مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر https://blog.mfvm.ir/ Sat, 17 Dec 2022 15:32:19 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.1.5 روایتی از گنده لاتی که حر کربلای ایران شد https://blog.mfvm.ir/%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%af%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%84%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%ad%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%a8%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b4/ Tue, 13 Dec 2022 15:03:53 +0000 https://blog.mfvm.ir/?p=10411  انسانی که توانست «شدن» را معنا کند، «شاهرخ ضرغامی» که تبدیل به «حر انقلاب» می‌شود. او که در زندگی خود هرگونه «معصیتی» را چشیده‌ است، اما با چشیدن ولایت حضرت روح‌الله آن چنان تغییر می‌کند که می‌گوید: اگر رگ‌های بدنم را ببرید نام حضرت روح‌الله را روی زمین می‌نویسد.     شاهرخ با نام شناسنامه […]

نوشته روایتی از گنده لاتی که حر کربلای ایران شد اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
 انسانی که توانست «شدن» را معنا کند، «شاهرخ ضرغامی» که تبدیل به «حر انقلاب» می‌شود. او که در زندگی خود هرگونه «معصیتی» را چشیده‌ است، اما با چشیدن ولایت حضرت روح‌الله آن چنان تغییر می‌کند که می‌گوید: اگر رگ‌های بدنم را ببرید نام حضرت روح‌الله را روی زمین می‌نویسد.

 

 

شاهرخ با نام شناسنامه ای ابوالفضل در اول دی‌ماه سال ۱۳۲۸ در محله نبرد در شرق تهران متولد شد. روحیه سرکشی و نافرمانی در لوطی‌گری و با معرفت بودنش در هم تنیده بود. زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد در ایام محرم که یک «تلنگر» زندگی بسیاری از انسان‌‌ها را متحول می‌‌کند، یکی از تلنگرها توسط مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی به شهید شاهرخ زده شد و بعد از این جلسات متحول شد و همراه مادر پیر و برادرش به پابوسی امام رضا (ع) رفت و توبه کرد.

 

سیدمجتبی هاشمی، فرمانده شاهرخ

 

 

 

به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت حر انقلاب پای صحبت قاسم صادقی، همرزم شهید شاهرخ ضرغام نشستیم. او این گونه رفیقش را یاد می‌کند: روز ۱۲ بهمن‌ماه سال ۵۷ لحظه ورود امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد، شهید شاهرخ ضرغام به همراه چند کشتی‌گیر تنومند دیگر که توسط فدراسیون کشتی برای گروه محافظت از امام انتخاب شده بودند، مستقر شدند. امام (ره) که از پله‌های هواپیما پایین آمد، شاهرخ همراه جمعیت به استقبال ایشان رفت. او در جوانی به سراغ کشتی رفته بود و تا اردوی تیم ملی کشتی پیش رفت و به قهرمانی جوانان جهان در وزن ۱۰۰ کیلو هم رسیده بود.

 

 


با این بمب ها شاهرخ به شهادت رسید

 

 

در بحبوحه انقلاب او در پاکسازی‌ها نقش داشت و با شروع غائله کردستان وقتی حضرت امام (ره) فرمودند: به یاری پاسداران در کردستان بروید، دیگر سر از پا نمی‌شناخت. ‌‌به پاوه و سر پل ذهاب و بعد به سمت سوسنگرد می‌‌رود. در همان روزهای اول جنگ قبل از همه پا به عرصه گذاشت. آوازه شهامتش به گوش بزرگانی همچون شهید چمران و سیدمجتبی هاشمی فرمانده گروه مجاهدین اسلام رسیده بود و به توصیه شهید چمران به آبادان رفته و به شهید هاشمی فرمانده جنگ های نامنظم فداییان اسلام می‌پیوندد.

صادقی و دو گردشگر روسی در بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس

در این اثنا وقتی خبر رسید که آبادان در حال محاصره است، این ‌شهید به همراه نیروهای داوطلب مردمی به ذوالفقاری آبادان می‌رود و براساس آیه ۴ سوره محمد (ص) در قرآن کریم با دشمنان مقابله می‌کند.

صادقی که در این شرایط همراه شهید شاهرخ ضرغام بوده است،‌ بعد از ۴۲ سال درباره این واقعه ابراز می‌دارد: ۱۶ آذرماه برنامه‌ریزی شبیخون به دشمن بود و صبح هفدهم آذرماه ۱۳۵۹ برای عملیات و آزادی‌ بخش‌هایی از آبادان به سمت جاده ماهشهر رفتیم. از کانال عبور کردیم و در سکوت به سنگرهای دشمن نزدیک شدیم. عملیات موفق بود. تا روشنایی هوا نیروهای دشمن می‌آیند. ‌شاهرخ ضرغام زخمی شده و در سنگر می‌‌ماند. پیکرش در شمال رودخانه بهمنشیر آبادان جبهه دشت ذوالفقاریه حد فاصل جاده آبادان ـ ماهشهر جا ماند، بعدها هم اثری از پیکرش پیدا نشد.

 


محل شهادت شاهرخ ضرغام و مفقودالاثر شدن او و دوستانش

 

 

 

البته مادرش در خاطره‌ای از دیدن پسرش در خواب این چنین می‌گوید: نگران شاهرخ بودم. شب خواب دیدم که در بیابانی نشسته‌ام و گریه می‌‌کنم. شاهرخ آمد. با ادب دستم را گرفت و گفت: مادر چرا نشستی؟ بلند شو برویم. گفتم: پسرم کجایی؟ نمی‌گویی این مادر پیر دلش برای پسرش تنگ می‌شود؟ مرا کنار یک رودخانه زیبا و بزرگ برد و گفت: همین جا بنشین. بعد به سمت یک سنگر و خاکریز رفت. از پشت خاکریز ۲ سید نورانی به استقبالش آمدند. شاهرخ با خوشحالی به سمت آن‌‌ها رفت. می‌گفت و می‌خندید. بعد هم در حالی که دستش در دستان آن‌ها بود، گفت: مادر من رفتم. منتظر من نباش!

همرزم شهید شاهرخ ضرغام بعد از شهادتش به این فکر می‌افتد که یاد و نام خاطره رفیقش را در جبهه زنده نگه‌ دارد. به همین خاطر محل شهادتش را با همکاری دیگران تبدیل به یادمان می‌کند. او ادامه می‌دهد: بیش از ۳۰۰ شهید در آزادسازی و حفظ آبادان از خون خود گذشتند و بعد از ۳۲ سال تلاش کردم با خانواده شهدای این دشت از طریق بنیاد شهید ارتباط بگیرم و از رزمندگان این جبهه هم درخواست یاری کردم تا این محل شهادت که به گفته پیر فرزانه انقلاب «این شهدا امامزادگان عشقند و مزارشان محل شفاست» این مکان را به سبک قدیم با احداث خاکریزها ‌و سنگرها ‌و مواضع دشمن احیا و بازسازی کنیم.

 

 


تصویری از شهید شاهرخ ضرغام در سال های قبل از انقلاب

 

 

صادقی بیان می‌کند: در این مکان یک موزه حقیقی از زمان جنگ آماده شده و ضمن اینکه عکس‌های شهدای دشت ذوالفقاری نیز در حسینیه شهدا گردآوری شده است و یادمان شهدای دشت ذوالفقاری سال ۱۳۹۴ به شماره ۱۶ به عنوان میراث هشت سال دفاع مقدس به ثبت رسید و سال ۹۸ خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم که یکی از گنج‌های جنگ را استخراج کرده‌ام.

نوشته روایتی از گنده لاتی که حر کربلای ایران شد اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
چاپ «کتاب خورشید های تابان» آشنایی کلی با زندگانی چهارده معصوم https://blog.mfvm.ir/%da%86%d8%a7%d9%be-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%b4%db%8c%d8%af-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9%d9%84%db%8c/ Tue, 13 Dec 2022 14:44:00 +0000 https://blog.mfvm.ir/?p=10392 کتاب خورشید های تابان «آشنایی کلی و مختصر با زندگانی چهارده معصوم (ع)» با تهیه و تنظیم حجه‌الاسلام و المسلمین علیرضا سموعی از طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه قم...

توسط انتشارات مؤسسه ولاء منتظر (عج) در بهار امسال (1401) منتشر شد

نوشته چاپ «کتاب خورشید های تابان» آشنایی کلی با زندگانی چهارده معصوم اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
از آنجا که بیشتر کتب علمی، مذهبی به شکل تخصصی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و دارای حجم زیاد مطالب زندگانی اهل بیت(ع) و معمولا از حوصله مطالعه کنندگان بیرون است و از طرفی بر مردم لازم است مطالب اصلی و عمومی زندگانی اهل بیت (ع) که در سبک زندگی مؤمنین مؤثر است را همگان بدانند بر آن شدیم تا بنابر توصیه رهبر معظم انقلاب متونی را با مشخصه اصلی ، اساسی، کلی و مختصر  به رشته تحریر در آوریم تا انشاءالله بیشتر آحاد جامعه از آن استفاده نمایند.

برای تعیین موضوعات مهم رصدی عمومی انجام داده شد و استقراء موضوعاتی فراگیر مشخص شد تا پس از مشورت با اساتید فن به چند موضوع مشخص رسیدیم .

