ارتقاء آگاهي و بينش ديني، معرفتي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي مخاطبان
دفاع از حريم مذهب حقه تشيع و جلوگيري از اشاعه آموزههاي منحرف وهابيت و ديگر فرق ضاله
بر اساس اين طرح، جمعي از طلاب سطوح عالي حوزه و فضلايي كه بومي مناطق محروم و مرزي مورد هجمه وهابيت هستند، پيرامون شبهات ديني و معرفتي آموزش داده خواهند شد تا پس از موفقيت در دوره با حضور در مناطق خود نسبت به آموزش طلاب مستقر، معلمين و دانشجويان مؤثر و فعال اقدام نمايند. اولين دوره اين طرح ويژه 80 نفر از فضلاي چهار استان خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سيستان و بلوچستان در قالب 9 واحد درسي (142 ساعت) با حضور اساتيد و كارشناسان مجرب در سال 1389-90 اجرا شد. در سال 1383 نيز طي يك مرحله اردوي 15 روزه تعداد 50 نفر از معلمان، جوانان فعال فرهنگي و طلاب مستقر در استانهاي سيستان، هرمزگان و بوشهر به قم آمده و پس از ارائه برخي برنامههاي آموزشي و فرهنگي جهت تبليغ و مقابله با شبهات ديني و معرفتي به شهرهاي مربوطه بازگشتند.
تربیت مدیران و مربیان فرهنگی
بر اساس توافق صورت گرفته میان مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عجل الله تعالی فرجه) و مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد قم (وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم) اجرای دوره آموزشی «کاردانی امور فرهنگی» به روش پودمانی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی - کاربردی به مؤسسه واگذار گردید. فارغ التحصیلان این دوره که به مدت 2 سال درقالب 9 پودمان (77واحد 1648 ساعت) برگزار شد. مدرک کاردانی از دانشگاه جامع علمی - کاربردی دریافت نمودند.
ارتقاء آگاهي و بينش معرفتي، اخلاقي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي طلاب علوم ديني
تربيت مربيان فرهنگي آشنا به مسائل و فعاليتهاي اجتماعي و فرهنگي
زمينهسازي براي استفاده بهينه از اوقات فراغت طلاب
براساس این برنامه 11 دوره اردوي علمي فرهنگي ولايت براي بيش از 1700 نفر از طلاب ممتاز حوزه علميه قم در مشهد مقدس با حضور اساتيد مجرب و طرح مسائل مورد نياز طلاب در قالب آموزش، پژوهش و فعاليتهاي فرهنگي و ... برگزار گردید. این برنامه از سال 1386 تاکنون برای حدود 60 نفر از طلاب براساس «طرح جامع علمی فرهنگی ولایت» درحال اجراست.
تربیت مدیران و مربیان کارآ واثربخش در حوزه فرهنگ
زمينهسازي جهت رشد جامع طلاب مدارس حوزه علميه
اين دوره به منظور غني¬سازي اوقات فراغت طلاب پايههاي 2 الي 4 از بين طلاب ممتاز با رويکرد تربيت مربيان فرهنگي در قالب 7 محور رشد و با استفاده از روشهاي متنوع همچون نشست علمي، جلسات هفتگي، برنامههاي فرهنگي، دورههاي کارورزي و … در طول سال تحصيلي آموزش ميبينند. از نکات قابل توجه در اين دوره ارتباط هدفمند مربيان دوره با دانش پژوهان به نحو مستمر در طول سال و نيز برگزاري اردوي مشهد مقدس در ايام تابستان به مدت 10 روز است. دوره جامع علمي فرهنگي ولايت در سال تحصيلي 90-91 با حضور 30 نفر از طلاب ممتاز پايههاي 2 الي4 در گروه (الف) و 30 نفر از وروديهاي سال 89-90 به کار خود ادامه ميدهد.
