سلامت معنوی جامعه در سایه قرآن و عترت حاصل می شود

حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه شهرکرد، درباره سلامت معنوی اظهار داشت: همان‌طور که جسم به تغذیه نیاز دارد روح انسان نیز باید از یک تغذیه سالم که همان مفاهیم و اندیشه‌های درست است بهره بگیرد.   به گزارش خبرنگار […]

tehrani3حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه شهرکرد، درباره سلامت معنوی اظهار داشت: همان‌طور که جسم به تغذیه نیاز دارد روح انسان نیز باید از یک تغذیه سالم که همان مفاهیم و اندیشه‌های درست است بهره بگیرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، وی با اشاره به آیه ۲۸ سوره رعد «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللَّهِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ؛ آن‌ها کسانى هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش مى‏گیرد، آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش پیدا مى‏‌کند»، گفت: سالم‌ترین غذای معنوی برای انسان یاد خداست؛ چراکه باور به خدا و منبع کمال به انسان آرامش می‌دهد.
 
حجت الاسلام آقا تهرانی ادامه داد: انسان‌ها علاوه بر مسائل جسمی باید به مسائل روحی و روانی توجه کنند؛ چراکه دو بعد روحی و جسمی در انسان ضمن آن که با یکدیگر ارتباط دارند بر یکدیگر تأثیرگذار هستند، توجه یا بی‌توجهی به هر یک از آن‌ها می‌تواند در سلامت افراد تغییرات زیادی ایجاد کند.
 
این نماینده مجلس با اشاره به این که سلامت معنوی نیرویی است که به لحاظ فطری همه انسان‌ها برای تسکین خود به آن نیاز دارند، عنوان کرد: حتی آن‌هایی که به هیچ دینی اعتقاد ندارند در مورد مسائلی که مافوق مسائل جسمی آن‌ها است متوجه باورهای معنوی می‌شوند و نیاز به آن را در خود احساس می‌کنند.
 
وی با بیان این که زمینه سلامت معنوی و برخورداری از آن در ادیان توحیدی که اعتقاد به وجود خداوند وجود دارد بیش از دیگر آئین‌ها است، گفت: بنابراین اعتقاد به خداوند زمینه سلامت معنوی را در افراد فراهم می‌کند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که امروزه ارتباطات به سرعت در حال پیشرفت است، افزود: بنابراین نیاز بشر به معنویت روز به روز افزایش می‌یابد حتی آن‌هایی که دچار جریانات انحرافی هستند برای آرامش خود و جذب دیگران به‌دنبال این معنویت می‌روند که در این راستا مردم باید هوشیار باشند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به سلامت معنوی باید آن را در قرآن و عترت جستجو کرد و از آن جا که قرآن کلیات را بیان کرده است باید برای تفسیر آن به روایات و سیره ائمه اطهار(ع) و امروزه به گفته‌های علما مراجعه کرد.
 
وی بیان داشت: همان‌طور که غذای ناسالم برای جسم مضر است، اگر خوراک‌های فکری و اندیشه‌های ما مسموم باشد این تفکرات باعث بروز رفتارهای انگیزشی غلط در ما می‌شود و باید بدانیم که باورهایمان اعمال و رفتار را شکل می‌دهند.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که عقل سالم در بدن سالم است، تصریح کرد: توجه کردن به سلامت جسم، بدن را تربیت و سالم می‌کند و هم‌چنین عقل را و اگر عقل سالم شد، تهذیب نفس را هم به‌دنبال دارد و زمانی که از یک جسم و روح سالم برخوردار باشیم از آن برای خدمت در راه خدا استفاده می‌کنیم.
 
حجت الاسلام آقاتهرانی عنوان کرد: برای متوجه کردن مردم به سلامت معنوی باید فلسفه خیلی از بایدها و نبایدهای دین را برای آن‌ها توضیح دهیم؛ چراکه بسیاری از جوانان به‌دنبال این دلایل هستند.
 
وی یادآورشد: بُعد سلامت معنوی همه ابعاد دیگر سلامت را در بر‌گرفته و تحت تأثیر قرار می‌دهد و کسانی ‌که سلامت معنوی دارند به‌خوبی می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های جسمی، روانی و اجتماعی موفق باشند.
 
