رونمایی از ۱۵۰ کتاب مستند و تاریخ شفاهی دفاع مقدس

اختتامیه جشنواره ملی «اسناد افتخار، گفتار ماندگار» صبح امروز با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌ های دفاع مقدس، محمدجواد جعفریان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و جمعی از فرماندهان لشکری، پژوهشگران و کارشناسان حوزه تاریخ شفاهی در سالن همایش کتابخانه ملی، صبح امروز برگزار شد.

در ابتدای برنامه یگان رزم‌نواز دانشگاه افسری امام‌ علی (ع) سه قطعه اجرا کردند و سپس به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دقایقی با نوای یکی از مادحین اهل‌بیت (ع) به مدیحه‌سرایی این بانوی کریمه گذشت.

در ادامه محمدجواد جعفریان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی درخصوص جایگاه سند در عصر دیجیتال گفت: امروز عصر رسانه دیجیتال است. این عصر، عصر لحظه به لحظه رنگ باختن رسانه‌های سنتی به عرصه‌ دیجیتال و عصر خارج شدن تک تک رقبای فضای دیجیتال است. ما شاهد عقب‌نشینی رادیو و بعد از آن حوزه روزنامه‌ها و عناصر مکتوب بودیم اما همه اکنون شاهد عقب‌نشینی تلویزیون و سینما در برابر شبکه‌های اجتماعی نیز هستیم. بسیاری از این عناصر قوه‌شان کم شد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سند رونقی روزافزون پیدا کردند. این سند ابزار اصلی جهاد تبیین و ابزار اصلی تثبیت موضوعات در شبکه‌های اجتماعی است. این نکته جایی اهمیت پرداخت دارد که اهمیت اسناد  شناخته شود، چرا که دو طرف متخاصم می‌خواهند روایت خود را صحیح اعلام کنند. به طور مثال سال‌های زیادی از حمله شاه هخامنشی به روم می‌گذرد و هنوز که هنوز است غرب می‌آید روایت‌های اغراق آمیز خود را بیان می‌کند برچه اساس؟ براساس تاریخ هردود چرا که آن‌ها سندی دارند و طرف مقابل هیچ سندی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در همسایگی نزدیک یک واقعه بزرگ قرار داریم و دفاع مقدس در همسایگی تاریخی ماست. ما از یک واقعه صحبت می‌کنیم که باید در حوزه تولید محتوا در خصوص آن وسواس بسیار داشت و ما در سازمان اسناد غریب به ۶۰ میلیون برگ سند تخصصی دفاع مقدس داریم که همه‌اش پرداخت و دیجیتال‌سازی نشده است و این  فرضی است که قبل از قضا شدن برخی موضوعات باید به کار ببریم و آماده استفاده برای نسل جدید کنیم. ما دو منشاء جدید اسنادی بزرگی درخصوص دفاع مقدس داریم که رونمایی خواهیم کرد. بخشی از این اسناد، اسناد خارجی درخصوص کشورهایی است که نقش مهمی در جنگ تحمیلی داشتند، همچنین برخی دیگر اسناد مکتوب و پنهان مانده‌های داخلی را دریافت کردیم که قطعاً باعث باز شدن گره‌هایی از افتخار آفرینی ملت و جوانان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس خواهد داشت.

در بخش دیگر این برنامه امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص این همایش گفت: این همایش در هفته پژوهش تشکیل شده است و به همین مناسبت  این همایش را برگزار کردند تا از پژوهشگران در این حوزه تقدیر و تشکر شود. در بین ۱۵ اثر، ۱۱ اثر ترجمه‌ای از اسناد آرشیوی انگلستان درخصوص جنگ تحمیلی است یعنی اینکه ما بحث دفاع مقدس را از زبان آرشیوی انگلستان بیان خواهیم کرد.

سهرابی درخصوص اهمیت اسناد گفت: از این هشت سال میلیون‌ها سند وجود دارد و این سندها برای محققین، دانش‌آموزان و دانشجویان در آینده اهمیت دارد و برای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس اسناد دفاع مقدس مهم‌ترین سندها هستند و حفظ اسناد وظیفه سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است. آیا ما توانستیم همه افتخارهایی که در هشت سال دفاع مقدس به وجود آمد را بیان کنیم؟

وی ادامه داد: سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و افرادی که این اسناد را در اختیار دارند باید یک نسخه از اسناد را در اختیار سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دهند تا نگهداری شود. درخصوص تاریخ شفاهی باید تلاش کنیم زیرا رزمندگان در نقاط مختلف کشور به سن پیری رسیدند، پس باید آنچه در قلوب خود دارند را بیان کنند. ما باید نرم‌افزاری را طراحی کنیم تا رزمندگان تاریخ شفاهی خودشان را با ما در قالب صوت و دست‌نوشته به اشتراک بگذارند. تلاش می‌کنیم که این همایش سال آینده جهش معناداری پیدا کند.  بهره برداری از این اسناد هم مهم است. چگونه دانش‌آموزان از این اسناد استفاده کنند تا همان نگاهی که رزمندگان دفاع مقدس داشتند را آنها هم پیدا کنند. راه انتقال فرهنگ چگونه است؟ مهم‌ترین و بهترین روش در اختیار قرار گرفتن اسناد است تا به عملکرد پدران خود افتخار کنند. در این دوره به همبستگی نیاز داریم تا فرزندانمان به پدران خود افتخار کنند.

در پایان نیز از ۱۵۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ‌شفاهی حوزه دفاع مقدس رونمایی و از آثار برتر و شایسته، تقدیر شد.