و کار دیگر برای او آسان‌تر فرض ندارد، ابراز داشت:‌ خداوند اگر بخواهد قیامت بکند باید کل عالم را به هم بزند و دوباره آن را بسازد «ذَٰلِکَ حَشْرٌ عَلَیْنَا یَسِیرٌ» این کار سختی است که سنگین‌تر از آن فرض ندارد، اما کار آسانی هم وجود دارد که خداوند سایه را جمع می‌کند، «ثُمَّ قَبَضْنَاهُ إِلَیْنَا قَبْضًا یَسِیرًا» فرمود جمع این سایه برای ما آسان است، به هم زدن کل این نظام هستی برای خداوند آسان است، جمع کردن سایه خورشید نیز آسان است، پس به دلیل قدرت نامتناهی خداوند فرض ندارد که کاری آسان باشد و کاری آسان‌تر، برخی گفتند اهون به معنای هین است، یعنی اهون خالی از معنای افضلیت است، اما قرینه‌ای به غیر از راه عقلی وجود ندارد،  «وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ» را در ادامه آورد، یعنی این‌که اگر مثل یا وصفی ما ذکر کردیم برای فهمیدن شما این مطلب را آوردیم، زیرا برترین وصف‌ها در آسمان‌ها و زمین ویژه اوست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر انسان با زرق و برق مادی فخر فروشی کند، فرمود این زمین بزرگ‌تر است و آسمانی که بر سر شما سایه انداخت از شما بزرگ‌تر است « لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ» به چه می‌خواهید بنازید، «إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا» اما اگر به قدرت معنوی باشد این فخر و ناز درست زیرا آسمان بار امانت نتوانست کشید، «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَهَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ».