دشمن‌شناسی بررسی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی

در مقدمه کتاب می خوانید: پرسشی که در بدو شروع این تحقیق مطرح می‌گردد این است که علت انتخاب بررسی اندیشه‌های مقام معظم رهبری  پیرامون بحث دشمنی‌شناسی چیست؟ این پرسش در حقیقت دو قسمت دارد، اول: وجه انتخاب مقام معظم رهبری . دوم: چرا بحث دشمن‌شناسی؟ پاسخ قسمت دوم سؤال در جای خود خواهد آمد. […]

book-doshmanدر مقدمه کتاب می خوانید:

پرسشی که در بدو شروع این تحقیق مطرح می‌گردد این است که علت انتخاب بررسی اندیشه‌های مقام معظم رهبری  پیرامون بحث دشمنی‌شناسی چیست؟ این پرسش در حقیقت دو قسمت دارد، اول: وجه انتخاب مقام معظم رهبری . دوم: چرا بحث دشمن‌شناسی؟

پاسخ قسمت دوم سؤال در جای خود خواهد آمد. اما قسمت اول سؤال اینکه چه ضرورتی و چه ویژگی‌ای ایجاب می‌کند که اندیشه‌های مقام معظم رهبری  در این بحث مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد؟ واقعیت این است که ایشان دو ویژگی مهم و منحصربه‌فرد دارند که همین ویژگی‌ها و خصائص، عاملی برای ضرورت این پژوهش بود:

۱٫ اشراف علمی مقام معظم رهبری

 اسلام‌شناس برجسته و فقیه فرزانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  بیش از سی سال است که در مباحث علمی و هدایت‌های دینی و تبیین مبانی فلسفه سیاسی اسلام حضور جدی، فعال و پُرنقش دارند. تسلط ایشان بر مباحث اسلامی و تعمّق و ژرف‌نگری معظم‌له در علوم حوزوی و تلفیق این مباحث با علوم جدید، به‌ویژه در عرصۀ حکومت‌داری و سیاست، از وی اسلام‌شناسی روشن‌فکر و متفکری عمیق در این حوزه ساخته است.

با مراجعه و تأمّل در آثار نوشتاری و گفتاری ایشان پیرامون سیاست و حکومت، کاملاً روشن می‌شود که مقام معظم رهبری  دارای یک فلسفه سیاسی منسجم و مستحکم می‌باشند و مسائل سیاسی را با یک دید کاملاً علمی و موشکافانه مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند. از جمله خصوصیات و ویژگی‌های بارز ایشان در تحلیل مسائل سیاسی، عمیق شدن در یک مسئله و ریشه‌یابی و بیان علل و معالیل آن بحث است. توجه به ابعاد مختلف یک بحث سیاسی از طرف مقام معظم رهبری  تحلیل‌گران مسائل سیاسی را که سال‌ها دروس آکادمیک این رشته را تحصیل و تدریس نموده‌اند به تعجب و خضوع علمی در مقابل ایشان وا داشته است. به عنوان مثال تحلیل ایشان از علل فروپاشی شوروی سابق و نقش آمریکا در این پروژه و بررسی تطبیقی آن با شرایط نظام جمهوری اسلامی را می‌توان نمونه‌ای از جامع‌نگری و ژرف‌اندیشی معظم‌له در تحلیل مسائل سیاسی دانست.

بنابراین با توجه به این ویژگی و این خصلت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، به‌دست آوردن اندیشه‌های ایشان پیرامون بحث «دشمن‌شناسی» می‌تواند دارای آثار و پیامدهای مفید و جالب توجه برای همگان به‌ویژه متولیان امر سیاست‌گذاریِ‌ کلان در نظام اسلامی باشد.

۲٫ حضور مقام معظم رهبری درعرصه‌های مختلف نظام اسلامی

دومین ویژگی و خصوصیت منحصر به‌فرد و برجسته ایشان حضور در عرصۀ مقدس جهاد و مبارزه در دوران حکومت ستم‌شاهی و ایفای نقش در ارکان مختلف جمهوری اسلامی می‌باشد. عهددار شدن پست‌های کلیدی در نظام اسلامی از معظم‌له اندیشمندی با تجربه ساخته است. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسئولیت ایشان زعامت و رهبری انقلاب بعد از رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی؟ره؟ می‌باشد. تسلط معظم‌له بر مسائل و موانع فرا‌روی نظام، بر کسی پوشیده نیست و هر چه زمان می‌گذرد صحیح و بجا بودن انتخاب ایشان به رهبری، روشن‌تر می‌گردد. مدیریت مقام معظم‌ رهبری  در مسائل پیش روی انقلاب و بحران‌های به‌وجود آمده، نشان دهندۀ وجود معرفت و شناخت عمیق ایشان از رویدادها و وقایع پیرامون خود می‌باشد.