ارتقاء آگاهي و بينش ديني، معرفتي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي مخاطبان
تبيين و آموزش مؤلفههاي عصر امامخميني(ره) به طلاب مبلغ و آمادهسازي ايشان براي تبليغ در اين موضوع
دوره آموزشي كوتاهمدت «تربيت مبلغ با گرايش عصر امام خميني(ره)» در طول سالهاي 85 و 86 طراحي و اجرا گرديد و سرفصلهاي دوره در 4 محور: عصرشناسي، امامشناسي، انقلاب اسلامي و اسلامشناسي با رويكرد بحث و بررسي تفكرات و مباني انديشههاي امام خميني(ره) تدريس ميگردد. در دو دوره گذشته 70 مبلغ تربيت شده و آماده تبليغ در موضوع هستند و دوره سوم در حال اجراست.
ارتقاء آگاهي و بينش ديني، معرفتي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي مخاطبان
تبیین و آموزش مؤلفه¬های عصر امام خمینی(ره) به اقشار اثرگذار جامعه
در راستاي عمل به مطالبات مغفول مانده مقام معظم رهبري (دامة ظله العالي) و ترويج ديدگاههاي امام و رهبري در ميان آحاد جامعه و تجربه برگزاري 3 دوره آموزش حضوري تربيت مبلغ عصر امام خميني (ره) به منظور آشنايي اقشار تاثيرگذار جامعه با آموزههاي عصر امام خميني (ره) براي 400 نفر در 4 مرحله به صورت غير حضوري و ارسال متن آزمون به مخاطبين دوره در سراسر کشور برگزار گرديد. در پايان دوره از آن دسته دانش پژوهاني که موفق به ارائه مقاله برتر شده بودند تقدير به آمد و در پايان دوره به موفقين گواهي پايان دوره ارائه شد.
تربیت مدیران و مربیان کارآ و اثربخش در حوزه فرهنگ
آموزش نظري و عملي در موضوع عصر امامخميني(ره) و انجام پژوهش در موضوع فوق
براساس این برنامه طلاب مستعد جهت تحقيق در موضوع عصر امام خميني(ره) گزینش شده و دوره آموزشي 6 ماهه براي كسب مهارتهاي لازم برگزار گردید. در این طرح 30 نفر از طلاب و فضلاء واجد شرایط برای انجام فعالیت های آموزشی، در کلاس های تعریف شده توسط معاونت آموزش شرکت کردند که پس از آزمون، دانش پژوهان موفق به معاونت پژوهش جهت انجام فعالیت های پژوهشی معرفی شدند تا ضمن گذراندن دوره های کارورزی در گروه های پژوهشی جذب شوند.
ارتقاء آگاهي و بينش ديني، معرفتي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي مخاطبان
تربيت معلمان و مربيان فرهنگي كارآمد و مؤثر
مؤسسه فرهنگي ولاء منتظر(عجلاللهتعاليفرجهالشريف) طي جلسات كارشناسي و بحث و مشورت با اساتيد و مربيان باسابقه و فعال كانونها و مساجد قم، دورة آموزشي «تربيت مربي فرهنگي» ويژه مربيان و فرماندهان بسيج را طراحي نموده و موفق به اجراي سه دوره آن طي سالهاي 1384 ، 1385 و 1387 شد. سرفصلهاي اين دوره كوتاهمدت شامل دروس كاربردي، تربيتي و معارف، توسط اساتيد مجرب در موضوع، در قالب 4 واحد درسي (64 ساعت) به اجرا درآمده است. در دورههاي اول و دوم اين طرح 40 نفر موفق به قبولي و اخذ گواهينامه پايان دوره شدند. دورة سوم اين طرح نيز در سال 1387 با حضور 150 نفر از سرگروهها و فرماندهان بسيج استان خراسان جنوبي طي يك دوره يك هفتهاي در مجتمع ياوران مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) استان قم برگزار گرديد. دانشآموختگان اين دورهها علاوه بر افزايش سطح علمي و آگاهيهاي خود، توانايي اداره و اجراي فعاليتهاي فرهنگي با كيفيت بالا را در سطح مساجد و پايگاههاي فرهنگي دارا هستند.