اولین موضوع شناخت اولیه چهارده معصوم و اطلاع از خصایص و صفات ایشان بود که تحت عنوان «خورشید های تابان» با تهیه و تنظیم حجه‌الاسلام و المسلمین علیرضا سموعی از طلاب حوزه علمیه قم در بهار سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید.

این کتاب قابلیت طرح و تدریس به شکل آسان برای کودکان و سنین نوجوان و همچنین سطوح بالاتر هست را میتوان در ۲۰ جلسه آموزشی نیم ساعته برای مخاطبین فوق بیان نموده و در پایان با برگزاری آزمون از این محتوا ارزش یابی نمود.

لازم به ذکر است تدریس کتاب فوق در برخی مساجد شهر قم هم اکنون در حال برگزاری است.

کتاب فوق شامل :

  • شناسنامه کلی ائمه معصومین(ع)
  • خلاصه زندگی ائمه (ع) برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله
  • موقعیت اجتماعی ائمه (ع) و وجود حاکمان غاصب
  • حدیثی از وجود همان معصوم در جهت اهمیت علم آموزی برای شیعیان

نوشته چاپ «کتاب خورشید های تابان» آشنایی کلی با زندگانی چهارده معصوم اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
طلبه ای که نوجوانان را محب اهل بیت می کند https://blog.mfvm.ir/%d8%b7%d9%84%d8%a8%d9%87-%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d9%85%d8%ad%d8%a8-%d8%a7%d9%87%d9%84-%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86/ Tue, 13 Dec 2022 14:35:49 +0000 https://blog.mfvm.ir/?p=10400 حجت‌الاسلام رضا سمیعی، طلبه جوانی است که ۶ سال سابقه کار تبلیغی دارد و هم‌اکنون یک سالی است که امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا (س) محله توحیدیه در شهرستان شاهرود شده است. البته قبل از آن هم ۴ سال سابقه خدمت در همین مسجد را داشته است. حسینیه کودک در زیرزمین مسجد برپا شد یکی […]

نوشته طلبه ای که نوجوانان را محب اهل بیت می کند اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
حجت‌الاسلام رضا سمیعی، طلبه جوانی است که ۶ سال سابقه کار تبلیغی دارد و هم‌اکنون یک سالی است که امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا (س) محله توحیدیه در شهرستان شاهرود شده است. البته قبل از آن هم ۴ سال سابقه خدمت در همین مسجد را داشته است.

حسینیه کودک در زیرزمین مسجد برپا شد

یکی از کارهای قابل تحسین این روحانی جوان و همسرش، در ماه محرم امسال رقم خورد که تصمیم می‌گیرند، برای برگزاری مراسم هیأت از روحانی دیگری دعوت کنند و خودشان به گونه دیگری برای امام حسین(ع) خیمه عزا به‌پا کنند. آن‌ها در زیر زمین مسجد اقدام به برپایی حسینیه کودک ویژه دهه محرم می‌کنند تا لذت معنوی حاصل از عزاداری ماه محرم در دل‌های کودکان ماندگار شود. او می‌گوید: « برنامه‌های ثابت و هفتگی مثل جلسات قرآن و احکام، مراسم هیأت نوجوانان و برگزاری حلقه‌های صالحین برای رده‌های سنی مختلف در مسجد برگزار می‌‌‌شود و برنامه‌های تفریحی ثابت مثل پیاده‌روی، کوهنوردی و زیارت گلزار شهدا را نیز داریم.»

از کمک به ۷۰ خانواده نیازمند تا آزادی یک زندانی

حاج آقا‌ سمیعی در این ۴ سال حضورش در مسجد محله، فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است که کمک به خانواده‌های نیازمند منطقه و اعطای سبد معیشتی به ۷۰ خانواده نیازمند این منطقه و محله‌های اطراف با کمک‌ بسیج و هیأت امنای مسجد، بخشی از کارهای انجام گرفته توسط او است. او می‌گوید: « در زمینه بهداشت و درمان اهالی محله در قالب میز خدمت، خدمات متعددی را ارائه کردیم. از طرف کانون خادمیاران، از پزشکانی به صورت دوره‌ای دعوت کردیم تا به ویزیت رایگان مردم بپردازند. در زمینه حقوقی نیز با کمک مردم، زمینه‌ساز آزادی یک زندانی شدیم. این فرد به‌دلیل بدهی ناچیزی در زندان به سر می‌برد. با پرداخت بدهی این زندانی باعث آزادی او و بازگشتش به کانون گرم خانواده شدیم.»

تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند

حجت‌الاسلام سمیعی در حیطه تأمین کمک جهیزیه برای افراد کم‌برخوردار هم اقداماتی انجام داده است، به این‌صورت که پس از شناسایی دختران نیازمند، به کمک سپاه برای آن‌ها جهیزیه‌ تأمین می‌کند تا این مشکل و سد بزرگ ازدواج جوانان را برطرف می‌سازد.

در مسجد برای اسکان مسافران سوئیت ساختیم

او همچنین طرح‌هایی را اجرایی کرده است که موجب شده مسجد محله به درآمدزایی برشد. او درباره نحوه تأمین هزینه‌های گروه جهادی مسجد می‌گوید: «از طرف سپاه و بنیاد برکت و بنیاد علوی بخشی از هزینه‌ها تأمین می‌شود و بخش دیگر آن توسط خیرینی که معمولاً خارج از محله خودمان هستند، فراهم می‌شود، چون محله خودمان ضعیف و کم‌برخوردار است. از سوی دیگر برای تأمین هزینه‌های مورد نیاز مسجد و درآمدزایی، قسمت‌هایی از مسجد را با ساخت سوئیت برای اسکان مسافران در نظر گرفتیم که درآمدزایی خوبی از این طریق برای مسجد فراهم شد.»

ترک اعتیاد رایگان معتادان به همت مسجد

 بافت جمعیتی محله تبلیغی او به گونه‌ای است که اکثریت ساکنین آن را جمعیت سالمند تشکیل می‌دهد اما او تلاش کرده با جذب جوانان از اطراف شهرک، خیل عظیمی از جوانان را جذب مسجد و فعالیت‌های آن کند. او می‌گوید: «با همت هیأت امنای مسجد برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز اقداماتی در مسجد انجام گرفت. با توجه به اینکه یکی از اعضای هیأت امنا، خودش دارای کمپ ترک اعتیاد است، معتادین منطقه به او معرفی و خدمات ترک اعتیاد به‌صورت رایگان برای آنان انجام می‌شود. با پیگیری‌ از دادستانی شهرستان، دو خانه‌ای که در محله، مرکز پخش مواد مخدر به جوانان و عامل آسیب‌های روحی و جسمی برای آنان بود، جمع آوری شد.»

مطالبه‌گری‌ها شهرک را از بن‌بست خارج کرد

حاج آقا سمیعی همچنین برای آموزش بانوان و ارائه مشاوره‌ خانواده به آنان از اساتید حوزه علمیه و سپاه دعوت می‌کند تا به آگاه‌سازی بانوان بپردازند و برای برادران هم نشست‌های بصیرتی به صورت دو ماه یکبار یا مناسبتی برگزار می‌کند. او می‌گوید: «در مطالباتی که از برخی ارگان‌ها صورت گرفت، توانستیم مشکلاتی از محله را مرتفع کنیم. از جمله اینکه شورای ترافیک شهرستان، قسمتی از شهرک را مسدود کرده بود که این اقدام منجر به بن‌بست‌شدن شهرک می‌شد و مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد می‌کرد. با پیگیری‌ها هیأت امنا و اهالی مسجد از اداره مربوطه، راه باز و شهرک از بن بست خارج شد. دیگر اقدام صورت گرفته برای حفظ فضای سبز شهرک و جلوگیری از قطع درختان بود که با پیگیری‌های مجدانه جلوی این اقدام هم گرفته شد‌.»

اشتغال‌زایی برای نوجوانان و جوانان شهرک

این طلبه اکنون برنامه‌هایی را برای ارتقای محله پیگیری می‌کند که یکی از آن‌ها راه اندازی کارگاهی برای اشتغال‌زایی نوجوانان مسجد است که با بنیاد علوی برای دریافت تسهیلات لازم صحبت‌هایی انجام داده تا یک دستگاه میوه خشک‌کن خریداری شود و از این طریق بچه‌ها بتوانند منبع درآمدی برای خود داشته باشند. او می‌گوید: «همچنین مکانی خارج از شهر برای پرورش قارچ و زعفران در نظر گرفته شده که اقداماتی هم برای اشتغال در این زمینه انجام شود، به‌طوریکه طرح اولیه و خریداری لوازم انجام شده و با سازمان فنی و حرفه‌ای هم برای ارائه آموزش رایگان به جوانان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.»

راه‌اندازی باشگاه ورزشی در زیرزمین مسجد

این طلبه افزون بر اقدامات مذکور، باشگاهی را نیز در مسجد ایجاد کرده که درباره آن می‌گوید: «باشگاه را در زیر زمین ۸۰ متری مسجد که بلا استفاده بود، تأسیس کردیم. اکنون دو سه ماهی از افتتاح باشگاه می‌گذرد و کلاس‌های مختلف ورزشی برای سنین مختلف در باشگاه برگزار می‌شود. برگزاری کلاس‌های رفع اشکال دانش آموزان و دعوت از معلمان، خصوصاً در ایام نزدیک به امتحانات نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای نوجوانان داریم. همچنین سالن مطالعه‌ای برای استفاده دانش آموزان در محله ساخته شده است.»