این مقام مسؤول در ادامه با بیان این‌که یکی از کلیدی و اصلیترین ملزومات هر فرهنگ، علم است، گفت: هویت هر فرهنگی در برخورد با علم مشخص می‌شود؛ دین مبین اسلام، بر علم توحیدی توجه فراوان داشته و نکته منحصر به فرد در علوم غربی نیز تجربه و حس است.

وی علم را قابل تقسیم به دو بخش سکولار و دینی دانست و اضافه کرد: در روش‌شناسی نمیتوان علوم را تقسیم کرد اما در غایت، علم دینی و غیردینی با یکدیگر تفاوت فراوانی دارند.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بدون تردید اگر تأمل در علم حسی، در کنار جهانشناسی، به خداشناسی نیز گرایش داشته باشد، آن علم رنگ و بوی دینی و توحیدی به خود میگیرد.
 
حجتالاسلام آقاتهرانی خاطرنشان کرد: در تمام مکاتب فلسفی اسلام از جمله حکمت مشاء، اشراق و حکمت متعالیه، منشأ علم، خداوند متعال است و این درحالی است که در مکاتب غربی قرن ۲۰ و ۲۱ نگاه به علم، جهان‌شناسانه است.

وی با اشاره به این‌که در برخی احادیث و روایات اسلامی، از علم به عنوان «سلطان» یاد شده است، بیان کرد: ما اهل‌بیت(ع) را «اولی‌العلم» یا صاحبان علوم میدانیم و همچنین در زیارت جامعه کبیره، ائمه اطهار(ع) به «منتهیالعلم» نیز ملقب شدهاند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که نگاه دین مبین اسلام به علم، تعارضی نیست، تصریح کرد: پس از قرون وسطی در غرب، تعارض میان علم و دین به وجود میآید در حالی که گزارههای اسلامی با عقل در ستیز نیست و نگاه ارزشی به علم در آن حاکم است و از آن‌جایی که نگاه ارزشی نسبت به علوم در مکاتب غربی وجود ندارد، این مکاتب پیشرفت داشته، اما تکامل نیافته‌اند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با بیان این‌که در علوم غربی جایی برای گزارههای وحیانی باز نشده است، عنوان کرد: این موضوع منبعث از تعارض علم و دین در این فرهنگ است و باید جایگاه گزارههای وحیانی در علوم مختلف مشخص شود زیرا با توجه به این امر، نحوه برخورد ما نیز با آن مشخص می‌شود.

این کارشناس علوم دینی با اشاره به این که هدف از بهشت پیامبران، شکوفایی عقل بشری است، بیان کرد: باید در فلسفه علومی که از غرب وارد می‌شود، دقت کنیم زیرا اگر علومی که در دسترس ما است مبانی الحادی داشته باشد، خروجی آن نیز الحادی خواهد بود.

وی با بیان این که تدریس علوم ترجمه‌شده در غرب، به‌ویژه در حوزه علوم انسانی، موضوعی نگران‌کننده است، عنوان کرد: متأسفانه دانشجویان علوم انسانی، با نظریاتی رشد پیدا میکنند که مبتنی بر مبانی علوم غربی است.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه باید معطوف به هدف باشد، ادامه داد: تعامل خوبی در حیطه علوم در بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد؛ حوزه باید دانشگاه را در غایت راهنمایی کند و وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی نیست که روحانیان مشغول به تدریس در دانشگاهها شوند، بلکه باید علوم دانشگاهی به سمت غایت توحیدی پیش برود.


حجتالاسلام آقا تهرانی در پایان یادآور شد: حوزه و دانشگاه دوبال علمی جامعه هستند اما گاهی اوقات دانشگاه در حیطهای وارد می‌شود که تخصص حوزه است و در برخی موارد حوزه در جایی اظهار نظر میکند که دانشگاه بیشتر از آن سررشته دارد؛ برای وحدت حوزه و دانشگاه باید سیاست‌گذاریها تغییر یافته و تعاملها اصلاح شود.