طلبه ای که نوجوانان را محب اهل بیت می کند

حجت‌الاسلام رضا سمیعی، طلبه جوانی است که امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا (س) محله توحیدیه در شهرستان شاهرود شده است. او با دغدغه‌مندی‌هایش توانسته حال و هوای محله خود را تغییر دهد.

حجت‌الاسلام رضا سمیعی، طلبه جوانی است که ۶ سال سابقه کار تبلیغی دارد و هم‌اکنون یک سالی است که امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا (س) محله توحیدیه در شهرستان شاهرود شده است. البته قبل از آن هم ۴ سال سابقه خدمت در همین مسجد را داشته است.

حسینیه کودک در زیرزمین مسجد برپا شد

یکی از کارهای قابل تحسین این روحانی جوان و همسرش، در ماه محرم امسال رقم خورد که تصمیم می‌گیرند، برای برگزاری مراسم هیأت از روحانی دیگری دعوت کنند و خودشان به گونه دیگری برای امام حسین(ع) خیمه عزا به‌پا کنند. آن‌ها در زیر زمین مسجد اقدام به برپایی حسینیه کودک ویژه دهه محرم می‌کنند تا لذت معنوی حاصل از عزاداری ماه محرم در دل‌های کودکان ماندگار شود. او می‌گوید: « برنامه‌های ثابت و هفتگی مثل جلسات قرآن و احکام، مراسم هیأت نوجوانان و برگزاری حلقه‌های صالحین برای رده‌های سنی مختلف در مسجد برگزار می‌‌‌شود و برنامه‌های تفریحی ثابت مثل پیاده‌روی، کوهنوردی و زیارت گلزار شهدا را نیز داریم.»

از کمک به ۷۰ خانواده نیازمند تا آزادی یک زندانی

حاج آقا‌ سمیعی در این ۴ سال حضورش در مسجد محله، فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است که کمک به خانواده‌های نیازمند منطقه و اعطای سبد معیشتی به ۷۰ خانواده نیازمند این منطقه و محله‌های اطراف با کمک‌ بسیج و هیأت امنای مسجد، بخشی از کارهای انجام گرفته توسط او است. او می‌گوید: « در زمینه بهداشت و درمان اهالی محله در قالب میز خدمت، خدمات متعددی را ارائه کردیم. از طرف کانون خادمیاران، از پزشکانی به صورت دوره‌ای دعوت کردیم تا به ویزیت رایگان مردم بپردازند. در زمینه حقوقی نیز با کمک مردم، زمینه‌ساز آزادی یک زندانی شدیم. این فرد به‌دلیل بدهی ناچیزی در زندان به سر می‌برد. با پرداخت بدهی این زندانی باعث آزادی او و بازگشتش به کانون گرم خانواده شدیم.»

تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند

حجت‌الاسلام سمیعی در حیطه تأمین کمک جهیزیه برای افراد کم‌برخوردار هم اقداماتی انجام داده است، به این‌صورت که پس از شناسایی دختران نیازمند، به کمک سپاه برای آن‌ها جهیزیه‌ تأمین می‌کند تا این مشکل و سد بزرگ ازدواج جوانان را برطرف می‌سازد.

در مسجد برای اسکان مسافران سوئیت ساختیم

او همچنین طرح‌هایی را اجرایی کرده است که موجب شده مسجد محله به درآمدزایی برشد. او درباره نحوه تأمین هزینه‌های گروه جهادی مسجد می‌گوید: «از طرف سپاه و بنیاد برکت و بنیاد علوی بخشی از هزینه‌ها تأمین می‌شود و بخش دیگر آن توسط خیرینی که معمولاً خارج از محله خودمان هستند، فراهم می‌شود، چون محله خودمان ضعیف و کم‌برخوردار است. از سوی دیگر برای تأمین هزینه‌های مورد نیاز مسجد و درآمدزایی، قسمت‌هایی از مسجد را با ساخت سوئیت برای اسکان مسافران در نظر گرفتیم که درآمدزایی خوبی از این طریق برای مسجد فراهم شد.»

