ولایت فقیه از غدیر نشأت می گیرد

چنانچه دین اسلام با ابلاغ ولایت امیرالمومنین به کمال رسید حکومت دینی در عصر غیبت نیز بدون ولایت فقیه کامل نخواهد بود. آیت الله محمد مومن در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با اشاره به مسأله ولایت امری در عصر […]

kosar-moemenچنانچه دین اسلام با ابلاغ ولایت امیرالمومنین به کمال رسید حکومت دینی در عصر غیبت نیز بدون ولایت فقیه کامل نخواهد بود.

آیت الله محمد مومن در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با اشاره به مسأله ولایت امری در عصر غیبت گفت: مسئله ولایت امر امت، به طور کلی چه در زمان حضور پیامبر بزرگوار(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) و چه در زمان غیبت امر بسیار ارزشمند و مورد  توجهی در اسلام است.

عضو فقهای شورای نگهبان در این همایش که به همت مؤسسه ولاء منتظر برگزار شد با اشاره به نحوه تعیین ولایت امری مولای متقیان علی(ع)، اظهار داشت: نسبت به ولایت امر امیر المومنین که سرپرستی امت و نظام جامعه اسلامی به ایشان موکول شد در روز عید غدیر در سال دهم هجری، بعد از آن که پیامبر خدا از حجه الوداع برگشتند روز غدیر ۱۸ رجب، حضرت امیر(ع) را از جانب خداوند به عنوان ولی امر مسلمین معرفی کردند.

وی ادامه داد: خداوند متعال به رسول گرامی اسلام، می‌فرمایند؛ ای فرستاده ما، آنچه را که از طرف ما به تو نازل شده است به مردم برسان؛ اگر این وظیفه را انجام ندهی رسالت الهی را انجام نداده‌ای.

عضو خبرگان رهبری افزود: این آیه اهمیت آنچه را که پیامبر در روز غدیر مامور به ابلاع آن بود می‌رساند؛ این مطلبی از ناحیه خداوند و دستوری برای رسول اکرم(ص) است؛ چه بسا در ذهن اشخاص بیاید اینکه پیامبر بعد از خود در صدد تعیین وصی بود؛ مانند معمول مردم است که بعد از خود وصی تعیین می‌کنند؛ اختیار امور بعد از خود را به وصی می سپارند ولی پیامبر اکرم در صدد تفویض اختیار از جانب خداوند متعال به امیر المومنین(ع) بود؛ یعنی نبی مکرم اسلام تبلیغ و رسالتی را که خداوند متعال خواسته است، به مردم اعلان کرده‌اند.

آیت الله مومن ادامه داد: مسئله اعلام ولایت امیر(ع) در روز غدیر منحصر در روایات شیعی نیست، بلکه شیعه و سنی همه  اتفاق کلمه دارند که امر ولایت در روز غدیر به مردم اعلام شد؛ و طبعا اگر به آیه شریفه نیز مراجعه نماییم این مطلب از آن استخراج می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال به نبی مکرم اسلام(ص) گفتند که علی(ع) و ائمه معصوم(علیهم اسلام)  ولی امر مسلمین هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به آیه سوم سوره مائده اظهار داشت: دین اسلام با ابلاغ ولایت امیرالمومنین در روز غدیر و انتخاب مولی متقیان به عنوان وصی و ولی مسلمین کامل شد؛ در فرمایشی که از حضرت رسول(ص) نقل شده، آمده است؛ پیامبر در ابتدا از مردم درباره ولایت خویش نسبت به مردم سوال نمودند؛  این فراز از آیه اشاره به سمت ولایتی که قرآن شریف برای پیامبر گرامی اسلام قرار داده است می باشد.

وی با اشاره به اوایل سوره احزاب تاکید کرد: نبی مکرم اسلام از همه مردم نسبت به خودشان اختیارمندتر است؛ این همان معنای ولایت داری است که اختیار اشخاص از جانب خداوند متعال به پیامبر سپرده شده است.

