۴ ویژگی ماجرای غدیر/ اعلام ولایت محور اصلی رسالت رسول اکرم

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، استاد برجسته تفسیر قرآن، شب گذشته در مسجد النبی(ص) قزوین در نشست روحانیون و طلاب با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» گفت: تفاوت رسول با نبی در این است که نبی در مسائل جزیی وارد می‌شود؛ اما رسول جهانی […]

gharaati1حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، استاد برجسته تفسیر قرآن، شب گذشته در مسجد النبی(ص) قزوین در نشست روحانیون و طلاب با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» گفت: تفاوت رسول با نبی در این است که نبی در مسائل جزیی وارد می‌شود؛ اما رسول جهانی است و برای همه فرستاده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، وی در ادامه با بیان سوالاتی مبنی بر این‌که ابلغ با بلغ چه فرقی دارد؟ یا چرا در آیه «ما انزل علیک» وارد شده است؟،‌ افزود: نازل شده نه برای این‌که حضرت امیرمومنان(ع) فامیل است، «من ربک» برای رشد است خداوند نفرموده است من الله یعنی برای استفاده همگانی است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت:‌ چرا «ان لم تفعل» وارد شده و نفرموده است «ان لم تبلغ» برای این‌که در غدیر باید یک فعلی انجام می‌شد نه یک قولی گفته می‌شد یک همایش بود.

این استاد تفسیر با بیان این‌که خدا در سه جای قرآن به حضرت رسول اکرم(ص) هشدار داده شده است، ابراز داشت: نخست در جایی است که برای خداوند شریک قائل شود و در جای دیگر وارد شده که اگر سخنی بیرون از قرآن گفته شود پیامبر را قیچی خواهد کرد،‌ در جای مهم‌تری وارد شده که باید ولایت را بگوید و اگر نگوید قیچی می‌شود و تمام زحمات رسالت بی فایده خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که سوره مائده آخرین سوره نازل شده بوده است، ادامه داد: این چه امری بوده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) از گفتنش هراس داشته و چه چیزی بوده که تمام رسالت حضرت را در بر می‌گرفته و اگر گفته نمی‌شد تمام دین هیچ بود.

حجت الاسلام  والمسلمین قرائتی با بیان این‌که چرا در ابتدا سوره مائده وارد شده است «یا ایها الذین امنوا اوفوا بالعقود»، بیان داشت: در این آیه وفای به عهد را خداوند یادآور می‌شود و پس از آن در آیات میانی پیمان شکنی‌ها را تبیین می‌کند.

وی در ادامه افزود: ماجرای غدیر و سه روز سوختن نمی‌توانسته فقط برای ابراز دوستی باشد چرا که دوستی نیاز به بیعت کردن ندارد، ‌ترس ندارد و تبریک گفتن هم ندارد.

این استاد تفسیر با بیان این‌که این یک روز غدیر چهار پَر دارد، اظهار داشت: نخست خداوند می‌فرماید«الیوم اکملت لکم دینکم» نمی‌فرماید «حجکم» و پس از آن می‌فرماید«الیوم» نعمت را بر شما کامل کردم، در جای دیگر خداوند می‌فرماید که خدا راضی شده است و یا در جای دیگری می‌فرماید «الیوم» همه کفار مایوس شدند نه فقط کسانی که در جنگ بودند، همه اینها نشان دهنده یک روز بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) اگر چوپان بودند گله خودشان را رها نمی‌کردند، ابراز داشت: چطور پیامبر اسلام(ص) می‌توانند امت خودشان را رها کنند و جانشینی برای خودشان تعین نکرده باشند.

وی خطاب به روحانیون گفت: در منبرها به تفسیر قرآن نسبت به داستان و شعر بیشر توجه و دقت کنید، چرا که همه چیز در قرآن وجود دارد، در هر روز یک ساعت مطالعه تفسیری داشته باشید.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه در پایان خطاب به طلاب بیان داشت: خودتان ورزش کنید اما تماشا نکنید چرا که کار لغوی است، قلم و کاغذی به همراه داشته باشید و هر جا نکته مفیدی شنیدید یادداشت کنید،‌ باید برای خدا درس بخوانید چرا که از دنیا هیچ چیز نصیبتان نمی‌شود.