ترک اعتیاد رایگان معتادان به همت مسجد

 بافت جمعیتی محله تبلیغی او به گونه‌ای است که اکثریت ساکنین آن را جمعیت سالمند تشکیل می‌دهد اما او تلاش کرده با جذب جوانان از اطراف شهرک، خیل عظیمی از جوانان را جذب مسجد و فعالیت‌های آن کند. او می‌گوید: «با همت هیأت امنای مسجد برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز اقداماتی در مسجد انجام گرفت. با توجه به اینکه یکی از اعضای هیأت امنا، خودش دارای کمپ ترک اعتیاد است، معتادین منطقه به او معرفی و خدمات ترک اعتیاد به‌صورت رایگان برای آنان انجام می‌شود. با پیگیری‌ از دادستانی شهرستان، دو خانه‌ای که در محله، مرکز پخش مواد مخدر به جوانان و عامل آسیب‌های روحی و جسمی برای آنان بود، جمع آوری شد.»

مطالبه‌گری‌ها شهرک را از بن‌بست خارج کرد

حاج آقا سمیعی همچنین برای آموزش بانوان و ارائه مشاوره‌ خانواده به آنان از اساتید حوزه علمیه و سپاه دعوت می‌کند تا به آگاه‌سازی بانوان بپردازند و برای برادران هم نشست‌های بصیرتی به صورت دو ماه یکبار یا مناسبتی برگزار می‌کند. او می‌گوید: «در مطالباتی که از برخی ارگان‌ها صورت گرفت، توانستیم مشکلاتی از محله را مرتفع کنیم. از جمله اینکه شورای ترافیک شهرستان، قسمتی از شهرک را مسدود کرده بود که این اقدام منجر به بن‌بست‌شدن شهرک می‌شد و مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد می‌کرد. با پیگیری‌ها هیأت امنا و اهالی مسجد از اداره مربوطه، راه باز و شهرک از بن بست خارج شد. دیگر اقدام صورت گرفته برای حفظ فضای سبز شهرک و جلوگیری از قطع درختان بود که با پیگیری‌های مجدانه جلوی این اقدام هم گرفته شد‌.»

اشتغال‌زایی برای نوجوانان و جوانان شهرک

این طلبه اکنون برنامه‌هایی را برای ارتقای محله پیگیری می‌کند که یکی از آن‌ها راه اندازی کارگاهی برای اشتغال‌زایی نوجوانان مسجد است که با بنیاد علوی برای دریافت تسهیلات لازم صحبت‌هایی انجام داده تا یک دستگاه میوه خشک‌کن خریداری شود و از این طریق بچه‌ها بتوانند منبع درآمدی برای خود داشته باشند. او می‌گوید: «همچنین مکانی خارج از شهر برای پرورش قارچ و زعفران در نظر گرفته شده که اقداماتی هم برای اشتغال در این زمینه انجام شود، به‌طوریکه طرح اولیه و خریداری لوازم انجام شده و با سازمان فنی و حرفه‌ای هم برای ارائه آموزش رایگان به جوانان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.»

راه‌اندازی باشگاه ورزشی در زیرزمین مسجد

این طلبه افزون بر اقدامات مذکور، باشگاهی را نیز در مسجد ایجاد کرده که درباره آن می‌گوید: «باشگاه را در زیر زمین ۸۰ متری مسجد که بلا استفاده بود، تأسیس کردیم. اکنون دو سه ماهی از افتتاح باشگاه می‌گذرد و کلاس‌های مختلف ورزشی برای سنین مختلف در باشگاه برگزار می‌شود. برگزاری کلاس‌های رفع اشکال دانش آموزان و دعوت از معلمان، خصوصاً در ایام نزدیک به امتحانات نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای نوجوانان داریم. همچنین سالن مطالعه‌ای برای استفاده دانش آموزان در محله ساخته شده است.»