عضو خبرگان رهبری اذعان داشت: بعد از اعتراف مردم نسبت به ولایتمداری نبی مکرم اسلام، نبی مکرم اسلام(ص) نیز با دست خویش دست حضرت امیر(ع) را به حدی بلند نمودند که زیر شانه‌های حضرت نمایان گشت؛ در ادامه رسول مکرم اسلام(ص) حدیث تاریخی «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را ذکر فرمودند.

وی تصریح کرد: این همان ولایت امری است که به امر خداوند متعال، رسول گرامی اسلام(ص) در روز غدیر بین همه مسلمانانی که از سراسر جهان اسلام آمده بودند بیان فرمودند؛ این ولایت همان رهبری نظام است که خود پیامبر نیز از آن برخوردار بودند.

آیت الله مومن با اشاره به آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» خاطرنشان کرد: دین اسلام بدون ولایت امر کامل نیست، خصوصیتی که در روز غدیر برای دین تحقق پیدا کرد، همان دستور خداوند متعال برای ابلاغ آن چیزی که برای رسول مکرم اسلام(ص) نازل شده بود.

وی ادامه داد: مسئله رهبری نظام و ولایت امر در اسلام اعمال دین را تکمیل می‌کند و اگر ولایت امر نباشد دین ناقص است.

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این که اسلام نعمتی از ناحیه خداوند متعال است،  تصریح کرد: کامل شدن، تام بودن و بی‌کمبود بودن اسلام به این است که ولایت امر داشته باشد تا نعمت اسلام تام باشد.

وی بیان این که  آیه سوم سوره مائده نشان از اهمیت ولایت امر بر مومنین است، ادامه داد: در زمان غیبت نیز به خاطر دستور خداوند متعال معصوم دوازدهم می بایست ولایت را بر عهده بگیرند ولی این امر به خاطر گرفتاری‌هایی که مردم پیش آوردند ایشان این کار را نکرده اند و به خواست خداوند در غیبت هستند.

آیت الله مومن با اشاره به علت غیبت امام عصر(عج) افزود: در روایات داریم که از امام صادق(ع) در رابطه با علت غیبت ولی عصر(عج) سوال می‌شود؛ بر اساس برخی از روایات حضرت به نقشه دشمن برای قتل ایشان اشاره می‌کنند. حکومت اسلامی غیر از پنج سال زمامداری امیر المومنین علی(ع) در دست دیگران بود است.

وی با تاکید بر این که خداوند متعال در زمان غیبت انسان‌ها را بدون سرپرست رها نمی‌کند، خاطرنشان کرد: مسئله ولایت امر در زمان غیبت نیز مطرح است و در بین شیعیان به برکت فرمایشات علمای شیعه جزء مسلمات است و فقیهی که واجد شرایط بوده  ولایت امر دارد و این ولایت همان ولایت اسلام است که به این صورت تبیین می‌شود.

آیت الله مومن ادامه داد: در زمان غیبت با توجه به ایجاد مشکلات و دست‌اندازی‌های مردم، دست آنان به کسی که شخصا از طرف خداوند متعال معین شده نمی‌رسد.

وی با اشاره به حادثه غدیر اظهار داشت: در آن زمان بزرگترین خیانت و جنایت را به بشریت کردند؛ نگذاشتند حکومت در مسیر دین قرار بگیرد؛ مگر غیر از این بود که ائمه معصومین(علیهم السلام)  می‌خواستند احکام خداوند متعال را اجرا نمایند و سرپرستی امت را آنگونه که خداوند خواست بر عهده بگیرند.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به ممانعت برخی از اصحاب رسول گرامی اسلام(ص) در شکل گیری ولایت امری امیر‌المومنین(ع) خاطرنشان کرد: همه کارهایی که در این مسیر صورت گرفت؛ مانع شد تا ولایت امر الهی که برای این بزرگواران قرار داده شده بود، تحقق پیدا کند.

وی تاکید کرد: خداوند متعال در زمان غیبت مردم را رها و یا مورد غضب قرار نداده است؛ در زمان غیبت نیز خداوند به مردم لطف کرده و در این زمان نیز باید کسانی که دارای خصوصیات ولی امری هستند، ولی امر قرار گیرند.