نوشته طلبه ای که نوجوانان را محب اهل بیت می کند اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
رونمایی از ۱۵۰ کتاب مستند و تاریخ شفاهی دفاع مقدس https://blog.mfvm.ir/%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%db%b1%db%b5%db%b0-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af-%d9%88-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%b4%d9%81%d8%a7%d9%87%db%8c/ Tue, 13 Dec 2022 13:38:56 +0000 https://blog.mfvm.ir/?p=10393 در ابتدای برنامه یگان رزم‌نواز دانشگاه افسری امام‌ علی (ع) سه قطعه اجرا کردند و سپس به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دقایقی با نوای یکی از مادحین اهل‌بیت (ع) به مدیحه‌سرایی این بانوی کریمه گذشت. در ادامه محمدجواد جعفریان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی درخصوص جایگاه سند در عصر دیجیتال […]

نوشته رونمایی از ۱۵۰ کتاب مستند و تاریخ شفاهی دفاع مقدس اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
در ابتدای برنامه یگان رزم‌نواز دانشگاه افسری امام‌ علی (ع) سه قطعه اجرا کردند و سپس به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دقایقی با نوای یکی از مادحین اهل‌بیت (ع) به مدیحه‌سرایی این بانوی کریمه گذشت.

در ادامه محمدجواد جعفریان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی درخصوص جایگاه سند در عصر دیجیتال گفت: امروز عصر رسانه دیجیتال است. این عصر، عصر لحظه به لحظه رنگ باختن رسانه‌های سنتی به عرصه‌ دیجیتال و عصر خارج شدن تک تک رقبای فضای دیجیتال است. ما شاهد عقب‌نشینی رادیو و بعد از آن حوزه روزنامه‌ها و عناصر مکتوب بودیم اما همه اکنون شاهد عقب‌نشینی تلویزیون و سینما در برابر شبکه‌های اجتماعی نیز هستیم. بسیاری از این عناصر قوه‌شان کم شد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سند رونقی روزافزون پیدا کردند. این سند ابزار اصلی جهاد تبیین و ابزار اصلی تثبیت موضوعات در شبکه‌های اجتماعی است. این نکته جایی اهمیت پرداخت دارد که اهمیت اسناد  شناخته شود، چرا که دو طرف متخاصم می‌خواهند روایت خود را صحیح اعلام کنند. به طور مثال سال‌های زیادی از حمله شاه هخامنشی به روم می‌گذرد و هنوز که هنوز است غرب می‌آید روایت‌های اغراق آمیز خود را بیان می‌کند برچه اساس؟ براساس تاریخ هردود چرا که آن‌ها سندی دارند و طرف مقابل هیچ سندی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در همسایگی نزدیک یک واقعه بزرگ قرار داریم و دفاع مقدس در همسایگی تاریخی ماست. ما از یک واقعه صحبت می‌کنیم که باید در حوزه تولید محتوا در خصوص آن وسواس بسیار داشت و ما در سازمان اسناد غریب به ۶۰ میلیون برگ سند تخصصی دفاع مقدس داریم که همه‌اش پرداخت و دیجیتال‌سازی نشده است و این  فرضی است که قبل از قضا شدن برخی موضوعات باید به کار ببریم و آماده استفاده برای نسل جدید کنیم. ما دو منشاء جدید اسنادی بزرگی درخصوص دفاع مقدس داریم که رونمایی خواهیم کرد. بخشی از این اسناد، اسناد خارجی درخصوص کشورهایی است که نقش مهمی در جنگ تحمیلی داشتند، همچنین برخی دیگر اسناد مکتوب و پنهان مانده‌های داخلی را دریافت کردیم که قطعاً باعث باز شدن گره‌هایی از افتخار آفرینی ملت و جوانان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس خواهد داشت.

در بخش دیگر این برنامه امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص این همایش گفت: این همایش در هفته پژوهش تشکیل شده است و به همین مناسبت  این همایش را برگزار کردند تا از پژوهشگران در این حوزه تقدیر و تشکر شود. در بین ۱۵ اثر، ۱۱ اثر ترجمه‌ای از اسناد آرشیوی انگلستان درخصوص جنگ تحمیلی است یعنی اینکه ما بحث دفاع مقدس را از زبان آرشیوی انگلستان بیان خواهیم کرد.