با چنین ویژگی‌ها و فضایل برجستۀ مدیریتی و نقش هدایت‌گر ایشان در عرصه حکومت‌داری، شایسته و بایسته است که برداشت و نقطه نظرات معظم‌له پیرامون «دشمن‌شناسی» مورد تحقیق قرار گیرد، تا چراغی روشن‌گر و پرتوافکن برای همگان، و مسیری برای شناخت دقیق‌تر دشمن و آگاهی از راه‌کارهای مقابله با او باشد.

روش پژوهشی ما در این نوشتار مبتنی بر یک روش تفسیری و تبیینی و با اشاره به گونه‌ها و مصادیقِ بحث است. آنچه این تحقیق برآن است، طرح بحث دشمن‌شناسی با تکیه بر اهداف و روش‌های دشمن، فقط از منظر رهبر انقلاب نیست؛ بلکه هدف و غایت‌ نهایی این پژوهش ارائه یک بحث تحلیلی بر پایۀ متون دینی و سیرۀ حضرات معصومین؟عهم؟ مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری  می‌باشد.

۳٫ استناد اندیشه‌های مقام معظم رهبری به قرآن و عترت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با احاطه کامل به متون دینی و روایی، نظریه‌پردازی است که با توجه به قرآن و سیره و سنّت اهل‌بیت‌؟عهم؟‌ پیرامون مسائل مختلف اظهارنظر می‌کند. اندیشه‌های معظم‌له در باب دشمن‌شناسی و تبیین اهداف و شیوه‌های دشمنان نیز برگرفته از آیات قرآن و سیرۀ اهل‌بیت؟عهم؟ می‌باشد. ایشان دشمن را به دو قسم درونی و بیرونی تقسیم می‌کند که دقیقاً برگرفته از قرآن مجید است. در قرآن چندین‌ بار به دشمنی نفس درون و شیطان اشاره شده است: «وَلاَ تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَکمْ عَدوٌّ مُبِینٌ»[۱] و همچنین به وجود دشمن بیرونی که در مقابل انبیاء الهی؟عهم؟ صف‌آرایی می‌کردند نیز اشاره فرموده است: «وَکذلِک جَعَلْنَا لِکلِّ نَبِی عَدوّاً مِنَ الْمُجْرِمِینَ»[۲].

 معظم‌له بارها در بیانات خود بر عدم رکون به دشمنان قسم خورده تأکید کرده‌اند و به افرادی که با ساده‌لوحی تمام، دل به دشمنان بسته‌اند، سخت می‌خروشند. قرآن کریم نیز بر این مسئله تأکید می‌کند و این حاکی از این مطلب است که اندیشه‌های ایشان کاملاً مبتنی بر معارف قرآنی است: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذوا عَدوِّی وَعَدوَّکمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیهِم بِالْمَوَدّه»[۳] خداوند در ادامۀ همین آیه تأکید می‌کند که اگر دشمنان بر شما غلبه پیدا نمایند، از هیچ کوششی جهت آزار و ضربه زدن به شما فروگذار نخواهند کرد: «إِن یثْقَفُوکمْ یکونُوا لَکمْ أَعْداءً وَیبْسُطُوا إِلَیکمْ أَیدیَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُم بِالسُّوءِ وَوَدوا لَوْ تَکفُرُونَ»[۴]، و این همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری ، بارها، مردم و مسئولان را به آن توجه داده و در این زمینه، هشدارهای لازم را ارائه فرموده‌اند.

آنچه مشخص است، اندیشه‌های ناب مقام معظم رهبری ، همگی الهام گرفته از متون دینی و قرآن کریم است که البته در ادامه بحث، این مطلب کاملاً روشن خواهد شد و مبنای این تحقیق نیز بر همین اصل استوار است که مستندات قرآنی و روایی اندیشه‌های معظم‌له پیرامون این بحث ارائه شود.

 


[۱]. بقره، آیه ۱۶۸/ انعام، آیه ۱۴۲٫

[۲]. فرقان، آیه ۳۱٫

[۳]. ممتحنه، آیه ۱٫

[۴]. ممتحنه، آیه ۲٫

  مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین نجفعلی غلامی

تهیه و تنظیم: مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج)

چاپ: اول / ۱۳۹۰

شمارگان: ۴۰۰۰ جلد

شابک: ۷ – ۲۹ – ۵۵۵۱ – ۶۰۰ – ۹۷۸

قیمت: ۳۸۰۰ تومان

[box type=”info” align=”aligncenter” ] لینک خرید [/box]