همگانی شدن یک گناه دلیل بر پاک شدن آن از فهرست گناهان نیست

 حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا امشب در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با بیان این که عید قربان عید تقرب بنده به سوی خداوند متعال است، گفت: کسی که مدالی به دست نیاورده و در آخر جدول جا داشته باشد عید نمی‌‌گیرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی […]

mandegari-1 حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا امشب در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با بیان این که عید قربان عید تقرب بنده به سوی خداوند متعال است، گفت: کسی که مدالی به دست نیاورده و در آخر جدول جا داشته باشد عید نمی‌‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: فردی که به مدال و مقامی دست پیدا کرده باشد شادی کرده و عید می‌گیرد، بالاترین مدال هستی نیز قرب به ذات اقدس الهی است، مدال طلایی قرب الهی را خداوند متعال به هر فردی نمی‌دهد و دلیل این که حاجیان مدال قرب الهی را می‌گیرند به سبب آن است که مسیر حج قرب آور است.

نخستین عامل رسیدن به قرب الهی توبه است

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیات سوره فرقان، به بررسی عوامل و دلایل رسیدن به قرب الهی پرداخت و اظهار داشت: توبه نخستین قدم و عامل رسیدن فرد به قرب الهی است، قرآن می‌فرماید «اگر کسی می‌خواهد از عذاب الهی دور شده و به خداوند متعال نزدیک شود باید توبه کند».

وی افزود:‌ هر میزان به خداوند متعال نزدیک شویم از جهنم دور می‌شویم، توبه به نوعی دور برگردان جاده دنیا است، برخی‌ها به سوی جهنم در حال حرکت هستند و خداوند متعال توبه را قرار داده تا این افراد در صورت پشیمان شدن راه برگشت به سوی او را داشته باشند، توبه فرد را پاک می‌کند و اگر فردی به سبب توبه نکردن در این دنیا پاک نشود خدا در قیامت او را با آتش پاک می‌کند.

شیطان افزون بر وسوسه کردن فرد را ناامید نیز می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شیطان افزون بر دعوت افراد به گناه، آن‌ها را از توبه کردن نیز مأیوس و غافل می‌کند، خاطرنشان کرد: روحانیان نباید افراد را از رحمت الهی ناامید کنند،‌ البته نباید رحمت و بخشش خداوند متعال مجوز گناه برای افراد شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری تقویت ایمان به خدا و روز قیامت را دومین عامل تقرب بنده به سوی خدا دانست و عنوان ساخت: کم شدن یاد خدا علت اصلی افزایش گناه در جامعه است، اگر افراد ایمان داشته باشند که خداوند به مال آن‌ها برکت می‌دهد دیگر در زندگی، کسب و کار خود گرفتار گناهانی همانند دروغ، کلک و رشوه نمی‌شوند.

شوهر را خداوند نصیب دختران می‌کند

وی تصریح کرد: حتی اگر دختران بدانند که شوهر را خدا نصیب آن‌ها می‌کند دیگر با آرایش به خیابان‌ها نمی‌آیند؛ یکی از عوامل تقویت ایمان به قیامت انس با قرآن به ویژه سوره مبارکه واقعه است، قیامت دروغ نبوده و حتماً رخ می‌دهد و مسلماً در آن‌جا مو را از ماست می‌کشند.

این استاد حوزه و دانشگاه عمل صالح را از دیگر عوامل قرب الهی خواند و گفت: عمل صالح انجام واجب، ترک محرمات و خدمت به مخلوقات است، عمل صالح یعنی عمل ولایی و کسی که عمل صالح انجام دهد به دنبال اهل‌بیت(ع) در حال حرکت است.

وی یادآور شد: البته منظور از خدمت به مخلوقات تنها مؤمنان نیستند بلکه همه موجودات حتی حیوانات و گیاهان را نیز شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری در ادامه سخنان خود به بررسی عوامل افزایش گناهان در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز گناهان جامعه همگانی شده و افراد افزون بر کوچک شمردن آن‌ها به یک دیگر تذکر نداده و یک دیگر را امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند.

همگانی شدن یک گناه عامل خروج آن از لیست گناهان نمی‌شود

وی تأکید: برخی از افراد تصور می‌کنند اگر گناهی همگانی شود از لیست گناهان خارج می‌شود، در حالی که گناه همانند آتشی است که تر و خشک را با هم می‌سوزاند،‌ متأسفانه امروزه در جامعه ما گناهانی همانند بی‌حیایی،‌ بی‌غیرتی، گوش دادن به موسیقی، پارتی بازی، چشم چرانی و خوردن لقمه حرام بیشتر شده است.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به روایت امام صادق(ع) «بزرگ‌ترین گناه گناهی است که صاحبش آن را کوچک بشمارد»، اظهار داشت: ضعف ایمان سبب دوری فرد از خداوند متعال و کم توجهی به قیامت می‌شود.

وی در پایان گفت: ترک عمل صالح نیز سبب دوری فرد از خداوند متعال می‌شود، اگر فرد در انجام واجبات، ترک محرمات و خدمت به مخلوقات سست شود باید بداند که به گناه گرفتار شده و از خدا دور می‌شود.