ارتقاء آگاهي و بينش اجتماعي، سياسي و فرهنگي مخاطبان
آشنايي با جريانهاي فكري و فرهنگي معاصر و جلوگيري از انحراف در تحليلهاي سياسي
اين دوره با دو موضوع كلي جريان روشنفكري و جريان مذهبي در تاريخ 200 سال گذشته ايران و در طي 5 واحد نظري و مطالعاتي و در دو سطح مقدماتی و تکمیلی اجرا شده است. مخاطبين اين دوره طلاب و فضلاي حوزه علميه قم بوده و در طي 2 سال 50 نفر موفق به اخذ گواهينامه پايان دوره شدهاند.
ارتقاء آگاهي و بينش ديني، معرفتي، اجتماعي و فرهنگي مخاطبان
انتقال معارف شيعي به معلمان و فرهنگيان افغان
براساس این برنامه، با توجه به كمبودهاي فرهنگي و آموزشي در مناطق شيعهنشين افغانستان، دورههاي كوتاهمدت آشنايي با معارف اسلامي ويژه معلمان شهرهاي كابل و مزارشريف در قم برگزار گرديد. در دو مرحله در سالهاي 85 و 86 ، تعداد 30 نفر از معلمان پس از انجام مقدمات و هماهنگي لازم به قم آمده و پس از ارائه آموزشهاي لازم در مركز آموزشهاي كوتاهمدت مركز جهاني علوم اسلامي جهت ادامه فعاليت به شهرهاي مربوطه بازگشتند.
تربیت مدیران و مربیان کارآ و اثر بخش در حوزه فرهنگ
الگوسازی برای موسسات فرهنگی
کمک به ارتقاء سطح مدیریتی موسسات فرهنگی
كسب دانش در هر زمینه، كمك شاياني به ارتقاء و رشد آن خواهد بود. مديران مؤسسات فرهنگي نيز براي اجراي هر چه بهتر مسئوليتهاي خطير خود نيازمند اين رشد هستند.
معاونت برنامهريزي و خدمات برنامه ریزی از سال 1385 اقدام به برگزاري كارگاههاي تخصصي مدیریت با سرفصلهاي مورد نياز مديران مؤسسات فرهنگي نموده است. در اين دورهها سرفصلهاي «مباني سازمان و مديريت»، «خلاقيت و حل مسأله»، «مديريت رفتار سازماني در دو سطح فردی و گروهی»، «سازماندهي»، «برنامه ریزی استراتژیک»، «تیم سازی و شیوه کارگروهی»، «فرآيند و فنون تصميمگيري»، «مدیریت منابع انسانی»، «اصول نظارت و کنترل» و «مدیریت عملکرد» توسط اساتيد طراز اول همچون دكتر داود فيض (دارای دکترای مدیرت استراتژیک از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هيئت علمي دانشگاه سمنان) دكتر عباسعلی رستگار (دارای دکترای مدیریت رفتار سازمانی از دانشگاه سمنان و عضو هيئت علمي دانشگاه سمنان) دكتر حسن عابدي جعفري (استادیار و عضو هيئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) دكتر جعفر رحماني (دکترای مدیرت فرهنگی از دانشگاه تهران و استاد دانشگاه قم)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن منطقی(دبیر آموزشی گروه مدیریت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مدیر گروه مدیریت موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه)، دکتر علی نقی امیری(معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه پردیس قم) و دیگر اساتید تدريس گرديد.
آموزش دانشجويان نخبه و آشنايي ايشان با اهم مباحث فكري و معرفتي مورد نياز روز جامعه
هدايت سير فكري دانشجويان نخبه به سمت آگاهيهاي حقيقي و اجراي آنها در محيط تحصيل خويش
این برنامه درقالب برگزاري اردوي پنج روزه در سال 1384 ويژه اعضاي «كانون دانشپژوهان نخبه تهران» در شهر قم و ارائه مباحث علمي و برنامههاي فرهنگي جهت آشنايي ايشان با موضوعات سياسي، فكري و معرفتي، اجرا شد.
