والدین به اندازه توجه به درس به دین‌ فرزندشان هم اهمیت دهند

حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، گفت: انسان باید عالم به احکام دین باشد تا عاقبت به خیر شود و صفات رذیله را از خود دور کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند بگوید من […]

mazaheriحضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، گفت: انسان باید عالم به احکام دین باشد تا عاقبت به خیر شود و صفات رذیله را از خود دور کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند بگوید من صفت رذیله ندارم مگر این‌که کار کرده باشد، بنابراین باید حتما دین را یاد بگیرد و یاد گرفتن دین از واجب‌ترین واجب‌ها است و همچنین باید بدانیم که دبستان و دبیرستان‌ها این احکام دین را به ما یاد نمی‌دهند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که شیاطینی پیدا شده‌اند که در تشیع نیز ایجاد شبهه می‌کنند، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود این شبهات ضرورت یاد گرفتن دین دو برابر می‌شود، متأسفانه دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها علم دین را به ما یاد نمی‌دهند.

وی بیان کرد: باید در برابر دشمن در همه زمینه‌ها پیشرفت کنیم، «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ»، باید از فرصت‌های خود به خوبی استفاده کنیم و در روز قیامت از نحوه استفاده عمر ما سؤال می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: باید حداقل روزی دو ساعت صرف علم دین بکنیم تا هم به اخلاق، احکام و اعتقادات اسلام آشنایی پیدا کنیم تا شیاطین نتوانند نسبت به دین و تشیع ما خدشه‌ای وارد کنند، زیرا خدشه وارد کردن از طریق جهل صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: مثلا شیطان انسی درباره حجاب فرد خدشه‌ وارد می‌کند زیرا فرد جهل دارد، شیطان روی مؤمن و روی کسی که پناهش خداوند است هیچ کاری ندارد، سلطنت شیطان در جایی است که شیطان را به دوستی می‌گیرند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این نکته که انسان اگر به طور جدی متقی و مخلص باشد شیطان انسی و جنی در او اثر نمی‌کند، اظهار کرد: ما اگر دو سه ساعت در شبانه‌روز کار کنیم، دیگر شیطان انسی و جنی هیچ نمی‌تواند بر روی ما کاربرد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی در دانشگاه‌ها از جهل و از سکوت و از بی‌عرضگی ما استفاده می‌کنند و ایجاد شبهه می‌کنند، شیطان انسی و شیطان جنی از جهل ما استفاده می‌کنند این جهل گاهی تقصیری است، یعنی خود ما در جهل داشتن مقصر بودیم.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: پدران و مادران نیز برای علم دین باید توجه بگذارند، والدین توجه کنند اگر چه درس بچه‌ها مهم است و باید به آن توجه کرد، این راجع به دنیای فرزندان است، اما درباره دین‌داری فرزندان باید توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان این‌که اگر فرزندی در درسش کوتاهی کرد یا ضعیف شد والدین برای او استاد خصوصی می‌گیرند و به درس او توجه می‌کنند به نمونه‌ای دیگر از توجه کردن والدین به درس اشاره کرد و گفت: برخی برای قبول شدن فرزند در دانشگاه نذر و نیاز می‌کنند و پس از قبول شدن فرزند در دانشگاه اظهار خوشحالی می‌کند اما در امر دین این طور نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: اما این یک نوع جهل مقصر است که انسان دارد و باید حواس خود را جمع کند که احکام دین را یاد بگیرد و ما گیر هستیم، خیلی کم پیدا می‌شود که فردی هم خود و هم زن و بچه‌اش عالم به احکام دین باشند.

وی در بیان انواع جهل ادامه داد: یک جهل هم جهل قاصر است، یعنی فرد از هیچ چیزی خبر ندارد و بدترین نوع این جهل این است که فرد راهی را خطا برود و تصور کند که این راه را درست می‌رود، بعضی تهمت زدن و دروغ گفتن را حلال می‌دانند.