سهرابی درخصوص اهمیت اسناد گفت: از این هشت سال میلیون‌ها سند وجود دارد و این سندها برای محققین، دانش‌آموزان و دانشجویان در آینده اهمیت دارد و برای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس اسناد دفاع مقدس مهم‌ترین سندها هستند و حفظ اسناد وظیفه سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است. آیا ما توانستیم همه افتخارهایی که در هشت سال دفاع مقدس به وجود آمد را بیان کنیم؟

وی ادامه داد: سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و افرادی که این اسناد را در اختیار دارند باید یک نسخه از اسناد را در اختیار سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دهند تا نگهداری شود. درخصوص تاریخ شفاهی باید تلاش کنیم زیرا رزمندگان در نقاط مختلف کشور به سن پیری رسیدند، پس باید آنچه در قلوب خود دارند را بیان کنند. ما باید نرم‌افزاری را طراحی کنیم تا رزمندگان تاریخ شفاهی خودشان را با ما در قالب صوت و دست‌نوشته به اشتراک بگذارند. تلاش می‌کنیم که این همایش سال آینده جهش معناداری پیدا کند.  بهره برداری از این اسناد هم مهم است. چگونه دانش‌آموزان از این اسناد استفاده کنند تا همان نگاهی که رزمندگان دفاع مقدس داشتند را آنها هم پیدا کنند. راه انتقال فرهنگ چگونه است؟ مهم‌ترین و بهترین روش در اختیار قرار گرفتن اسناد است تا به عملکرد پدران خود افتخار کنند. در این دوره به همبستگی نیاز داریم تا فرزندانمان به پدران خود افتخار کنند.

در پایان نیز از ۱۵۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ‌شفاهی حوزه دفاع مقدس رونمایی و از آثار برتر و شایسته، تقدیر شد.

نوشته رونمایی از ۱۵۰ کتاب مستند و تاریخ شفاهی دفاع مقدس اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
برگزاری دوره کادر متخصص مساجد https://blog.mfvm.ir/%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%ac%d8%af/ Sun, 29 May 2022 10:20:17 +0000 http://blog.mfvm.ir/?p=10142 به گزارش معاون آموزش موسسه ولاء منتظر (عج) این دوره کادر متخصص مساجد  جهت تقویت و توانمند سازی افراد مستعد در زمینه های فرهنگی و دینی، برای حضور ائمه جماعت در مساجد با رویکرد مدیدیت فرهنگی محله وتصمیم به راه اندازی این دوره تربیتی و بصیرتی نموده است . برای ادامه مطلب لطفا کلیک کنید […]

نوشته برگزاری دوره کادر متخصص مساجد اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
به گزارش معاون آموزش موسسه ولاء منتظر (عج) این دوره کادر متخصص مساجد  جهت تقویت و توانمند سازی افراد مستعد در زمینه های فرهنگی و دینی، برای حضور ائمه جماعت در مساجد با رویکرد مدیدیت فرهنگی محله وتصمیم به راه اندازی این دوره تربیتی و بصیرتی نموده است .

برای ادامه مطلب لطفا کلیک کنید .

نوشته برگزاری دوره کادر متخصص مساجد اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
امام محله https://blog.mfvm.ir/%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%ad%d9%84%d9%87/ Mon, 02 May 2022 11:33:02 +0000 http://blog.mfvm.ir/?p=9907 موسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از سال 1398 به مدیریت و اجرای این طرح در محله ها و مساجد متنتخب شهر قم اقدام نمود.

نوشته امام محله اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) در مصاحبه با مدیر عامل مؤسسه، حجت الإسلام سموعی بیان داشت:

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون امر مهم اداره‌ی مساجد و نقش مؤثر ائمه‌ی جماعات در بطن جامعه ، مؤسسه ولاء منتظر طرح امام محله را در دستور کار خود قرار داده است .

وی اظهار کرد در طول سال، برنامه‌های متنوعی را پیرامون همین طرح، با کمک ائمه‌ جماعات مساجد و با محوریت مسجد، برگزار کرده است. ایشان  تأکید کردند این مؤسسه با درک ضرورت فوق و هماهنگی‌های صورت گرفته با مراکز مرتبط با مساجد در راستای حمایت، هدایت، توانمند سازی و هم‌افزایی امامان جماعت مساجد منتخب شهر مقدس قم که به شرح ذیل می باشد ،

  1. شهر قائم ( مسجد علی این ابیطالب ، حجت الاسلام نجفی فرد )
  2. کامکار ( مسجد فاطمه الزهرا ، حجت الاسلام عبدی پور )
  3. زندآباد ( مسجد امام محمد تقی علیه السلام ، حجت الاسلام شوندی )
  4. کلهری ( مسجد امام زین العابدین علیه السلام ، حجت الاسلام قافی )
  5. شیخ آباد ( مسجد سیدالشدا علیه السلام ، حجت الاسلام فرجی نیک )
  6. امام ( مسجد امام حسین علیه السلام ، حجت الاسلام شفائی )
  7. کامکار ( مسجد امام حسن مجتبی ، بدرخانی )

برای ادامه مطلب لطفا کلیک کنید .