با توجه به پايان سال کاري سند راهبردي اول موسسه، سند راهبردي دوم براي سالهاي کاري 91 الي 95 تدوين شد که طبق موظفی آن و تغيير رويکرد غالبي سند از جنبه آموزشي به تعليم و تربيت، معاونت آموزش موظف به تدوين طراحي دورههاي جديدي با رويکرد تعليم و تربيت در قالب 40 دوره تربيتي، آموزشي شد. از جمله دورههاي تدوين شده در اين برنامه ميتوان به دوره تربيت مبلغ پاسخگو به شبهات وهابيت، مسيحيت، بابيت و بهائيت، عرفانهاي نوپديد و مربي تربيت و مشاوره، تبليغ مجازي و … اشاره نمود که در پايان مجموعهاي از 40 دوره آموزشي، تربيتي در 3 قالب مقدماتي، تکمليي و پيشرفته تدوين شد.
حضور فعال در صحنههاي امدادرساني در حوادث غيرمترقبه
ارائه خدمات مادي و معنوي جهت انجام وظيفه انساني و ديني
تقويت جايگاه اجتماعي حوزه و روحانيت
تشكيل ستادي متشكل از طلاب و روحانيون و زمينهسازي جهت: الف: آموزش دورههاي امدادرساني و ديگر آموزشهاي مورد نياز ب: سازماندهي اعزام به مناطق مورد نياز در زمان بروز حوادث معاونت ارتباطات پس از تشكيل ستاد، در سال 1382 در پي حادثه زلزله بم 100 نفر از طلاب و روحانيون بسيجي حوزه علميه قم را ساماندهي كرده و جزو اولین گروههایی بودند که به خدمت رسانی به زلزله زدگان (شامل توزیع اقلام مورد نیاز، تقویت روحیه آسیب دیدگان، انجام امور شرعیِ تجهیز و دفن اموات و ...) پرداختند. در طول سالهاي پس از آن، با برگزاري دورههاي مقدماتي و تكميلي امدادرساني و احكام مورد نياز، نسبت به آمادگي اعضاي ستاد در بروز حوادث اقدام شد. از ديگر فعاليتهاي ستاد امدادرساني، حضور به موقع و فعال در حادثه زلزله استان لرستان در ابتدای سال 1385 و تهيه و ارسال لوازم و مواد خوراكي مورد نياز مردم و امدادرساني به حادثهديدگان بوده است. لازم به ذکر است معاونت ارتباطات درحال رایزنی با سازمان جوانان هلال احمر به منظور راه اندازی «کانون طلاب جوان جمعیت هلال احمر استان قم» است.
1. تربیت مدیران و مربیان کارآ و اثربخش در حوزه فرهنگ
2. تقویت جایگاه اجتماعی حوزه و روحانیت
3. ارائه خدمات مادی و معنوی جهت انجام وظیفه انسانی و دینی
موسسه فرهنگي ولاء منتظر (عج) به منظور تربيت نيروي فرهنگي کارآ و اثربخش اقدام به تشکيل کانون طلاب هلال احمر ولاء منتظر (عج) نموده است که در راستاي آن اقدام به برگزاري دورههاي امداد و نجات در سطح مقدماتي، تکميلي و دورههاي مديريت بحران و احکام مبتلا به و … برگزار شده است. از سال 90 تاکنون دو دوره مقدماتي امداد و نجات با حضور بيش از 100 نفر از طلاب و فضلاء حوزه علميه قم و دوره تکميلي با حضور و 30 نفر برگزار شده است و دورههاي مديريت بحران و احکام مبتلا¬به در حال ثبت نام و مصاحبه ميباشد.