چگونه پرداخت نکردن صد تومان سبب اختلاس میلیاردی می‌شود؟

حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیات قرآن کریم به بررسی حساب اعمال بندگان در قیامت پرداخت و گفت: در قیامت هیچ ذره‌ای عمل خیر و یا شر از زیر ذره‌بین خداوند متعال بی‌حساب نمی‌گذرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری […]

mandegariحجت‌الاسلام مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیات قرآن کریم به بررسی حساب اعمال بندگان در قیامت پرداخت و گفت: در قیامت هیچ ذره‌ای عمل خیر و یا شر از زیر ذره‌بین خداوند متعال بی‌حساب نمی‌گذرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: حساب قیامت همگانی بوده و تمام موجودات الهی باید در صحرای محشر آماده شده و پاسخ‌گوی اعمال خود باشند، همه از روی جهنم می‌گذرند و هر فردی اعمالش خیر باشد عبور کرده و کسانی که اعمالشان شر و گناه باشد در آن سقوط می‌‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در قیامت افزون‌بر انسان‌های گنه‌کار، انبیا، اولیا، مؤمنان نیز مورد حساب قرار می‌گیرند و افراد اگر اعمال خیر و ثواب انجام داده باشند باید پاسخ‌گو بوده و حساب پس بدهند و اگر اعمال شر و گناه انجام داده باشند باید عقاب و مجازات شوند.

حجت‌الاسلام ماندگاری جدی بودن حسابرسی به اعمال در قیامت را از دیگر ویژگی‌های این روز هولناک خواند و اظهار داشت: برخی از افراد قیامت را شوخی می‌پندارند در حالی که در قیامت هیچ راه فرار و گریزی از پاسخ‌گوی به اعمال نیست، اگر افراد در این دنیا می‌تواند از دست پلیس و یا دیگران فرار کنند در قیامت فرار معنا ندارد.

وی افزود: در قیامت به اعمال به صورت ذره‌ای رسیدگی می‌شود، یعنی اگر فرد ذره‌ای کار خیر و یا شر کرده باشد محاسبه می‌شود، امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «اگر انسان نصف ظرف آب را بیرون بریزد باید جواب‌گو آن باشد»، حتی نقل شده فردی یک هسته خرما را بیرون انداخت امام ششم(ع) به عمل او اعتراض کردند، بیرون ریختن غذاها باقی مانده در قیامت حساب دارد.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیه «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌هٍ خَیْرً‌ا یَرَ‌هُ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّ‌هٍ شَرًّ‌ا یَرَ‌هُ» گفت: برخی از افراد از کودکی در خرید و فروش نسبت به پرداخت صد تومان کم‌کاری کرده و آن را به حساب نمی‌آورند و همین امر کوچک در آینده سبب می‌شود که او اختلاس‌های میلیاردی داشته باشد.

وی تصریح کرد: نباید بریز، بپاش و اسراف کرد، والدین باید نسبت به هزینه شدن پول جیبی کودکان خود نظارت داشته باشند، باید به کودکان خود حساب و کتاب را آموزش بدهیم و متأسفانه از برخی از مسؤولان درباره مصرف هزینه‌های بیت‌المال سؤال می‌شود جواب می‌دهند مگر به ما اعتماد ندارید.

استاد حوزه و دانشگاه مستند بودن اعمال افراد در قیامت را از دیگر ویژگی‌های قیامت دانست و اظهار داشت: در قیامت افزون‌بر این‌که خود خدا ناظر بر اعمال ما است، فرشتگان، انبیا، ملائکه، ائمه(ع)، زمان، مکان و اعضا بدن شاهد و ناظر بر اعمال انسان‌ها هستند و در این روز اعمال انسان را به او نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین حسابرسی در قیامت به صورت باطنی است یعنی افراد براساس نیات خود مورد حساب قرار می‌گیرند و در آن‌جا اعمال افراد اگر برای شهرت و ریا بوده است مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام ماندگاری با تأکید بر این‌‌که حساب قیامت بسیار نزدیک است، خاطرنشان کرد: از زمانی که فرد چشم خود را از این دنیا می‌بندد حساب و کتاب او شروع می‌شود، خود قرآن نیز می‌فرماید «قیامت بسیار نزدیک است».

وی در پایان اظهار داشت: در قیامت رسیدگی به اعمال قابل واگذاری است یعنی ممکن است رسیدگی به اعمال را به خود افراد بسپارند که در این صورت تمام افراد گرفتار هستند.