نوشته امام محله اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
دوره جریان شناسی تاریخ ایران معاصر https://blog.mfvm.ir/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%b5%d8%b1/ Thu, 28 Apr 2022 08:34:44 +0000 https://blog.mfvm.ir/?p=9232 مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر: برنامه‌ای که بصورت سلسله نشست‌های دوره جریان شناسی تاریخ ایران معاصر  در طی شش هفته متوالی توسط مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر و با همکاری علمی مؤسسه‌ی حضرت امام خمینی(ره) و مؤسسه‌ی افق تاریخ اندیشه ایران برگزار می‌شود. شرکت کنندگان این دوره از بین طلاب، دانشجویان، فرهیختگان و فعالین فرهنگی […]

نوشته دوره جریان شناسی تاریخ ایران معاصر اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر:

برنامه‌ای که بصورت سلسله نشست‌های دوره جریان شناسی تاریخ ایران معاصر  در طی شش هفته متوالی توسط مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر و با همکاری علمی مؤسسه‌ی حضرت امام خمینی(ره) و مؤسسه‌ی افق تاریخ اندیشه ایران برگزار می‌شود. شرکت کنندگان این دوره از بین طلاب، دانشجویان، فرهیختگان و فعالین فرهنگی می‌باشد.

این سلسله نشست‌ها با موضوع جریان شناسی تاریخ معاصر، با سابقه‌ی دوازده ساله در حال اجرا می‌باشد. این دوره اولین بار در بهار سال ۱۳۸۸ توسط مؤسسه‌ی فرهنگی ولاء منتظر در شهر مقدس قم برگزار شد.

در طول این دوازده سال، هفت مرتبه این برنامه به مرحله‌ی عملیات رسید که اولین دوره، با همراهی دانشکده‌حقوق تهران برگزار شد.

همچنین برخی دیگر از دوره‌های بعدی که در طول این سالها برگزار شد، با همراهی دفتر پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اجرا و به اتمام رسید.

این دوره نیز با همانطور که بیان شد، با همکاری علمی مؤسسات امام خمینی(ره) و افق تاریخ اندیشه معاصرایران در حال برگزاری می‌باشد که استفاده از ظرفیت‌های دانش‌پژوهان و راه‌اندازی سایتی با موضوع جریان شناسی فکری، سیاسی ایران معاصر از دیگر امور انجام شده در راستای برگزاری این دوره صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که مدرک و گواهی پایان دوره، با مهر و تأیید هر سه مؤسسه به دست شرکت کنندگان محترم دوره خواهد رسید.

حجت الاسلام مهدیار در بیان نام اساتید و موضوعات این دوره افزود:

با توجه به تجربیاتی که در دوره‌های قبلی کسب شد، کمیته‌ی علمی متشکل از اساتید و کارشناسان مجرب در موضوع جریان شناسی تاریخ معاصر ایران، با همکاری مؤسسه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد و موضوعات و سرفصل‌هایی که در دوره مطرح می‌شوند، مصوبات کمیته‌ی علمی دوره می‌باشند که به ترتیب نام اساتید و موضوع مباحثشان در ذیل بیان می‌شود:

آیت الله عباس کعبی: موضوع جریان شناسی فکری، سیاسی جهان اسلام بعد از انقلاب اسلامی
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه: جریان شناسی روشنفکری در ایران معاصر
دکتر منوچهر محمدی: نقش استعمار آمریکا در تاریخ معاصر ایران
دکتر موسی نجفی: اندیشه ترقی و اندیشه تعالی و نقد اندیشه ترقی در ایران معاصر
دکتر موسی حقانی: جریان شناسی عدالت خواهی در ایران معاصر
حجت الاسلام دکتر احمد رهدار: جریان‌های تمدنی رقیب جمهوری اسلامی در جهان اسلام
دکتر فؤاد ایزدی: جریان شناسی سیاسی در روابط ایران و آمریکا
حجت الاسلام دکتر محمد جعفری: جریان شناسی روشنفکری دینی پس از انقلاب اسلامی
حجت الاسلام مهدی ابوطالبی: جریان شناسی روحانیت
جناب آقای حسن محمدی: جریان شناسی تاریخ معاصر در فضای مجازی با تأکید بر نظام پهلوی
حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی: نقش استعمار انگلیس در تاریخ معاصر ایران
حجت الاسلام دکتر سید علی حسنی: فرق و ادیان بعد از انقلاب اسلامی

برای ادامه مطلب لطفا کلیک کنید .

