سلسله نشست های ولایت فقیه

سلسله نشست های علمی آموزشی
ولایت فقیه از نظر تا عمل

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) :

اول کسی که در مقام نظر و در مقام عمل یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردم‌سالاری دینی و مسئله‌ی ولایت فقیه را مطرح کرد. امام مسئله‌ی ولایت فقیه را در نجف بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و شد یک نظام اسلامی…اما یک چالش بزرگی همواره بر سر راه حفظ هویت این نظام وجود داشته است و دارد و از این به بعد هم خواهد بود، و آن بین؛ وفاداری و حفظ اصول و مبانی نظام از یک طرف، و پیشرفت مادی و معنوی برای نظام از طرف دیگر است… (۱۳۹۰/۰۶/۱۷)

 

درباره دوره

بهمن ماه ۱۳۹۸ مصادف است با پنجاهمین سال آغاز درس ولایت فقیه توسط امام خمینی (ره) در نجف اشرف. ایشان در سال ۱۳۴۸ بحث ولایت فقیه را در درس خارج خود مطرح کردند و همان زمان این بحث به صورت جزوه و کتاب منتشر شد.
اکنون پس از گذشت پنجاه سال از تدریس این بحث و گذشت ۴۰ سال از تثبیت ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی و تحقق عینی نظریه ولایت فقیه و چهل سال رهبری و اداره نظام جمهوری اسلامی توسط امام و رهبری در قالب ولایت فقیه، سوالات و چالشهای مختلفی در باب این نظریه و کارآمدی آن در عرصه عمل پدید آمده است. این سوالات و چالش ها نیازمند بررسی عالمانه و محققانه است.
بر همین اساس گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه امام خمینی; با همکاری موسسه ولاء منتظر(عج) سوالات و چالش های موجود و ارائه پاسخ توسط متخصصین وصاحب نظران این عرصه است.

سوالات و چالش هایی که امروز در باب نظریه ولایت فقیه مطرح است عبارت است از:

۱٫ آیا ولایت فقیه به معنای حکمرانی سیاسی در نظریه سایر فقهای گذشته هم وجود داشته است یا این معنا یا گستره از ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) ; مطرح شد؟
۲٫ آیا امام خمینی(ره) ; صرفا همان مباحث علمای گذشته در باب ولایت فقیه را مطرح و احیاء کردند و عینیت بخشیدند یا ایشان نوآوری های خاصی هم در باب ولایت فقیه داشتند؟
۳٫ در مسائل سیاسی اجتماعی امروز احساس می شود در شیوه اداره کشور و تصمیمات مهم کشوری، نسبت اختیارات ولی فقیه و سه قوه اصلی کشور و نحوه مدیریت ایشان و قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه و مقننه چالشهایی وجود دارد؟ به نظر می رسد گاهی عملکرد دولت یا مجلس و یا قوه قضاییه مطابق با منویات و دیدگاههای رهبری نیست. آیا این مشکلات ناشی از مشکلات ساختاری است و باید در ساختار سیاسی تجدیدنظر کرد یا اساسا نوع اختیارات و جایگاه ولی فقیه مقتضی چنین عملکردی است؟
۴٫ طرح بحث ولایت فقیه در نجف در چه شرایط فکری سیاسی شکل گرفت و واکنشهای گروههای مختلف نسبت به این بحث چه بود؟
۵٫ آیا مدیریت امام و رهبری در قالب ولایت فقیه، در عرصه داخلی و خارجی کارآمد و موفق بوده است؟ آیا ایشان توانسته اند در حل بحرانهای داخلی و خارجی توفیق داشته باشند؟
۶٫ از لحاظ علم استراتژیک، آیا در شیوه مدیریت رهبری می توان نوعی مدیریت استراتژیک را شاهد بود؟ اگر چنین است، استراتژی رهبری در این ۳۰ سال مدیریت ایشان چگونه بوده و بر چه مدلی استوار شده است؟
۷٫ جایگاه تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبری چیست؟آیا تنفیذ رهبری به معنای مشروع بودن رئیس جمهور و عملکرد وی می باشد و زمانی که بین مواضع و رفتارهای رئیس جمهور با ولی فقیه تعارضی دیده می‌شود، آیا این رفتارها مشروع محسوب می‌شود و تکلیف مردم در مواجهه با این رفتارها چیست؟
۸٫ با توجه به نقش امام و رهبری در مدیریت و رهبری مسائل سیاسی اجتماعی در ایران و نقش آیت الله سیستانی (حفظه الله) در رهبری و حل مسائل سیاسی اجتماعی عراق، آیا میتوان دو مدل ولایت فقیه یا دو مدل رهبری را قائل شد یا صرفا اختلاف در تاکتیک است و در مجموع کدامیک از آنها توفیق بیشتری داشته است؟

 

دانش پژوهان محترم می توانند پس از مطالعه کامل اطلاعات دوره، از طریق لینک زیر ثبت نام خود را تکمیل نمایند:

[button color=”green” size=”medium” link=”http://blog.mfvm.ir/wp-content/uploads/2020/02/دوره-ولایت-فقیه.pdf” icon=”” target=”true”]اطلاعات کامل دوره[/button]

[button color=”green” size=”medium” link=”http://blog.mfvm.ir/?page_id=9024″ icon=”” target=”true”]ثبت نام در دوره[/button]