همگامی با امام جامعه شرط رهایی از آفت‌های سیاسی و اجتماعی است

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) که در حسینیه حضرت آیت الله حق شناس(ره) تهران برگزار شد، به آسیب‌هایی که جسم و جان افراد را در معرض تهدید قرار می‌دهد، اشاره کرد و گفت: آفت‌های تهدید کننده از دو چیز حاصل می شود؛ یا ضعفی در افراد وجود دارد […]

panahian-8حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) که در حسینیه حضرت آیت الله حق شناس(ره) تهران برگزار شد، به آسیب‌هایی که جسم و جان افراد را در معرض تهدید قرار می‌دهد، اشاره کرد و گفت: آفت‌های تهدید کننده از دو چیز حاصل می شود؛ یا ضعفی در افراد وجود دارد که زمینه آسیب را در درون آنها فراهم می کند و یا این که بدون هیچ ضعفی دچار آفت و آسیب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: اگر عملی واقعا خالصانه و با ایمان کامل به خدا شروع شود بسیار بعید است که آفت و آسیب به آن را پیدا کند اما اگر آفتی به جان و ایمان کسی رسوخ کرد معلوم است که از ابتدا خالص نبوده است، در مباحث دینی و سیاسی نیز داشتن ایمان راستین و همگام بودن با امام و ولی، شرط رهایی و نجات از آسیب ها و آفات در زندگی است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) خطاب به افرادی که به خداوند توکل ندارند، اظهار داشت: کسی که به جای توکل واقعی به خداوند، به بندگان او چشم امید دارد، در حقیقت دچار ضعف ایمان است و گرفتار آفت و بلا خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از آثار ضعف ایمان را نفاق و دورویی دانست و در ادامه مسأله توسل به ائمه معصومین را در کنار ایمان واقعی به خداوند، موجب اطمینان خاطر و یقین بیشتر در درون انسان توصیف کرد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) افزود: حضرت فاطمه(س) در این خطبه خطاب به اهل مدینه می‌فرمایند که اگر زمام امور به دست امام علی(ع) داده می شد، جامعه این چنین در منجلاب تباهی و بلا گرفتار نمی شد.

وی اضافه کرد: وقتی حکومت به دستان با کفایت امام زمان(عج) می افتد، این حکومت دیگر خراب نمی شود و آفت و آسیب به آن نمی رسد چون حضرت از افراد لایق و شایسته در امور حکومت استفاده می کند.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکلات در کشور ما را ضعف هایی دانست که در برخی از مدیران ناکارآمد و ناخالص وجود دارد و افزود: اگر در ۳۵ سال گذشته در بخش‌هایی دچار عقب‌ماندگی و ضعف هستیم به دلیل ناکارآمدی و ضعف ایمان برخی از مدیران است که شایستگی لازم را در آن بخش نداشته‌اند، بسیاری از افراد زمانی که در بزنگاه آزمایش و امتحان قرار می گیرند به دلیل نداشتن ایمان قلبی دچار انحراف می شوند.

وی ادامه داد: در بزنگاه هایی مانند کسب رزق و روزی، استجابت دعا و توکل بر خدا، که ایمان انسان مورد امتحان قرار می گیرد و عیار ایمان انسان نشان داده می شود، باید به شدت مراقب بود تا دچار وسوسه های شیطان و انحراف نشویم.

این سخنران دینی با بیان این که امیرمؤمنان(ع) اعتقاد و باور عمیقی به پیامبر(ص) داشتند، گفت: حضرت علی(ع)، تمام دین اسلام را بر صداقت و راستگویی پیامبر(ص) استوار می دانستند؛ بنابراین دروغ بستن به پیامبر و ائمه معصومین(ع) حرام است و حکم فاعل آن نیز مرتد خواهد بود.

وی با اشاره به داستان جنگ جمل گفت: پس از جنگ جمل وقتی سر بریده زبیر را نزد امیرمؤمنان(ع) آوردند، حضرت با تأسف نگاهی به آن انداختند و فرمودند حسادت و کینه عمیقی که زبیر از سالیان گذشته نسبت به من داشت، آفتی شد تا ایمانش این چنین از دست برود و به این روز گرفتار آید.

این استاد حوزه و دانشگاه از حب جاه و مقام در انحراف زبیر به عنوان عامل فرعی در مقایسه با کینه و حسادت او نسبت به حضرت علی(ع) یاد کرد.

با بیان این که آفت های دینی افراد به یقین نشانه وجود زمینه انحراف از گذشته آنان است، به فتنه سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: در فتنه ۸۸، بسیاری از افرادی که به ظاهر اهل دین و مدعی انقلاب بودند، به دلیل عمیق نبودن ایمان آنان و داشتن زمینه های نامساعد از گذشته، دچار فتنه شده و به انحراف کشیده شدند.

وی با بیان این که نباید به خود مطمئن باشیم که آفت و انحراف در قلب ما، امکان نفوذ دارد، تأکید کرد: به همان اندازه که از ناخالصی‌ها و ضعف‌های ایمان‌مان نگران هستیم، باید در تقویت اعتقاد و دین‌مان بکوشیم.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به این که هر کسی به آفت و بلا در ایمان دچار نمی شود، گفت: اگر انسان درست شروع کند و در زندگی خود تقوای الهی و اعتقاد عمیق به خداوند داشته باشد می تواند از فتنه‌ها و آفت‌های زمانه به سلامت گذر کند که این مسیر با استغفار، توسل، داشتن دل صاف و بی‌آلایش با اهل‌بیت (ع)، عاقبت به خیری انسان تضمین خواهد شد.