نوشته دوره جریان شناسی تاریخ ایران معاصر اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
دوره ولایت فقیه https://blog.mfvm.ir/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%88%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d9%81%d9%82%db%8c%d9%87/ Wed, 29 Dec 2021 10:58:00 +0000 https://blog.mfvm.ir/?p=10333 مؤسسه ولاء منتظر به دنبال تحقق اهداف کلان خود در اسفند سال ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ ،دوره ولایت فقیه از نظر تا عمل را با بهره مندی از اساتید بزرگی همچون : آیت الله مصباح یزدی ، آیت الله اراکی ، حجت الاسلام دکتر ابوطالبی ، دکتر حسن عباسی ، حجت الاسلام طائب ، حجت […]

نوشته دوره ولایت فقیه اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
مؤسسه ولاء منتظر به دنبال تحقق اهداف کلان خود در اسفند سال ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ ،دوره ولایت فقیه از نظر تا عمل را با بهره مندی از اساتید بزرگی همچون : آیت الله مصباح یزدی ، آیت الله اراکی ، حجت الاسلام دکتر ابوطالبی ، دکتر حسن عباسی ، حجت الاسلام طائب ، حجت الاسلام دکتر رهدار ، حجت الاسلام دکتر شبان نیا و حجت الاسلام امیری برگزار کرد.

 

برای بهره مندی از دوره بر روی لینک کلیک کنید .

از اهداف برگزاری این دوره ولایت فقیه ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
  1. آموزش ۳۰۰ نفر از حوزویان ، دانشگاهیان و فعالین فرهنگی در زمینه آشنایی با مباحث تخصصی ولایت فقیه .
  2. ایجاد انگیزه و روحیه تحقیق و تحلیل وقایع پیش رو در حوزویان و دانشگاهیان
  3. بصیرت افزایی گروه های مرجع ( قشر دانشجویان و حوزویان و نخبگان جامعه )

سرفصل های آموزشی این دوره هم به شرح زیر می باشد :

لطفا برای ادامه مطلب کلیک کنید .

نوشته دوره ولایت فقیه اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
پنجمین دوره جریان شناسی گفتمان انقلاب اسلامی https://blog.mfvm.ir/%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%da%af%d9%81%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8/ Sat, 04 Feb 2017 10:57:09 +0000 http://blog.mfvm.ir/?p=8866 نوشته پنجمین دوره جریان شناسی گفتمان انقلاب اسلامی اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>

نوشته پنجمین دوره جریان شناسی گفتمان انقلاب اسلامی اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
تدوین برنامه و بودجه سال ۹۴ موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) https://blog.mfvm.ir/%d8%aa%d8%af%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%88-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%ac%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%84-93-%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%b3%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c/ https://blog.mfvm.ir/%d8%aa%d8%af%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%88-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%ac%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%84-93-%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%b3%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c/#respond Wed, 11 Mar 2015 19:24:13 +0000 http://blog.mfvm.ir/?p=8626 به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) معاون برنامه ریزی و خدمات مدیریت از تدوین برنامه و بودجه سال 94 موسسه خبر داد

نوشته تدوین برنامه و بودجه سال ۹۴ موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
barzaliبه گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی ولاءمنتظر(عج)، معاونت برنامه ریزی و خدمات مدیریت عنوان داشت: این معاونت همانند سنوات گذشته برنامه و بودجه سال ۱۳۹۴ را مطابق اسناد بالا دستی تدوین نموده و جهت تصویب به هیات محترم مدیره ارسال کرده است.

حجت الاسلام برزعلی عنوان داشت: فرآیند تهیه و تدوین برنامه و بودجه سال ۱۳۹۴ موسسه از اوایل اسفند ماه شروع شد. این معاونت همانند سنوات گذشته برنامه و بودجه سال ۱۳۹۴ را مطابق اسناد بالا دستی شامل سند رابردی دوم موسسه، جدول کدینگ بودجه، جدول موظفی و جداول تخصیص بودجه تدوین نموده و جهت تصویب به هیات محترم مدیره ارسال کرده است.

وی افزود: ان شاء الله بعد از تصویب برنامه های پیشنهادی در هیات محترم مدیره این برنامه را در قالب دفترچه برنامه و بوجه سال آتی آماده خواهد شد و توسط مدیرعامل محترم ابلاغ خواهد شد.

نوشته تدوین برنامه و بودجه سال ۹۴ موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) اولین بار در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر. پدیدار شد.

]]>
https://blog.mfvm.ir/%d8%aa%d8%af%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%88-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%ac%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%84-93-%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%b3%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c/feed/ 0